تمایل مصرفکنندگان به احساس خوب، باعث شده است تا طعم ها به سمتی هدایت شوند که سرشار از تجربهی حسهای جدید باشد.
چنانکه به گفتهی کارشناسان صنعت غذا، شاهد افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای تجربههای غذایی و نوشیدنیهای جدید خواهیم بود.
روند طعم عمیقاً در تغییر اولویتهای مصرفکنندهها ریشه دارد. مردم میخواهند در غذاها و نوشیدنیهایی که در اختیارشان قرار میگیرد شنیده شوند.
گلها در این میان حرفی برای گفتن دارند و انتظار رشد ثابتی برای مواد گیاهی مانند یاس، گل رز، اسطوخودوس، هیبیسکوس و اکالیپتوس در سال 2024 وجود دارد.
محرک اصلی این طعمها، حضور پررونق سلامت و تندرستی است. میل به طعمهای عجیب و غریب و خاکی حاوی خواص، عملکردی دارند که سلامت روده، هوشیاری ذهنی و سلامت کلی را ارتقا میدهد.
سرآشپز «راب کورلیس»، موسس مشاوره آشپزی ATE درباره سلامتی طعمدار میگوید آنچه که مصرفکنندگان را به سمت «غذاهای خوشحال» میکشاند شامل طعمهای گل، مرکبات، استوایی و طعمهای «پیچیده تند» است.
«رابی ولنس»، تولیدکننده آبهای شیرین شده با میوه، گازدار، ارگانیک، بدون قند و طعم هیبیسکوس که فاقد افزودنیهای مصنوعی یا شیرینکننده هستند، در بهار امسال، نوشابههای فیوجی سیب هیبیسکوس و بری گیلاس هیبیسکوس خود را معرفی کرد.
«ارین اودانل» – مدیر بازاریابی محصولات غذایی فلوریدا میگوید که گلها چند سالی است که محبوبیت خود را افزایش دادهاند و شکوفههای گیلاس، اسطوخودوس و گل رز در کاربردها، عمدتاً نوشیدنیها ظاهر میشوند.
اسطوخودوس و هیبیسکوس از جمله طعمهای نوظهور هستند که با بهبود خلقوخو و آرامش، همراه هستند.
چنانکه شکوفههای گیلاس با مشخصات گلی، شیرین، با طراوت و گیاهشناسی مشخصی که در محصولات پختهشده، چای، بستنیها، کوکتلها و نوشیدنیهای غیرالکلی به خوبی کار میکند، در حال افزایش است.
«فیلیپ کاپوتو»، مدیر بازاریابی و بینش مصرف کننده یک مجموعه غذایی میگوید:« طعمهای آرام بخش مرتبط با خواب و آرامش شامل گل سنجد (با لیمو)، شکوفه عسل (با چای سبز) و اسطوخودوس (با شاه توت) هستند.»
همچنین اودانل توضیح میدهد در حالی که مصرف کنندگان ممکن است به دلیل عطر و ارتباط با ویژگیهای سلامت و تندرستی به سمت گلها جذب شوند، اما در نهایت متوجه میشوند که از طعم آنها لذت میبرند و این طعم ها اغلب یک عامل متمایز کننده برای محصولات ایجاد میکنند.
«جولی جانسون» – رئیس HealthFocus، یک شرکت تحقیقاتی بازار و مشاور میگوید: «مصرفکنندگان میگویند شیرینی کمتری را به نفع طعمهای دیگر میخواهند و ما شاهد تغییر آن در بازار با تغییر طعمهای شیرین به طعمهای پررنگ هستیم.»
این روند فراتر از آزمایش طعم و عبور از گیاهان دارویی است که مصرف کنندگان آن را به عنوان ارائه دهنده عملکرد و مزایای سلامتی میشناسند.
جانسون توضیح میدهد که روند گستردهتر این است که «مصرفکنندگان صرفاً محصولاتی را میخواهند که به آنها احساس خوبی بدهد.»
«جن لیونز»، مدیر بازاریابی در Sensient Technologies میگوید طعمهای خوش طعم در سال 2024 به شیوههای محو دستهبندی میشوند.
او از سرآشپزها انتظار دارد که میز را با آیتمهایی چون کوکتلهای سبزیجات و دسرهایی که معمولاً با غذاهای خوش طعمی مانند گیاهان، ادویهجات، ترشی جات و حتی پنیرهای ملایم مرتبط هستند، پر کنند تا طعمی منحصر به فرد و غیرمنتظره ایجاد کنند.
لیونز توضیح میدهد: «تصور کنید که یک سرکه بالزامیک در یک بستنی انجیر با تکههای کوچک پنیر آبی چرخانده شده و تعادل لذت بخشی از شیرینی و طعم را در هر لقمهای ارائه میدهد.»
یک آیندهشناس غذا اعتقاد دارد که طعمهای تلخ به چند دلیل، از جمله طرحهای بهداشت عمومی تحت رهبری دولت، برجستهتر میشوند.
به عنوان مثال، ابتکار ملی کاهش نمک و قند ایالات متحده، با حمایت وزارت بهداشت و بهداشت روانی شهر نیویورک، در فوریه 2021 نهایی شد. این طرح، اهداف کاهش قند را برای تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات غذایی به عنوان بخشی از سلامت عمومی فراهم میکند.
در نهایت، با افزایش سن، جوانههای چشایی افراد از بین میرود و آنها میتوانند طعمهای پیچیده و تلختری را تحمل کنند.
با توجه به اینکه اکنون 10 درصد از جمعیت جهان بالای 65 سال سن دارند و این تعداد سالانه افزایش مییابد، غذاهای تلخ مانند آرگولا و شکلات تلخ با محتوای کاکائو بالا همچنان در بازار مورد توجه قرار میگیرند.