الگوریتم جدید، مسیری نو برای کاربرد نسل جدید ماهوراه

امتیاز دهید
ماهواره برای پایش زمین های کشاورزی

نسل جدید ماهواره اهمیت دارد چنانکه «زِنگ یلو» 33 ساله در مجله‌ی Remote Sensing of Environment  الگوریتم خلاقانه‌ای را منتشر کرده است که ماهواره‌ های سنجش از دور را قادر می‌سازد تا جنگل‌ها، محصولات کشاورزی و غیره را ببینند.

این رویکرد عملی به طور قابل توجهی عدم قطعیت تصویربرداری ناشی از زوایای مشاهده متفاوت هنگام حرکت ماهواره ها را از حدود 30 درصد تا 5 درصد کاهش داده است.

این الگوریتم به عنوان یکی از سه الگوریتم استاندارد اصلی در جهان انتخاب شده است که به طور گسترده برای تصحیح زاویه‌ای ماهواره فلورسانس استفاده می‌شود.

به گزارش شین‌هوا، انتظار می‌رود که بهبود ظاهراً ناچیز حاصل از کار «زنگ» تأثیر گسترده‌ای بر کشاورزی هوشمند و تلاش‌های جهانی علیه تغییرات آب و هوایی داشته باشد.

این روش می‌تواند در تصحیح زاویه دید برای چندین ماهواره فلورسنت استفاده شود، بنابراین سهم قابل توجهی در کاربرد نسل جدید ماهواره ها دارد.

این پژوهشگر که در دانشگاه کشاورزی چین (CAU) کار می‌کند، در سال 2022 توسط MIT Technology Review  به دلیل استفاده از «ماهواره ها برای جمع‌آوری نور از گیاهان» و نظارت بر زمین در میان نوآوران زیر 35 سال آسیا و اقیانوسیه قرار گرفت.

فتوسنتز گیاهی که توسط ماهواره نظارت می‌شود نه تنها تخمین کربن ثابت و توزیع سینک کربن جهانی را امکان‌پذیر می‌کند بلکه کشاورزی هوشمند و احیای روستایی را با تشخیص سلامت گیاه ارتقا می‌دهد و در جهت هشدار اولیه برای امنیت غذایی می‌تواند کاربرد داشته باشد.

روش«زنگ یلو»، مبتنی بر فلورسانس ماهواره‌ای و مانیتورهای بازتاب سطحی است و بلایای کشاورزی مانند خشکسالی و هوای سوزان را ارزیابی می‌کند بنابراین می‌تواند یک ارزش مرجع عالی برای پروژه‌های امدادی ارائه دهد.

همانطور که گفته شد این روش می‌تواند رویدادهای مهم تهدیدکننده امنیت غذایی مانند پدیده‌های «غیرغذایی» و «غیرکشاورزی» زمین‌های زیر کشت را شناسایی کند. علاوه بر این، می‌تواند نقش مهمی در مقابله با تهاجمات بیولوژیکی گونه‌های بیگانه داشته باشد.

به گفته‌ی زنگ، تصاویر مادون قرمز حرارتی سنجش از راه دور ارائه شده توسط مدل آن‌ها می‌تواند دما و تبخیر تاکستان را با دقت بیشتری تشخیص دهد و سرنخ‌های بهتری در مورد اینکه آیا آبیاری کافی است یا نه ارائه دهد.

در مزرعه‌ی انگور، با یک سیستم آبیاری دقیق که قادر به تنظیم جداگانه آبیاری برای هر درخت انگور است این برنامه می‌تواند در نیروی انسانی و در مصرف آب، حدود 20 تا 30 درصد صرفه جویی کند.

مدل سنجش از دور زِنگ همچنین می‌تواند برای اندازه‌گیری کلروفیل، میزان فتوسنتز و نیتروژن گیاه مورد استفاده قرار گیرد و لقاح دقیق را ممکن می‌کند.

طبق برنامه زنگ، مواد مغذی درخت انگور به صورت بلادرنگ از آسمان بررسی می‌شود، به گفته‌ی او، وسایل نقلیه بدون سرنشین، پهپادها و تکنیک‌های هوش مصنوعی برای نظارت بر بیماری‌های گیاهی، آفات حشرات و بلوغ میوه‌ها باید با تصویربرداری ماهواره‌ای ترکیب شوند.

همچنین از آنجایی که چین برای دستیابی به بی‌طرفی کربن قبل از سال 2060 و توسعه بازاریابی و تجارت کربن به پیش می‌رود، پی بردن به تغییرات در مخازن کربن جنگلی یک ضرورت است.

از این رو، این معادله می‌تواند برای توصیف کمی ساختارهای تاج پوشش پیچیده استفاده شود که ممکن است بر دقت سنجش از راه دور نوری و فلورسانس مورد استفاده در نظارت بر سینک کربن تأثیر بگذارد.

البته ادغام این مدل سنجش از دور با نظارت هواپیماهای بدون سرنشین و اندازه‌گیری زیست توده میدانی می‌تواند حجم کار را کاهش دهد و کارایی را افزایش دهد، امیدوار است که الگوریتم او سهم بزرگی در مبارزه با گرمایش جهانی داشته باشد.

ماهواره اولیه EOS SAT برای پایش زمین‌های کشاورزی

شناسایی آفت سرخرطومی درخت پالم در اردن با هوش مصنوعی

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم