از ایران چه خبر (101)

4.6/5 - (9 امتیاز)
گلخانه های مدرن

در این شماره از ایران چه خبر  – 101 به مواردی چون تلاش فائو با ایران برای افزایش بهره‌وری کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه، موفقیت گردو ژنوتیپ رویال تیپ هفت و موفقیت گلخانه گل‌های شاخه بریده شهرک کوریجان کبودرآهنگ پرداخته‌‌ایم.

موفقیت گلخانه گل‌های شاخه بریده شهرک کوریجان کبودراهنگ

پروژه گلخانه «گل رز شاخه بریده» کوریجان شهرستان کبودراهنگ که تولیدات آن به خارج از کشور نیز صادر می‌شود، یکی از گلخانه‌های موفق در تولید گل شاخه بریده سطح استان همدان بوده که در سال ۹۷ با اعتباری افزون بر شش میلیارد تومان در ۶۵۰۰ مترمربع احداث شده است.

کارآفرین این گلخانه استاد دانشگاه بوعلی همدان با مدرک دکترای تخصصی رشته باغبانی است و به تبع ارتباط رشته تحصیلی و علاقه وی به حوزه گل و گیاه و باغبانی موجب شده تا این گلخانه یکی از گلخانه‌های موفق سطح استان باشد.

به گزارش ایسنا، کل سطح گلخانه پرورش گل‌های شاخه بریده بنده در شهرک کوریجان یک هکتار و ۶۵۰۰  متر سطح تولید گل‌های این گلخانه بوده که سالیانه به طور میانگین ۷۲۰ هزار شاخه گل تولید دارد.

نشریه «ترویج و آموزش کارآفرینی در کشاورزی» منتشر شد

شماره اول و دوم نشریه علمی دانشجویی «ترویج و آموزش کارآفرینی در کشاورزی» انجمن علمی دانشجویی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، منتشر شد.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، «به سوی الکترونیکی شدن و فراتر از آن»، «اکوسیستم غذای فود ولی، کوچک پیشرو»، «آفت در مزرعه، آفتکش در خانه»، «سرمایه گذاری با طعم کشاورزی»، «رابطی برای کاربران»، «وبلاگ نویسی کشاورزی»، «جدول ترویج»، «اصول و روش‌های پرورش بلدرچین»، «یاشیل اینجی، قطب آگروتویسم منطقه» و  «شکارچی در بازار» عناوین مطالبی است که در این شماره از نشریه منتشر شده است.

چهار درصد، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ناخالص ملی حوزه کشاورزی

در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان رفسنجان، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر از سهم 4 درصدی شرکت‌های دانش‌بینان در تولید ناخالص ملی حوزه کشاورزی داد.

به گزارش فارس، حوزه کشاورزی در تولید ناخالص ملی، سهمی حدود ۱۸ درصد را دارا هستند؛ همچنین به گفته‌ی خیرالدین در خصوص ایجاد پارک علم و فناوری در رفسنجان، ایده به صورت جزء به کل است، ابتدا مرکز رشد ایجاد می‌شود و به سطح بلوغ که رسید مجوز پردیس علم و فناوری داده می‌شود و پردیس، پارک‌داری را یا به‌صورت مستقل یا مشترک یاد می‌گیرد و بعد مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه را صادر می‌کند.

تلاش فائو با ایران برای افزایش بهره‌وری کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، دولت ایران و کشاورزان محلی منطقه آذربایجان غربی برای اجرای طرحی که از اواخر جولای با هدف بهره‌وری آب و حفاظت از درآمد کشاورزان آغاز شده، همکاری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، فائو معتقد است که برای اجرای بهتر مداخلات بهره‌وری آب، به برنامه‌ریزی مشارکتی نقشه راه در کنار کشاورزان داوطلب در سایت پروژه نیاز است.

در این رابطه برای اجرای روش‌شناسی GAIN (حکمرانی، خوداتکایی، یکپارچه‌سازی و نیاز محور) جلساتی با کشاورزان در سایت پایلوت برگزار می‌شود. روش‌شناسی مذکور با این هدف طراحی شده تا محور را کشاورزان قرار داده و با برگزاری این کارگاه‌ها کشاورزان را قادر می‌سازد که درباره جزئیات این طرح به بحث و تبادل نظر بپردازند.

موفقیت گردو ژنوتیپ رویال تیپ هفت

گردوی پولساز یا گردو ژنوتیپ رویال تیپ ۷، گردویی است که از ارتفاع سطح دریا ۳۰۰ تا ۳۲۰۰ جواب می‌دهد و برای کاشت در اغلب مناطق ایران مناسب است.

به گزارش خبرآنلاین، سایر گردوها از ارتفاع ۱۵۰۰ به بالا دچار سرمازدگی شده و خشک می‌شوند ولی این ژنوتیپ بسیار مقاوم به سرما بوده و دیرگل است.

گردوی سردسیری یا گردو ژنوتیپ رویال از ارقام اختصاصی شرکت رویال نهال بوده که با اصلاح ژنتیک معایب آن کاسته و تبدیل به مزیت شده است.

مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها، باردهی جانبی، عمر بالای ۱۰۰ سال، مغز بیشتر از ۶۰ درصد، درصدی چربی بالا، مقاوم به سرمای بهاره و زمستانه، زودخزان، دیرگل، سازگاری با اقلیم‌های مختلف، باردهی به حالت جانبی و خوشه‌ای و به شکل تخم مرغی و شروع باردهی از سال اول کشت از جمله ویژگی‌های بارز این گردو هستند.

دستاوردهای نمایشگاه اختصاصی ایران‌ساخت در ونزوئلا

امضای ۴۸ تفاهم نامه همکاری و برگزاری ۵۰۰ نشست رودررو میان شرکت‌های ایرانی و ونزوئلایی از دستاوردهای نمایشگاه اختصاصی ایران‌ساخت در ونزوئلا است که از 24 شهریورماه در این کشور برپا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این نمایشگاه که به محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایران‌ساخت اختصاص دارد، با حضور ۸۲ شرکت ایرانی و ۵۰ مجموعه فناور ونزوئلایی برگزار شد و بزرگ‌ترین و راهبردی‌ترین شرکت‌های ایرانی در حوزه صنعت «خودرو»، «کشاورزی»، «دارو»، «تجهیزات پزشکی»، «آی سی تی» و «صنایع خلاق» در این سفر حضور داشتند و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

از دیگر دستاوردهای سفر بزرگ‌ترین هیأت فناوری ایرانی به ونزوئلا؛ انجام بیش از ۲ هزار ملاقات میان شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و دولتی ایرانی در غرفه‌های مستقر در نمایشگاه با تجار، سرمایه گذاران و شرکت‌های ونزوئلایی بود که این ملاقات‌ها هم به توسعه بازار محصولات ایران ساخت در این کشور کمک خواهد کرد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم