روش‌های تشخیص آمونیاک در آب

امتیاز دهید
تشخیص آمونیاک آب

نیتروژن آمونیاکی یکی از شاخص‌های مهم کیفیت آب است که شامل یون‌های آمونیاک و آمونیوم می‌شود،  نیتروژن آمونیاکی تأثیر مهمی بر رشدونمو موجودات زنده دارد، آمونیاک یا نمک‌های آمونیاک اثرات نامطلوبی بر روی انسان دارند.

انباشتگی می‌تواند باعث انقراض ماهی‌ها  و در نتیجه منجر به بلایایی برای شیلات شود، علاوه بر این، نیتروژن آمونیاکی می‌تواند تحت اثر میکروبی به نیتریت تبدیل شود و سپس به نیترات اکسید شود که هم برای انسان و هم برای ماهی سمی است

و این در حالی است که غلظت آن بالا است و منجر به رشد سریع جلبک‌ها و اتروفیکاسیون آب می‌شود و ماهی‌ها و بی‌مهرگان را نسبت به سمیت این ماده حساس‌تر می‌کند و آسیب زیادی به اجسام پرورش داده می‌شود.

بنابراین، تقاضا برای نظارت بر زمان واقعی نیتروژن آمونیاکی در حال رشد است. در حال حاضر، روش‌های تشخیص نیتروژن آمونیاکی در آب عمدتاً شامل معرف نسلر و ایندوفنول بلو است.

با این حال، این روش‌ها به دلیل نیاز به سازگاری با محیط زیست یا محدودیت تشخیص کمتر، برای کاربرد گسترده مناسب نیستند. برای پاسخگویی به تقاضای واقعی، بسیاری از روش‌های تشخیص نیتروژن آمونیاکی توسعه یافته‌اند، به عنوان مثال می‌توان به تیتراسیون تقطیر و کروماتوگرافی اشاره کرد.

در سال‌های اخیر، حسگر زیستی و حسگر فیبر نوری  در تعیین نیتروژن آمونیاکی در آب استفاده شده است و به یک نتیجه عالی دست یافته است. البته اسپکتروفتومتری، تشخیص فلورسانس و سایر روش‌های آنالیز تجربی نیاز به پیش تصفیه نمونه دارند و عملیات آزمایشی پیچیده بوده و  تشخیص سریع محدود است.

یک سیستم «جریان و واکنش» برای تشخیص سریع آمونیاک توسعه یافته است، با این حال، عملیات آسان نیست و ماده سمی است و تمیز کردن آن دشوار است

علاوه بر این، در روش تحلیلی جدید، یک حسگر موج صوتی حجیم برای تجزیه و تحلیل آمونیاک در آب شیرین مورد استفاده بوده که ساخت آن دشوار و هزینه آن بالا است.

روش الکتروشیمیایی یک روش تشخیص سریع و درجا است، اما سنسورهای الکتروشیمیایی در محیط عملی عمر کوتاهی دارند، به راحتی مختل می‌شوند، دقت محدودی دارند و از نظر پایداری ضعیف هستند که نمی‌توانند نیازهای آبزیان واقعی را برآورده کنند.

علاوه بر این، در محیط آبزی‌پروری، تشخیص نیتروژن آمونیاکی به راحتی تحت تأثیر محیطی-روانی، ترکیبات و یون‌های مزاحم قرار می‌گیرد، بنابراین انتخاب‌پذیری و مقاومت تداخلی روش تشخیص مورد نیاز است.

اگرچه می‌توان از فناوری میکروسیال یا جداسازی در تجزیه‌و‌تحلیل تجربی برای کاهش تأثیر بر تشخیص غلظت نیتروژن آمونیاکی در نمونه‌های آب توسط فرآیندهای فیزیکی و بیولوژیکی استفاده کرد، یکنواختی و به موقع بودن نمونه‌برداری نمی‌تواند پاسخگوی نیاز تولید باشد، از این رو، توسعه روش‌های تشخیص قابل حمل، سریع و قابل اعتماد ضروری است.

رنگ سنجی یک روش تشخیص سریع، مقرون به صرفه و حساس برای طیف وسیعی است که توسط چشم انسان یا یک ابزار نوری قابل تشخیص است، با این حال، به دلیل پیچیده بودن ابزارهای مورد استفاده برای کارکردن و استفاده آسان از آنها در آزمایشگاه‌ها محدود می‌شوند.

دستگاه تحلیلی مبتنی بر کاغذ به حجم کمی نیاز دارد و کم هزینه، قابل حمل و نگهداری آسان است، ثابت شده است که پلتفرم تشخیص کاغذ مبتنی بر بروموتیمول آبی امکان پذیر است.

به عنوان نوعی پلتفرم تشخیص مبتنی بر کاغذ، کاغذ آزمایش نیتروژن آمونیاکی دارای مزایای عملکرد ساده، بدون پیکربندی معرف و قیمت پایین است که به طور گسترده در تشخیص نیتروژن آمونیاکی در محیط میدانی استفاده می‌شود.

تهیه سیانین دشوار است و تشخیص نیتروژن آمونیاکی کمتر از 2 میلی‌گرم در لیتر دشوار است، اسید سالیسیلیک نیز می‌تواند از آلودگی فنل سمی و فلز جیوه و سایر مواد سمی جلوگیری کند اما مراحل تشخیص اسپکتروفتومتری اسید سالیسیلیک دشوار و طولانی است

مطالعات نشان داده‌است که با بهینه‌سازی نسبت و انواع معرف‌های واکنش می‌توان به 5 دقیقه واکنش رنگی دست یافت، در نتیجه، بهینه‌سازی یک مقاله آزمایشی مبتنی بر سالیسیلات و ادغام روش‌های آنالیز رنگ‌سنجی در یک آشکارساز قابل حمل، اقتصادی و پایدار با قابلیت پردازش داخلی، ابزار جدیدی برای تشخیص نیتروژن آمونیاکی فراهم می‌کند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم