تمدید صادرات غلات از بنادر اوکراین به مدت چهارماه

امتیاز دهید
بنادر جنوبی اوکراین و صادرات غلات

توافقی برای ادامه صادرات غلات حیاتی از بنادر جنوبی دریای سیاه اوکراین برای چهار ماه دیگر انجام شده است.

به گزارش الجزیره،به گفته‌ی «آنتونیو گوترش» – دبیرکل سازمان ملل متحد، این توافق با تایید کیف و مسکو به مدت 120 روز ادامه خواهد داشت.

گوترش در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «از توافق همه‌ی طرف‌ها برای ادامه‌ی ابتکار غلات دریای سیاه برای تسهیل دریانوردی ایمن صادرات غلات، مواد غذایی و کودهای شیمیایی از اوکراین استقبال می‌کنیم.» او گفت که سازمان ملل متحد همچنین به رفع موانع باقیمانده برای صادرات مواد غذایی و کود از فدراسیون روسیه کاملا متعهد است.

«الکساندر کوبراکوف» – وزیر اوکراین نیز از تمدید آن به عنوان گامی مهم در مبارزه جهانی علیه بحران غذایی استقبال کرده است.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، می‌گوید که مسکو موافقت کرده است که به توافق «بدون تغییر در شرایط یا محدوده» پایبند بماند. روسیه در اواخر اکتبر به دلیل نگرانی‌های ایمنی پس از حمله به ناوگان خود در دریای سیاه از این پیمان خارج  و چند روز بعد دوباره به آن ملحق شد.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز از تمدید این طرح استقبال کرده است، با توافق بین دو طرف متخاصم که در ماه ژوئیه با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل انجام شد، بیش از 11 میلیون تن محصولات کشاورزی از سه بندر دریای سیاه اوکراین از جمله 4.5 میلیون تن ذرت و 3.2 میلیون تن گندم حمل شده است.

اردوغان در توئیتی نوشت: «اهمیت و مزایای این توافق برای تامین غذا و امنیت جهان آشکار شده است.» سه بندر درگیر در این معامله – اودسا، چورنومورسک و پیودنی – مجموعا ظرفیت حمل حدود سه میلیون تن در ماه را دارند.

البته اوکراین بنا داشت تا بنادر منطقه میکولایف جنوبی نیز در مابین این چند بندر نیز باشد چراکه 35 درصد از صادرات مواد غذایی اوکراین قبل از تهاجم روسیه به عهده‌ی این بندر بوده است.

همچنین دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، بدون ارائه جدول زمانی مشخص، گفت که سازمان ملل به مسکو اطمینان داده است که کار برای رفع موانع بر سر صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه انجام خواهد شد.

وی با استناد به بیانیه مشترک ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا علیه اقدامات علیه صادرکنندگان مواد غذایی و کود، افزود: «روسیه پیشرفت‌هایی در جهت کاهش تحریم‌ها داشته است.»

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم