داستان لوبیای لرستان و شرکت لوبیا قرن بیست‌ویکم کانزاس

5/5 - (1 امتیاز)

لوبیا، در فارس و لرستان به وفور کاشت می‌شود، به گفته‌ی مدیر جهاد کشاورزی ازنا، حدود 40 هزار تُن لوبیا در لرستان برداشت می‌‌شود. بیش از 90 درصد لوبیای کشت شده بصورت خام و بدون بسته‌بندی، روانه بازار شده و از این میزان، برداشت لوبیا در ازنا، دو برابر میانگین کشوری بوده و به 5 هزار تُن می‌رسد.

نبود صنایع بسته‌بندی و تبدیلی از علت‌های اصلی خام‌فروشی لوبیا است، لوبیا بصورت‌های مختلف کنسروی، حبوبات بسته‌بندی شده، تهیه‌ی خوراک‌هایی چون لوبیا و قارچ و خورشت‌هایی که از این ماده بهره‌ می‌گیرند، به راحتی می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد.

شرکت لوبیا قرن بیست‌و‌یکم

«آلن تاونسند» نائب رئیس این شرکت، یک کشاورز نسل پنجم است که در سال 1974 از دانشگاه ایالتی کانزاس به مزرعه بازمی‌گردد، کانزاس به دلیل ذرت، گندم و سویا شناخته شده است، اما مزرعه‌ی تاونسند در شمال غربی کانزاس برای پرورش لوبیاهایی چون لوبیا سیاه، چیتی، دریایی (سفید)، قرمز(کلیوی) و گاربانزو، ایده آل است.

تاونسند می‌گوید: «پدربزرگ من در دهه‌ی 50، شروع به کاشت لوبیا کرد، لوبیاها تقریباً  نصف ذرت به آب نیاز دارند.»

آن‌ها شرکت و کارخانه‌ی لوبیا قرن بیست‌و‌یکم را راه‌اندازی می‌کنند تا خودشان، حبوبات برداشتی را تمیز و بسته‌بندی کنند. سه بخش اساسی تولید، فرآوری و توزیع در کنار هم، سودبخش هستند.

به گفته‌ی تاونسند، آن‌ها شرکت را تشکیل می‌دهند و 80 سهم را به تولیدکنندگان در سراسر منطقه می‌فروشند. عملیات اولیه در شهر شارون اسپرینگز آغاز شده است. در این مرکز، لوبیاها با استفاده از سیستم سه‌گانه، تمیز و پردازش می‌شوند.

در این سیستم، لوبیاهای خشک بر روی یک سری صفحه شکاف سوراخ گرد و سه جزء منحصر به فرد اجرا می‌شوند، جدول گرانش وزن لوبیا را در برابر وزن مواد خارجی پردازش می‌کند. از طریق گرانش، مواد خارجی سبک‌تر به یک طرف راه پیدا می‌کنند در حالی که دانه‌های سنگین‌تر به سمت دیگر می‌مانند. چشم برقی با قابلیت دسته‌بندی بر اساس رنگ، اندازه و شکل، هر گونه ماده خارجی را که ممکن است در فرآیندهای قبلی مانده باشد را بیرون می‌کند.

لوبیاهای پردازش و سورت شده کارخانه شارون اسپرینگز در کیسه‌های بزرگی ریخته می‌شوند تا وارد مکان بعدی، جهت بسته‌بندی شوند.

آن‌ها در وب سایت خود آورده‌اند، لوبیاها به آب و کود کمتری نیاز دارند که به افزایش سلامت خاک و کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند، آنها سرشار از فیبر و پروتئین هستند و آنها را به یک مکمل عالی یا حتی یک رویداد اصلی برای هر وعده غذایی تبدیل می‌کند.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم