یادداشت‌هایی درباره‌ی ESG – قسمت اول

امتیاز دهید
چیدن مکعب های چوبی روی هم، esg

ESG، مخفف ساده‌ای برای عوامل محیطی (کارایی و تأثیرات استفاده از منابع طبیعی)، اجتماعی (تداخل سهامداران) و حکمرانی (موضوعات نظارت و مدیریت) است، در واقع، سرمایه‌گذاری پایدار در بازارهای سرمایه به اصطلاحی تبدیل شده است که به یک استراتژی سرمایه‌گذاری اشاره دارد که این عوامل را محاسبه می‌کند.

بنابراین با این رویکرد، سرمایه‌گذاران متوجه می‌شوند که درک تأثیرات زیست‌محیطی، عملکرد اجتماعی و شیوه‌های حاکمیتی یک شرکت می‌تواند تأثیرات مهمی بر نتیجه کسب‌وکار داشته باشد.

به طور کلی، موضوعات ESG با ایجاد ارزش و حفاظت از طریق هزینه‌ها (مانند محرک‌های نظارتی و ابتکارات صرفه‌جویی در منابع)، درآمدها (مثلاً نوآوری محصول)، دارایی‌ها و بدهی‌ها (مانند ذخایر منابع طبیعی و دعاوی) و مدیریت ریسک مرتبط هستند.

محیطی

کشاورزی صنعتی با خطرات ویژه‌ای ناشی از جنگل‌زدایی و استفاده از آفت‌کش‌ها می‌تواند بر محیط‌زیست تأثیر بگذارد،  با این حال، بخش کشاورزی می‌تواند تأثیرات زیست‌محیطی مثبتی هم چون ایجاد سوخت‌های جایگزین داشته باشد.

تنش‌های تجاری در کنار غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییر قیمت‌ها که باعث آسیب احتمالی به صنعت می‌شود می‌توانند بخش‌های کشاورزی را تحت فشار قرار دهند.

تجزیه و تحلیل توسط Trucost ، بخشی از S&P Global Market Intelligence، نشان می‌دهد که شیوه‌های کشاورزی صنعتی، سالانه 3 تریلیون دلار بر محیط زیست در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

برای مثال، تأثیر تولید ذرت بر محیط‌زیست برابر با 170 درصد ارزش تولید آن است و باعث می‌شود که هزینه‌ی تولید آن برای محیط زیست بیشتر از قیمت آن باشد.

سوخت‌های زیستی جدید، به‌ویژه آن‌هایی که نسبت بیشتری از روغن‌های گیاهی دارند، به‌عنوان روشی مقرون‌به‌صرفه برای افزایش رتبه‌بندی اکتان بنزینی که در ایالات متحده فروخته می‌شود، پیشنهاد شده‌اند.

البته لازم به ذکر است که براساس تجزیه و تحلیل S&P Global Platts ، رشد روغن پالم که در بیودیزل استفاده می‌شود، اغلب با جنگل‌زدایی در آسیای جنوب‌شرقی همراه است.

ده شرکت بزرگ و غیرانتفاعی با منافع کشاورزی، از جمله مک‌دونالدز، کارگیل، جنرال میلز و حفاظت از طبیعت، در سال 2019 به هم پیوستند تا ابتکارات جدیدی برای ترویج کشاورزی سازگار با محیط زیست و سلامت خاک ایجاد کنند.

یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی که برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های حول کشاورزی پایدار طراحی شده بود، چند ماه بعد بیش از 300 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. به طور کلی، به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای موفقیت در آینده، باید شیوه‌های کشاورزی جدید و کم‌خطر را اتخاذ کنند.

حکمرانی

در مناقشه تجاری مداوم بین ایالات متحده و چین، دولت چین توانسته است میزان واردات سویا از ایالات متحده را حتی فراتر از استفاده از تعرفه تعیین کند. با توجه به اتکای صنعت سویا آمریکا به بازارهای چین، این امر منجر به کاهش قیمت‌ها و افزایش ذخایر دانه سویا فروخته نشده، شده است.

به این ترتیب، عدم قطعیت مرتبط با تنش‌های تجاری و قوانین یا رویه‌های واردات اخیراً اتخاذ شده می‌تواند تأثیری سردکننده بر تجارت کشاورزی داشته باشد. نوآوری‌های فناوری در انقلاب صنعتی چهارم ممکن است کشاورزی را به صنعت شفاف‌تری تبدیل کند که می‌تواند اعتماد و پاسخگویی را در این بخش افزایش دهد. یکی از نمونه‌های این انتقال، استفاده از فناوری‌های مالی جایگزین در تجارت کشاورزی بوده است.

استفاده مداوم از بلاکچین در کشاورزی می‌تواند کارمزد تراکنش‌ها و زمان پردازش پرداخت را کاهش دهد و خطرات اضافی در تراکنش‌ها را از بین ببرد. بر اساس گزارش

S&P Global Platts  در نوامبر 2019، «یکپارچگی داده»، حمل‌و‌نقل و تجارت کشاورزی در بازار جهانی را بهبود می‌بخشد.

اجتماعی

کسانی که به دنبال پایداری زیست محیطی و اجتماعی در کشاورزی هستند و به طور کلی درگیر سرمایه‌گذاری ESG هستند، بیش از دغدغه‌های اخلاقی، انگیزه دارند. عوامل محیطی و اجتماعی سرمایه‌گذاری پایدار و کشاورزی اغلب می‌توانند درهم تنیده شوند.

 رویکرد دنیا نسبت به تغییرات آب‌و‌هوایی

گزارش 2018 هیئت بین‌دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب‌و‌هوا نشان داد که دستیابی به انتشار صفر خالص در سطح جهان تا سال 2050 برای جلوگیری از برخی از بدترین اثرات تغییرات آب‌و‌هوایی بسیار مهم و ضروری است.

دولت‌ها و شرکت‌ها باید در مسیر خود به سمت کربن‌زدایی، نشانه‌های کوتاه‌مدت معتبر و قابل دستیابی ارائه کنند و فراتر از تمرکز ایجاد شده بر کاهش انتشار، توجه به نحوه مدیریت قرار گرفتن در معرض خطرات آب‌و‌هوایی فیزیکی، از جمله برنامه‌ریزی سازگاری و تاب‌آوری، باید گسترش یابد.

به طور فزاینده‌ای، بر اساس کار شبکه برای سبز کردن سیستم مالی (NGFS)، بانک‌های مرکزی شروع به ترکیب ریسک آب‌و‌هوا به عنوان یک ویژگی تست استرس برای بانک‌ها و بیمه‌ها کرده‌اند.

آزمایش استرس اقلیمی بانک مرکزی اروپا در سال 2021 نشان داد که بانک‌ها باید ارزیابی قرار گرفتن خود در معرض خطرات انتقال آب‌و‌هوا و خطرات فیزیکی را به منظور مدیریت فعالانه آنها افزایش دهند.

در ایالات متحده، فدرال رزرو در حال سنجش پیامدهای خطرات مرتبط با آب‌و‌هوا برای مؤسسات و سیستم مالی است و چین نیز در حال بررسی راه‌هایی برای گنجاندن ریسک تغییرات آب‌و‌هوایی در تست استرس خود از موسسات مالی بوده است.

تنظیم‌کننده‌های بیمه نیز در حال برداشتن گام‌هایی برای ادغام پایداری و به ویژه خطرات آب‌و‌هوایی در چارچوب‌های احتیاطی خود هستند.

ارزیابی ریسک‌های سرمایه طبیعی و تنوع زیستی اهمیت خود را افزایش می‌دهند. دولت‌ها و شرکت‌ها شروع به پیشرفت در تعهدات خود برای حفاظت از تنوع زیستی و طبیعت در عملیات مستقیم خود کرده‌اند.

دولت‌ها قرار است از طریق مشوق‌ها، استانداردهای هماهنگ و تسهیل بازارهای شفاف در تقویت سرمایه‌گذاری پایدار نقش اساسی داشته باشند.

سیاست‌های تعامل شرکت‌ها در زمینه‌ی حمایت از سرمایه‌گذاری پایدار

حامیان سیاست‌های تعامل خاطرنشان می‌کنند که قطع روابط با شرکت‌ها  از طریق واگذاری یا حذف، تغییر به سمت سرمایه‌گذاری پایدار را تشویق نمی‌کند و می‌تواند منجر به فروش آن اوراق بهادار به سرمایه‌گذارانی شود که توجه کمتری به مسائل ESG دارند.

بنابراین، طرفداران تعامل ترجیح می‌دهند از سرمایه‌گذاری‌های خود برای تأثیرگذاری بر تغییرات از طریق تعامل با شرکت‌ها در زمینه موضوعات کلیدی ESG مانند انتقال آب‌و‌هوا یا شرایط کاری در زنجیره تأمین استفاده کنند.

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران برای ارزیابی عملکرد پایداری از آن استفاده می‌کنند، امتیاز ESG است. نمره ESG معمولاً یک عدد سرفصل است که نظر ارائه دهنده را در مورد عملکرد یک شرکت یا نهاد در برابر معیارهای از پیش تعریف شده ESG نشان می‌دهد.

روش‌ها و موارد اندازه‌گیری عملکرد سرمایه‌گذاری پایدار باید شفاف باشد چراکه طیف وسیعی از رویکردها در مورد چگونگی اندازه‌گیری عملکرد ESG وجود دارد که منجر به سردرگمی در بازار می‌شود.

امروزه، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که سرمایه‌گذاران ESG با آن مواجه هستند، فقدان گزارش‌دهی استاندارد و شفافیت کم در روش‌های رتبه‌بندی ESG است که قابلیت مقایسه و ادغام عوامل پایداری را در بررسی عملکرد سرمایه‌گذاری، محدود می‌کند.

اندازه‌گیری تاثیر سیاست‌های ESG شرکت‌ها بر جامعه

این نوع اندازه‌گیری به تاثیر  ESG، یک شرکت بر جامعه اشاره دارد، برای مثال، یک خرده‌فروش مواد غذایی ممکن است از طریق تعهد به شیوه‌های کشاورزی پایدار تأثیر مثبتی ایجاد کند.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که اهدافی برای بهبود نتایج زیست‌محیطی یا اجتماعی خاص دارند، اطلاعاتی که شرکت‌ها در دسترس قرار می‌دهند اغلب بر آنچه انجام می‌شود به جای اینکه چرا انجام می‌شود متمرکز است و به اندازه کافی به نحوه ارتباط نتایج ESG با عملکرد شرکت نمی‌پردازد.

سرمایه گذاران به دنبال افشای ESG هستند که عوامل محیطی و اجتماعی را که برای شرکت در دستیابی به اهداف استراتژیک آن مهم هستند شناسایی کند و همچنین اهداف مرتبط با این عوامل را تعیین کند که در میان‌مدت و بلندمدت مرتبط باشد.

تغییرات اقلیمی امروزه به دلیل خطرات ثبات مالی که می‌تواند به همراه داشته باشد، یکی از ریسک های با اولویت برای سرمایه‌گذاران است.

جالب است بدانید که:

فریز کردن مواد غذایی خود یکی از عوامل مصرف انرژی در جهان و تولید کربن است در این راستا، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، روش جدیدی را برای منجمدکردن موادغذایی پیشنهاد کرده‌اند.

این روش انجماد، ایزوکوریک نامیده می‌شود و بر اساس فرآیندی است که برای انتقال اعضای بدن بیماران پیوندی ابداع شده است. این روش جدید به طور قابل توجهی کیفیت غذا را بهبود می‌بخشد و همچنین مواد غذایی را برای مدت طولانی‌تری نسبت به روش‌های انجماد معمولی حفظ می‌کند.

آنها تخمین می‌زنند که روش جدید می‌تواند مصرف انرژی جهانی را تا 6.5 میلیارد کیلووات ساعت در سال کاهش دهد. این معادل حذف بیش از یک میلیون خودرو از جاده خواهد بود.

این روش بر نگهداری مواد غذایی در یک ظرف در بسته و سفت ساخته شده از پلاستیک سخت یا فلز که با مایعی مانند آب پر شده و بر قرار دادن آن در فریزر متکی است.

انجماد معمولی شامل قرار دادن مواد غذایی در معرض هوا و انجماد آن به صورت جامد در دمای زیر صفر است، روش جدید غذا را به یخ جامد تبدیل نمی‌کند، در عوض، تنها حدود 10 درصد از حجم آب در ظرف یخ زده است و فشار داخل محفظه از انبساط مداوم یخ جلوگیری می کند.

از این رو، صرفه‌جویی در انرژی ناشی از عدم‌نیاز به منجمدکردن مواد غذایی به طور کامل جامد است که مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم