از ایران چه خبر (100)

2/5 - (1 امتیاز)
از ایران چه خبر - برداشت زرشک توسط یک زن کشاورز توسط یک خانم

در این شماره از ایران چه خبر – 100 به مواردی چون صادرات آفت کش برای اولین بار در کشور، جشنواره زرشک و بهره مندی از پلاسما برای جلوگیری از بروز آفات پرداخته‌‌ایم.

جالیزان، نرم‌افزاری برگرفته از فناوری ژئوماتیک

نرم‌افزاری با کمک فناوری ژئوماتیک طراحی و تولید شده است که امکان بازدهی بیشتر برای تولید محصولات زراعی را برای کشاورزان فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، این نرم افزار دستیار هوشمند کشاورزی با استفاده از هوش مصنوعی و بهره‌برداری از دانش کارشناسان کشاورزی، ابزاری فراهم کرده است تا با پایش مراحل کاشت، داشت و برداشت ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه و افزایش میزان تولید، فروش محصول با قیمت واقعی، عملکرد مزرعه و درآمد بالاتری برای کشاورز فراهم شود.

این نرم افزار با استفاده از فنون سنجش از راه دور و عکس‌های ماهواره‌ای امکان بازدهی بیشتر برای تولید محصولات زراعی را به کشاورزان می‌دهد. این محصول توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان و با حمایت گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده است.

نرم‌افزار «جالیزان»، وضعیت مزرعه را از آغاز کشت محصول تا پس از برداشت بررسی می‌کند و اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ را با پیام‌‍‌های در حساب کاربری کشاورز که بر گوشی او نصب شده نظیر میزان سلامت محصول، مقدار سبزینگی، عملکرد آن و غیره را یادآور می‌شود.

صادرات آفت‌کش برای اولین‌بار

رئیس سازمان حفظ نباتات از صادرات آفت‌کش‌ها برای اولین بار خبر داده و گفت که امکان ترانزیت و صادرات آفت‌کش‌ها از کشور فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، کشورهای مقصد صادراتی، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا هستند و به گفته‌ی شاهپور علایی‌مقدم، تولید آفت‌کش‌ها نیز به صورت فراسرزمینی در دستور کار قرار می‌گیرند. ظرفیت تولید آفت‌کش در کشور ۴۰۰ هزار تن است که نسبت به نیاز ۳۵ هزار تنی داخل، ظرفیت بسیار زیادی برای صادرات وجود دارد.

بهره‌مندی از پلاسما و دستگاه‌های پرتودهی برای جلوگیری از بروز آفات

استفاده از دستگاه‌های پرتودهی و همچنین استفاده از پلاسما می‌تواند از بروز آفت در محصولات کشاورزی جلوگیری کند و نرخ ماندگاری آنها را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، به گفته‌ی محمد اسلامی – رئیس سازمان انرژی اتمی، توسعه کاربرد پرتوهای سامانه‌ تولید گاما که می‌تواند از  بروز آفات کلیه محصولات کشاورزی و غلات با پرتودهی جلوگیری کند و نرخ ماندگاری آنها را افزایش دهد، یکی از اقدامات اساسی این سازمان است.

به گفته‌ی اسلامی، هماهنگی‌های لازم و مطالعات جامع 12 قطب پرتودهی در کشور پیش بینی و تعاملات لازم انجام شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به رونمایی از دو سامانه این سازمان که مرتبط به بخش کشاورزی است گفت: در حقیقت پرتودهی به محصولات برای جلوگیری از بروز آفات گام اول اقدامات است و گام دوم نیز  پیشگیری و سم‌زدایی با پلاسما خواهد بود.

اسلامی افزود: اولین دستگاه پلاسما را برای آفلاتوکسین در ۲۰ فروردین‌ماه رونمایی کردیم. با مذاکرات انجام شده با استانداری کرمان و انجمن پسته، اولین سامانه را نیز در رفسنجان به کار خواهیم گرفت تا به صورت عملیاتی آن را در اختیار صادرکنندگان و تولیدکنندگان پسته قرار دهیم.

وی در ادامه گفت: با استفاده از پلاسما در دو بخش خود محصول و هم آب و خاک می‌توانیم آفت‌پذیری را از بین ببریم.

برگزاری جشنواره زرشک

جشنواره ملی زرشک با هدف شناساندن این محصول استراتژیک به مردم ایران و دنیا در خراسان جنوبی در ۵ شهرستان این استان برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم، این جشنواره از 21 تا 27 مهرماه در پنج شهرستان بیرجند، درمیان، سربیشه، زیرکوه و قاین برگزار خواهد شد.

طعم اشتغالزایی زیتون در خراسان جنوبی

شهرهای خراسان جنوبی از جمله نهبندان، طبس و سربیشه، اقلیم مناسبی برای کشت و تولید زیتون دارند که در صورت احداث کارخانه‌های فرآوری می‌تواند در رونق اقتصادی مردم این شهرستان‌ها و به تبع ان در خراسان جنوبی تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرآنلاین، عمده ارقام زیتون کشت‌شده شامل زرد، روغنی، استوایی، شنگه، آربیکن و کروناکی هستند و شهرستان نهبندان با برداشت ۱۸۰ تن زیتون از سطح ۳۰۴ هکتار، بیشترین میزان تولید زیتون در خراسان جنوبی را داراست.

البته یکی از خلاء‌های موجود در حوزه پرورش زیتون در خراسان جنوبی بحث برندسازی و فرآوری این محصول برای تولید زیتون شور و زیتون پرورده است.

کسب رتبه دوم تولید گندم برای گلستان

استان گلستان با بیش از یک میلیون تُن، در رتبه دوم تولید گندم کشور قرار گرفته است این مقدار گندم از ۳۷۵هزار هکتار از اراضی کشاورزی برداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، همچنان رتبه نخست کیفیت گندم به نام این استان است، در استان گلستان با ۶۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، سالانه حدود پنج و نیم میلیون تُن انواع محصولات تولید می‌شود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم