از ایران چه خبر (105)

امتیاز دهید

در این شماره از ایران چه خبر (105) ، به مواردی چون فعالیت های مشترک ایران و چین، تاسیس ایستگاه های هواشناسی کشاورزی، پرورش ماهی زینتی، تولید بذر ذرت و چند مورد دیگر اشاره می شود.

همکاری پژوهشگران کشاورزی ایران و چین

تعریف پروژه‌های مشترک بین  ایران و چین در بخش کشاورزی برای تعامل بیشتر پژوهشگران ایران و چین در دیدار «سیدجواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهاد کشاورزی ایران و «کنگ مینگ وو» رئیس آکادمی علوم کشاورزی چین مطرح شد.

به گزارش ایسنا، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران، دانشمندان بسیاری دارد که یافته‌های علمی آنها باید برای کشاورزان ساده‌سازی و ترجمه شود تا این یافته‌ها در مزرعه عملیاتی شود و به گفته‌ی کنگ‌ میگ‌ وو،  دانش تولید شده در آکادمی علوم کشاورزی به وزارت کشاورزی چین منتقل می‌شود و آن‌ها دانش آکادمی را به مراکز تحقیقاتی ارسال و به وسیله آن‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

6 ایستگاه هواشناسی کشاورزی در شرف نصب در رفسنجان

شش ایستگاه هواشناسی کشاورزی جهت جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرمازدگی، طوفان و … با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در رفسنجان نصب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به گفته‌ی فرماندار رفسنجان، این ایستگاه‌های هواشناسی از طریق مرکز نوآوری مجتمع سرچشمه تهیه خواهد شد.

مکان‌سنجی‌ها نیز توسط اداره هواشناسی، جهاد کشارزی و موسسه تحقیقات پسته، انجام و سپس ایستگاه‌ها نصب می‌شود.

حضور 28 مرکز فعال پرورش ماهی زینتی در خوزستان

28 مرکز فعال پرورش ماهی زینتی در سطح خوزستان فعالیت دارند که تولید سالیانه آن ها حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه است؛ این مراکز، هم اکنون زمینه اشتغال ۱۰۷ نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده‌اند.

اردبیل، بزرگ‌ترین تولیدکننده بذر ذرت

دشت مغان به عنوان قطب تولید بذر ذرت شناخته می‌شود، این بذر در رقم 704، حدود 85 درصد بذر موردنیاز کشور را تامین می‌کند.

به گزارش ایسنا، به گفته‌ی علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی، صادرات بذر ذرت از سال گذشته به کشورهای مختلف شروع شده است.

تراکتور، کود و سموم، نیازهای اساسی بخش کشاورزی زیمباوه

وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه، نیاز کشورش به ۲۰ هزار دستگاه تراکتور و نهاده‌هایی چون کود کشاورزی و سموم را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در دیدار «انکسیوس جونگو ماسوکا» با مسئولان بخش کشاورزی آذربایجان شرقی و بازدید از شرکت تراکتورسازی ایران، نیازهای کشاورزی زیمباوه مطرح شدند.

درختان مرکبات مازندران در ورطه‌ی مرگ

کشاورزان با برآوردی که از هزینه تولید تا برداشت مرکبات داشتند فعالیت در این حوزه را به صرفه ندیده و اقدام به قطع درختان مرکبات برای جایگزینی تولید محصول دیگر کردند.

به گزارش ایسنا، در پی اعتراض باغداران به کاهش قیمت مرکبات و گرانی کود و سم در حوزهی تولید، دولت اقدامی برای رفع این مشکل نکرده است.

«بافکار» – کشاورز بابلی که در حوزه مرکبات دچار خسارت شده از بی‌توجهی به حوزه کشاورزی به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مساحت باغ مرکبات من، ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که ۲۰ سال قبل، اقدام به کاشت درخت تامسون کردم تا بتوانم هزینه زندگی خود را تامین کنم.

وی قیمت خرید پرتقال تامسون سرباغی را امسال ۳ هزار و ۲۰۰ تومان برشمرد و افزود: هزینه سمپاشی یک پمپ یک‌هزار لیتری برای کشاورز ۵۰۰ هزار تومان بود که این مبلغ در سال گذشته به ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

بافکار یادآور شد: برای درختان مرکبات استفاده از کود پتاس و روی ضروری است، با آزاد شدن کود و سم و نبودن یارانه، قیمت یک کیسه کود پتاس یک میلیون تومان و یک پاکت ۲۵ کیلویی کود روی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این کشاورز بابلی با اشاره به اینکه تقاضای کشاورز از دولت این است که ما یارانه نمی‌خواهیم، این را هم قطع کنند؛ ولی قیمت را به قبل برگردانند، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم به زمانی که یک کیسه کود را ۷۰ هزار تومان می‌خریدیم برگردیم.

وی از قطع درختان اکثر باغات منطقه خبر داد و گفت: مسئولان که مدعی هستند دغدغه حوزه کشاورزی دارند سری به مناطق مختلف بزنند به صراحت می‌گویم که نصف کشاورزان اقدام به قطع درختان مرکبات کردند.

بافکار تصریح کرد: کل هزینه‌ای که برای باغ ۲هزار و ۵۰۰ متری داشتم بدون پول کارگر و زمانی که برای آن صرف کردم بیش از ۱۳ میلیون تومان در سال بوده در حالی که محصول را از من به مبلغ ۳ هزار و ۲۰۰ سرباغی خریدند که ۸ میلیون فروش من بوده است.

وی ادامه داد: هنوز نزدیک به دو تن مرکبات روی درخت مانده است که چون خریداری نبود سرمای اخیر سبب شد تا میوه روی درخت یخ بزند و تلخ شود که دیگر مورد استفاده نیست .

اجرای الگوی کشت در فامنین

شهرستان فامنین در سال زراعی جاری به عنوان شهرستان پایلوت اجرای الگوی کشت کشوری است.

به گزارش ایسنا، به گفته‌ی منصور خزایی، مدیرجهادکشاورزی شهرستان فامنین، برنامه عملیاتی اجرای الگوی کشت شهرستان فامنین تدوین و تا سطح کارشناسان برش و اعلام شده است و طبق برنامه ابلاغی، کشاورزان باید طبق این الگو، محصولات خود را کشت کنند.

برنامه ابلاغی الگوی کشت برای ۵۶ هزار و ۱۶۳ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان تدوین شده که ۱۲ هزار هکتار به کشت محصولات آبی و ۴۴ هزار و صدوشصت‌و‌سه  هکتار به کشت محصولات زراعی دیم اختصاص دارد ضمن اینکه با توجه به برآوردها انتظار تولید ۱۴۷ هزار و ۹ تن محصول وجود دارد.

در اجرای الگوی کشت سطح اراضی کم نمی‌شود بلکه نوع کشت تغییر می‌کند و به جای محصولات پر آب‌بر چون  چغندرقند و سیب زمینی،  محصولات دیگری مانند غلات، کلزا و گیاهان دارویی جایگزین می‌شود.

مدیریت هوشمند پنج محصول استراتژیک

میزان سطح زیر کشت ۵ محصول استراتژیک و نیازهای واقعی سالانه به این محصولات، توسط یک سامانه مبتنی بر فناوری‌های فضایی برآورد می‌شود.

به گزارش ایسنا، به گفته‌ی «زهرا توفانی‌نژاد»، مدیر عامل شرکت‌ فناور طراح سامانه، این سامانه‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای قادرند سطح زیر کشت کل محصولات استراتژیک چون «برنج»، «گندم»، «ذرت»، «کلزا» و «چغندرقند» را پایش کنند.

وی یکی از این سامانه‌ها را پایش سطح زیرکشت و پایش میزان تعرق و تبخیر محصول «برنج» دانست و اظهار کرد: یکی دیگر از این سامانه‌ها پایش سطح زیر کشت «گندم» و دیگری برای پایش «کلزا»، «ذرت» و «چغندرقند» است.

توفانی‌نژاد ادامه داد: قرار است سامانه‌های طراحی شده برای پایش محصولات استراتژیک، بعد از تایید و نهایی شدن در سازمان فضایی، در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار ‌گیرد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم