از ایران چه خبر (104)

امتیاز دهید
از ایران چه خبر - عکس هوایی از زمین های کشاورزی

در این شماره از ایران چه خبر – 104 به مرور اخبار فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی، تولیدکود کشاورزی آلی، رویداد گردشگری کشاورزی و توزیع کود اختصاص داده‌ایم.

فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی در زمینه‌ی تامین غذا

جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه‌ی فعال در حوزه‌‌ی علم و کار، توانسته است با تولید جنین ممتاز منجمد برای اصلاح نژاد گاوهای شیری و گوشتی، فناوری تولید چهار نوع بذر هیبرید سبزی و صیفی، کسب دانش فنی و تولید بچه ماهی سی بأس برای پرورش در قفس و تکثیر گاومیش‌های با خصوصیات ژنتیکی برتر، اقدامات مهمی را در جهت تامین غذا در کشور انجام دهد.

به گزارش ایسنا، محققان پژوهشگاه علوم و فناوری‌های نوین زیستی (ابن‌سینا) در زمینه‌ی تولید جنین ممتاز برای اصلاح نژاد گاوهای شیری و گوشتی؛ مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی در زمینه‌ی کسب فناوری تولید چهار نوع بذر هیبرید سبزی و صیفی؛ فعالیت جهاددانشگاهی بوشهر در زمنیه‌ی کسب دانش فنی و تولید بچه ماهی سی بأس برای پرورش در قفس و ساخت مجتمع آبزیان دریایی؛ پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی در زمینه‌ی تولید نخستین گوساله گاومیش‌های نژاد ممتاز به نام یاقوت به روش آی‌وی‌اف، فعالیت داشته‌اند.

نخستین کارخانه تولید کود کشاورزی آلی و معدنی در ایران به بهره‌برداری رسید

نخستین کارخانه در ایران که کود آلی و معدنی بر پایه اسید هیومیک تولید می‌کند با اعتبار 15 میلیارد تومان در رفسنجان احداث و برای 11 نفر شغل ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، محصولاتی که در این کارخانه تولید می شوند ۹ محصول از جمله کودهای هیومیک اسید، نیتروژن آلی، هیومات پتاسیم و فسفر آلی است و مزیتی که این کودها نسبت به کودهای شیمییایی دارند این است که خاک را بازسازی و تقویت می‌کنند.

همچنین این کودها بر خلاف کودهای شیمیایی دارای عناصر و مواد معدنی هستند و مواد اولیه تولید کودها هم شامل اکسید زغال سنگ است که از معادن زغال‌سنگ کوهبنان تأمین می شود.

برگزاری رویداد آموزشی گردشگری کشاورزی در اسفندماه

رویداد آموزشی گردشگری کشاورزی از 2 تا 4 اسفندماه  با عنوان سفر تندرستی زنبور عسل و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این رویداد بنا است تا 10 استارتاپ برتر حوزه‌ی گردشگری کشاورزی، گیاهان دارویی و زنجیره ارزش زنبور عسل معرفی شوند.

توزیع کود در 1402 به چه صورت خواهد بود؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ قرار است کودهای وارداتی با قیمت تمام شده توزیع شوند و اوره نیز با قیمت بورس کالا به بازار ارائه شود.

به گزارش مهر و به گفته‌ی علیرضا مهاجر،معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، کودهای شیمیایی عامل اصلی افزایش تولید محصولات کشاورزی هستند و از سال ۴۶ تا امروز کودهای خارجی با ارز دولتی وارد کشور می‌شد و محصولات داخلی نیز با قیمت ارزان به بازار عرضه می‌شدند.

این کودها شامل فسفاته، پتاسه و ازته هستند. اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که قرار است کودهای وارداتی با قیمت تمام شده توزیع شوند و اوره نیز با قیمت بورس کالا به بازار ارائه شود شاهد افزایش چند برابری قیمت محصولات کشاورزی در سال آینده خواهیم بود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم