کشت گوشت مبتنی بر سلول با استفاده از تنباکو

امتیاز دهید
گیاه تنباکو

یک شرکت صنایع غذایی به سراغ تنباکو رفته ‌است تا از آن برای تولید گوشت مبتنی بر سلول‌های نوپا استفاده کند. این شرکت، یک گیاه تنباکوی اصلاح شده ژنتیکی پرورش داده است که به طور طبیعی، پروتئین‌های مورد نیاز برای ایجاد یک محیط رشد سلولی را تولید می‌کند که شرکت‌ها می‌توانند از آن برای تولید محصولاتی مانند گوشت و چربی از طریق کشت سلولی استفاده کنند.

مدیرعامل این شرکت می‌گوید: این گیاه به سرعت رشد کرده و زیست توده زیادی تولید می‌کند چنان‌که می‌تواند در سال، چهار برداشت داشته باشد. تولید سریع پروتئین از تنباکو نسبتاً آسان است که می‌تواند منبع آماده‌ای از مواد را برای ساخت محیط رشد سلولی نسبتاً ارزان فراهم کند.

با توجه به این که محیط رشد، بخش بزرگی از هزینه‌ای است که ساخت نمونه‌های اولیه گوشت مبتنی بر سلول را بسیار گران می‌کند می‌توان از تنباکو برای کمک به دسترسی بیشتر و کاهش هزینه‌ها استفاده کرد.

در کشت سلولی، سلول‌ها رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند و بافت ماهیچه‌ای واقعی تولید می‌کنند که دانشمندان سپس آن را به «داربست‌های خوراکی» تبدیل می‌کنند. با استفاده از این داربست ها آنها می توانند سلول‌های آزمایشگاهی را به استیک، ناگت مرغ، همبرگر یا حتی سالمون تبدیل کنند.

پیش‌بینی‌های این شرکت برای برآورد هزینه‌ی تولید یک گرم پروتئین، یک دلار است. این شرکت، نمونه‌ی پروتئین تولیدشده را برای آزمایش بین شرکت‌های گوشتی مبتنی بر سلول توزیع می‌کند و تاکنون واکنش‌های مثبتی دریافت کرده است و امیدوار هستند که ظرف 12 ماه، کسب‌و‌کارشان توسعه یابد و با شرکت‌های بیشتری در این فضا همکاری کنند.

این شرکت به دنبال هرچه بیشتر شرکای اولیه است تا بتواند به تحقیق و توسعه برای تولید بهترین پروتئین را ادامه دهد. این شرکت می‌گوید:«شرکت‌هایی که ما با آن‌ها صحبت کرده‌ایم این مزیت را درک می‌کنند و دوست دارند محصول را تا حد امکان ساده‌تر کنند زیرا می‌دانند که هر چه محصول ساده‌تر باشد، ارزان‌تر خواهد بود.»

تنباکو، به عنوان یک گیاه اعتیادآور شناخته می‌شود چنان‌که با کاهش محبوبیت سیگار، میزان مزارع و زمین‌های کشاورزی که به پرورش تنباکو اختصاص داده شده‌اند در آمریکا نیز کاهش یافته است. طبق گزارش  USDA، تعداد هکتارها در ایالات متحده که به کشاورزی تنباکو اختصاص داده شده و مقدار محصول برداشت شده از سال 1997 تا 2017، حدود 60 درصد کاهش یافته است.

البته باوجود اینکه سطح زمین کمی کشت می‌شود و عملکرد بسیار کمتری دارند، این مزارع هنوز وجود دارند و این فقط در ایالات متحده است در حالی که صدها هزار هکتار مزرعه تنباکو هنوز در سایر نقاط جهان وجود دارند.

از این رو، بسیاری از کشاورزان در کشورهای مختلف به دنبال راه حل هستند تا هم تنباکو کشت کنند و هم مشکل بدنامی کشت این محصول را به دوش نکشند و این فرصت مناسبی برای استفاده‌ای مثبت از تنباکو است. در سال‌های اخیر، تنباکو در محافل بیوتکنولوژی به عنوان یک روش تولید کارآمد برای آنتی‌بادی‌ها، واکسن ها و داروها شناخته شده است.

این گیاه به دلیل توانایی آن در ساخت پروتئین‌های ارزشمند مختلف به طور موثر به عنوان “بیوراکتور سبز” شناخته شده است. هنگامی که تنباکو فرآوری می‌شود، سایر مواد موجود – از جمله ترکیبات سرطان‌زا یا اعتیاد‌آور – حذف می‌شوند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم