مانیا فرزامی از لرستان/ یک کارآفرین خوب را بشناسیم

4.8/5 - (5 امتیاز)
مانیا فرزامی

«مانیا فرزامی»  ساکن روستای کریم‌آباد ازنا بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد استان لرستان است  و 32 سال سن دارد و مادر یک پسر پنج ساله بنام ماتیار هست، پسری که  هم‌چو معنی نامش، همه‌جا، همراه و حامی مادر است،  مانیا، در دانشگاه طراحی پوشاک خوانده و چند سالی هم به عنوان مدرس آنجا بوده است اما انجام  فعالیت‌های گروهی و با ارزش افزوده‌ی بیشتر و شخصیت کارآفرین‌اش، او را به سمت کشاورزی ، دامداری و تولید پوشاک کشانده است.

پرورش شترمرغ، کشت زعفران، صنایع دستی، تولیدی پوشاک و آموزش خیاطی به زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست ، خشک کردن سبزیجات، پرورش مرغ و خروس خانگی از جمله فعالیت‌هایی هست که این بانو انجام می‌دهد، با وی به عنوان عضوی از زنان کشاورز لرستان، گفتگویی داشته‌ایم، خانم فرزامی داستان خود را چنین تعریف می‌کند:

« در مسافرتی که به خوزستان با پدرم داشتم، مزارع پرورش شترمرغ را دیدم و به پرورش این پرنده، علاقه‌مند شدم، در سال 95، کارمان را با پرورش یک شترمرغ شروع کردیم و تا اوایل 99، تعداد آن‌ها را  به 42 تا رساندیم.

با توجه به شیوع کرونا، با کاهش شدید قیمت گوشت شترمرغ و ترس از انتقال این ویروس به شترمرغ ها، همه‌ی آن‌ها را فروختیم ولی در حال حاضر، قصد داریم تا کارمان را دوباره شروع کنیم.»

به گفته‌ی مانیا، سختی‌های پرورش شترمرغ زیاد هست و این پرنده در اوایل تولدش به مراقبت زیادی نیاز دارد، عدم همراهی برخی از سازمان های متولی در تامین نهاده‌ها و خوراک شترمرغ، پرورش این موجودات را برای او سخت کرده بود و خودشان  موادی چون یونجه، کنسانتره، گندم و سویا را تهیه و آسیاب می‌کردند. با سودآوری خوبی که این فعالیت بوجود آورد، آن‌ها توانستند برای سه نفر بصورت مستقیم و 5 نفر بصورت غیرمستقیم اشتغالزایی داشته باشند. خانم فرزامی درباره‌ی دیگر فعالیت‌هایشان می‌گویند:

«در دوران کرونا، تغییر فعالیت دادیم و در زمینه‌ی گیاهان دارویی و کشت زعفران ورود کردیم تا بانوان روستا، درآمدزائی خوبی داشته باشند و توانستیم علاوه بر تولید، این گیاهان را خشک کرده و بسته‌بندی کنیم و بصورت عمده به فروش برسانیم.

خشک کردن سبزیجات و پرورش مرغ و خروس خانگی می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای ورود بانوان به فعالیت‌هایی چون کشت گیاهان دارویی و یا پرورش شترمرغ باشد. البته بانوان به صورت گروهی می‌توانند مزارع پرورش شترمرغ را ایجاد کنند چراکه  بعد از دو سه ماه اول و مراقبت شدید از جوجه شترمرغ، این فعالیت‌ها سودآوری مناسبی دارند.»

بانو فرزامی، مدیرعامل صندوق خرد بانوان مرکز کمالوند است، صندوقی که در سال 94 به همت جهاد کشاورزی لرستان راه‌اندازی شده و اعضاء 30 نفره صندوق  با سپرده‌گذاری ماهی بیست‌هزارتومان و دریافت تسهیلات 4 درصدی توانستند کارهای جمعی چشمگیری را انجام دهند.

تولید روزی 20 تا 25 هزار ماسک از شروع کرونا تا آخر بهار 1400، از نتایج این مشارکت و فعالیت در صندوق بوده است.

بانو مانیا در مورد شخصیت کارآفرینی می‌گوید: «کارآفرین خوب کسی هست که بتواند در صورت نیاز، تغییر فعالیت دهد و با توجه به شرایط، اقدام کند، در دوران کرونا، آن‌هایی که توانستند خود را با شرایط جدید وفق بدهند موفق شدند.»

در صندوق خُرد، این بانوان از پیرزن 70 ساله تا دخترجوان 22 ساله عضو هستند و همه با تلاشی که انجام می‌دهند توانسته‌اند درآمد ماهیانه‌ای داشته باشند. در فصل برداشت زعفران، درآمد روزانه این بانوان، دویست هزار تومان بوده که برای هشتاد نفر، کار روزانه ایجاد می‌شود.

مانیا فرزامی، فروش تولیدات این بانوان را به عهده گرفته است و از روش‌هایی چون اینترنت و فضای مجازی ، تبلیغات خانگی و مراجعه به سازمان‌های مختلف، محصولات را بفروش می‌رساند.

این بانو با شراکت پدرش «سیروس فرزامی»، اقدام به کاشت نخود پایه‌بلند  در 12 هکتار کرده که در آذر سال جاری کشت شده و در خردادماه برداشت می‌شود، این اقدام با همکاری رئیس مرکز خدمات جهادکشاورزی کمالوند – داریوش بیرانوند و مشاوره امید فیروزی انجام گرفته است.

کاشت بصورت خطی و با دستگاه ردیف‌کار، قابلیت برداشت با کمباین، تثبیت ازت خاک، عملکرد بیشتر نسبت به کشت سنتی، درآمد و صرفه اقتصادی بهتر، کشت دیم و ارگانیک از علت‌های اصلی انتخاب این محصول و این فعالیت بوده است.

مانیا باور دارد که هر روستایی، ظرفیتی منحصر به فرد دارد که می‌توان در وهله‌ی اول با شناسایی آن‌ها و در وهله‌ی دوم با اعطای تسهیلات و نظارت بر فعالیت‌ها، در روستا، کارآفرینی کرد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم