از ایران چه خبر (102)

امتیاز دهید
از ایران چه خبر - بار گوجه فرنگی در کامیون

در این شماره از ایران چه خبر – شماره 102 به مواردی چون سهم نیم درصدی ایران از بازار 150 میلیاردی گیاهان دارویی و سهم یک درصد کشت قراردادی در کشور پرداخته‌‌ایم.

کاهش صادرات محصولات کشاورزی به اروپا

صادرات محصولات کشاورزی ایران در سال‌های اخیر از بازار اروپا به سمت کشورهای آسیایی تغییر مقصد داده‌ است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد ، در سال ‌۱۳۸۰ بیش از ۴۰‌ درصد محصولات کشاورزی ایران را، اروپایی‌ها می‌خریدند اما در سال‌ ۹۹، این سهم، ۱۹‌ درصد بوده است.

آمار دیگری در همین‌باره نشان می‌دهد که در سال ‌۹۹، حدود ۸۰‌ درصد محصولات کشاورزی به سمت بازارهای آسیایی صادرشده‌اند و از همین میزان نیز سهم دو کشور عراق و افغانستان در این سال‌۴۰‌ درصد بوده است. البته با توجه به اینکه صادرات کالا به این دو کشور نیز روند کاهشی را طی کرده است، این سهم احتمالا در حال‌ حاضر کمتر شده‌است.

سهم نیم درصدی ایران از بازار 150 میلیاردی گیاهان دارویی

تجارت جهانی حوزه گیاهان دارویی، ۱۵۰ میلیارد دلار است در حالی که سهم ایران از این حوزه کمتر از نیم درصد است.

‌به گزارش خبرنگار مهر ، مهدی سیف سهندی – دبیرستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی، در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی، گفت: «ایران کشوری با پتانسیل بالا در حوزه گیاهان دارویی است و نهادهایی مانند وزارت بهداشت، صمت، وزارت علوم در حوزه گیاهان دارویی می‌توانند اثرگذار در این حوزه باشند.»

وی اظهار کرد: به منظور هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط با گیاهان دارویی، در سال ۹۲ سند راهبردی گیاهان دارویی و طب سنتی به تصویب رسید و هماهنگی میان دستگاه‌ها، بر عهده معاونت علمی است.

سهم یک درصدی کشت قراردادی در کشور

مهم‌ترین ابزار حمایت از کشاورزان و تولید، در دنیا کشت قراردادی است و این در حالی است که فقط یک درصد از محصولات تولیدی در بخش کشاورزی در کشور از این روش تولید می‌شد.

به گزارش مهرنیوز، وزیر جهاد کشاورزی  با بیان مطالب فوق، افزود به صورت متوسط در دنیا ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی از طریق کشت قراردادی تولید می‌شود.
وی بیان داشت: با اقدامات و بررسی‌هایی که سال گذشته در دولت انجام شد، امسال تقریباً در بخش غلات، کشاورزی قراردادی را آغاز کرده‌ایم و حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز برای آن در نظر گرفته‌ایم.
ساداتی‌نژاد گفت: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نیز کمک کردند و شیوه‌نامه‌ای که در این زمینه لازم بود تهیه و ابلاغ شد و لذا بانک مرکزی بر اساس این شیوه‌نامه از شرکت‌های پشتیبان در بحث کشاورزی قراردادی حمایت می‌کند.

تغییرات پیش‌روی هنرستان‌های کشاورزی

طرح دانش‌بنیان شدن هنرستان‌های کشاورزی با عنوان «شهید حسن باقری» در حال پیگیری است و موضوعات مختلفی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به گفته‌ی عباس بیات – مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره دانش‌بنیان شدن هنرستان‌های کشاورزی، استفاده از فناوری‌های روز در هنرستان‌های کشاورزی، آبیاری زیر سطحی، افزایش محصولات و حفظ ارزش خاک مدنظر است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان محدود به هنرستان‌های کشاورزی نیست و آنها می‌توانند در تمام بخش‌های آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه خدمات داشته باشند اما چون بخش کشاورزی به لحاظ تکنولوژی دارای عقب‌ماندگی است، نیاز بیشتری وجود دارد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم