تکمیل زنجیره ارزش چیست؟

امتیاز دهید
تکمیل زنجیره ارزش

تکمیل زنجیره ارزش مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط برای افزودن ارزش به یک محصول است. این متشکل از بازیگران و اقداماتی است که باعث بهبود محصول می‌شود و تولیدکنندگان کالا را به پردازنده‌ها و بازارها مرتبط می‌کند.

در واقع، تکمیل زنجیره ارزش به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود  که در یک صنعت به شکل زنجیرگونه انجام می‌شود تا به خلق ارزش برسد یعنی زنجیره‌ای است که از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله ارائه کالای نهایی به مصرف‌کننده را در برمی گیرد.

حضور از خط تولید تا خط عرضه به مصرف کننده، مسیری است که کشاورزان و یا مدیریت تولید کشاورزی باید حضور داشته باشد.

بیشترین ارزش افزوده در صنعت کشاورزی بعد از تولید است و طبیعی است که اگر زنجیره ارزش محصولات کشاورزی تکمیل نشود سود و منفعت کمی از کشاورزی، حاصل منطقه‌ای می‌شود که در آن عمل کشاورزی انجام می‌گیرد.

یکی از علت‌های هدررفت سالیانه محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی، بادمجان و سیب زمینی در کشور به این دلیل است که زنجیره ارزش در نظر گرفته نشده و در مناطقی که این محصولات کشت می‌شوند صنایع تبدیلی و تکمیلی جهت فرآوری، بسته‌بندی و ذخیره سازی این محصولات لحاظ نشده است.

منافع

اگر تولیدکنندگان کشاورزی با این اندیشه به کشاورزی بپردازند که نباید محصولاتشان را خام بفروشند و باید در مسیر تولید تا عرضه محصول حضور داشته باشند، سود و انگیزه بیشتری برای فعالیت کشاورزی خواهند داشت.

یکی از منافع دیگر تکمیل زنجیره ارزش، اشتغالزایی است، محصولات کشاورزی به عنوان ماده اولیه صدها کارگاه و صنایعی می‌توانند باشند که با فرآوری، محصول جدیدی می‌تواند تولید شود.

برای مثال، بادمجان به عنوان محصول اولیه می‌تواند در زنجیره ارزش خود به ترشی بادمجان، کنسرو کشک بادمجان و خوراک بادمجان تبدیل شود.

کشاورزی قراردادی یکی از راه‌هایی هست که در آن کشاورز با صاحبان صنایع تبدیلی قرارداد می‌بندد و محصول تولیدی خود را قبل از برداشت به فروش می‌رساند.

اگرچه محصول کشاورزی  باز هم خام بفروش می‌رسد ولی زنجیره ارزش محصول کشاورزی در نظر گرفته شده و مانع از هدر رفت محصول می‌شود و کشاورز با عنایت به مسیر تولید تا عرضه، به کشت محصول می‌پردازد.

با این حال، بهتر است خود کشاورزان زنجیره ارزش محصول خود را تکمیل کنند و در پی ایجاد صنایع تبدیلی و عرضه محصول به مصرف کننده نهایی باشند تا از ارزش افزوده در صنعت کشاورزی برخوردار باشند.

در مقیاسی وسیع‌تر، مدیریت تولید در کشور، نیاز است تا تکمیل زنجیره ارزش در هر منطقه را لحاظ کرده و بدین ترتیب علاوه بر جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی، باعث رونق تولید و اشتغالزایی شوند.

هفت مهارت بازاریابی دیجیتال

طراحی شبکه زنجیره تامین محصول رازیانه در استان همدان

 زنجیره ارزش در گردشگری کشاورزی (۱)

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم