رابطه معنی‌دار استفاده از گلایفوسیت و بیماری پارکینسون

امتیاز دهید
تاثیر گلایفوسیت بر ایجاد پارکینسون

فرانسه طی سه سال گذشته به دنبال مطالعات علمی متعددی که بیماری پارکینسون را به استفاده آفت‌کش گلایفوسیت مرتبط می‌کند به کشاورزان مبتلا، غرامت پرداخت کرده است.

به گزارش ارونیوز، این در حالی است که کمیسیون اروپا برای یک دهه دیگر، استفاده از این ماده شیمیایی بحث‌برانگیز در سراسر اتحادیه اروپا را تایید کرده است.

در این میان، فرانسه هنوز نمی‌خواهد این آفت‌کش را ممنوع کند اما متقاعد شده است که بین بیماری پارکینسون و این ماده شیمیایی ارتباطی وجود دارد.

در نتیجه، کشاورزانی که می‌توانند ثابت کنند از بیماری پارکینسون رنج می‌برند، مستحق دریافت غرامت از طرف دولت فرانسه هستند.

قانونگذاران فرانسوی از بروکسل خواسته بودند که اقدامات متعددی را با هدف محدود کردن استفاده از علف‌کش در نظر بگیرد اما آنها پذیرفته نشدند.

در سال‌های اخیر، پاریس استفاده از گلایفوسیت را در این کشور محدود کرده است یا دوز مصرفی کشاورزان را تنظیم کرده است تا اگر کشاورز پس از مصرف گلایفوسیت بیمار شد تا پایان عمر، مستحق دریافت غرامت شود.

«هرمین بارون»، وکیل متخصص در حقوق محیط‌زیست می‌گوید که بسیاری از مطالعات علمی بین پارکینسون و سموم کشاورزی ارتباط برقرار کرده‌اند.

او باور دارد که موارد پارکینسون در کشاورزان بیشتر از مردم عادی است و برخی از قضات این ارتباط را تشخیص می‌دهند به همین دلیل است که پارکینسون رسما به عنوان یک بیماری ناشی از سموم کشاورزی شناخته شده است.

گلایفوسیت یکی از رایج‌ترین علف‌کش‌های مورد استفاده در کشاورزی است همچنین نگرانی‌هایی در مورد عواقب این دارو برای طبیعت و محیط‌زیست وجود دارد.

با این حال، کمیسیون، بر اساس ارزیابی‌های ایمنی جامعی که توسط سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) و آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) همراه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام شده است اکنون به تمدید تاییدیه گلایفوسیت برای یک دوره زمانی ده ساله مشروط به برخی شرایط و محدودیت‌های جدید، رای داده است.

این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت استفاده قبل از برداشت به عنوان یک ماده خشک‌کننده و نیاز به اقدامات خاصی برای محافظت از موجودات غیر هدف است.

با این حال، تصمیم برای استفاده از گلایفوسیت در سطح ملی همچنان در دست هر دولت بصورت فردی است.

هیچ کشور اتحادیه اروپا ممنوعیت کلی گلایفوسیت را ندارد اگرچه برخی از آنها، از جمله اتریش، فرانسه، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و آلمان با ممنوع کردن استفاده از آن در مناطق خاص یا توسط خانواده‌ها، ممنوعیت‌های جزئی را اعمال کرده‌اند.

گلایفوسیت علف‌کشی است که در دهه 1970 معرفی شد و برای از بین بردن علف‌های هرز که به محصولات کشاورزی و فضاهای عمومی حمله می‌کنند استفاده می‌شود.

از زمانی که آژانس سرطان سازمان جهانی بهداشت در سال 2015 به این نتیجه رسید که این ماده شیمیایی احتمالاً برای انسان سرطان‌زا است، استفاده از آن منبع بحث و جدل بوده است.

شبکه غیردولتی اقدام علیه آفت‌کش‌ها به تصمیم اتحادیه اروپا انتقاد دارد و می‌گوید که برنامه‌های کمیسیون برای تمدید تصویب به خودی خود، قانون آفت‌کش‌های اتحادیه اروپا را نقض کرده و  بیان می‌کند زمانی که اجماع علمی روشنی در مورد سیاستی وجود ندارد که مشکوک به ایجاد خطر آسیب‌رسانی به اتحادیه اروپا باشد، یک اصل احتیاطی باید رعایت شود.

«آنجلیکی لیسیماچو» – رئیس علم و سیاست در شبکه اقدام اروپا برای آفت‌کش‌ها، می‌گوید ما متأسفیم که کمیسیون به علم مستقل و نگرانی های شهروندان پشت کرده و قصد دارد این علف کش خطرناک را برای 10 سال دیگر تأیید کند.

به گفته‌ی وی، شواهد هشداردهنده‌ای وجود دارد که خطرات سرطان مرتبط با گلایفوسیت، همراه با بی‌شمار عوارض جانبی گزارش‌شده همراه است.

اتحاد بهداشت و محیط زیست (HEAL)، یکی دیگر از سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست، در واکنش به این موضوع گفت: «این شکست جدید در به دست آوردن اکثریت کشورهای عضو به نفع تمدید 10 ساله گلایفوسیت نشان می‌دهد که نادیده گرفتن وضعیت از نظر سیاسی غیرممکن شده است.»

او باور دارد که دولت‌ها باید حداکثر نرخ‌های کاربرد را براساس آن ارزیابی‌های ریسک و اقدامات کاهش خطر تعیین کنند تا اطمینان حاصل شود که ارگانیسم‌های غیرهدف و محیط‌زیست محافظت می‌شوند.

آینده‌ی نامعلوم ممنوعیت گلایفوسیت در اروپا

وضعیت وخیم کشاورزان اروپایی در پی تغییرات آب‌وهوایی

کشاورزی در آفریقا – نیجریه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم