محصولات پرسود کشاورزی – قسمت اول

امتیاز دهید
ریزسبزها - محصولات پرسود کشاورزی

به نظر شما محصولات پرسود کشاورزی برای رشد مزارع کوچک کدامند؟ اگر از نظر فضا یا زمان کمبود دارید، باید به دنبال محصولات با ارزش بالا باشید تا خروجی تولید مزرعه کوچک خود را به حداکثر برسانید.

پرورش قارچ

پرورش قارچ

پرورش قارچ می‌تواند به طرز شگفت‌آوری سودآوری داشته باشد بویژه قارچ صدفی که فقط در 5 هفته رشد می‌کند. قارچ یک محصول عالی برای کشاورزان شهری یا افرادی است که فضای بیشتری برای کار ندارند، آنها اغلب در داخل خانه رشد می‌کنند و بازده بسیار بالایی دارند.

قارچ صدفی را می‌توان به صورت عمودی در کیسه‌های آویزان بزرگ پرورش داد تا فضای در دسترس شما را به حداکثر برساند. قارچ‌ها مدت زیادی پس از چیدن دوام نمی آورند و ارسال آنها به سراسر کشور دشوار است، بنابراین تولید‌کنندگان محلی نسبت به عملیات تجاری بزرگتر برتری دارند، البته چندین کانال فروش مختلف مانند فروش مستقیم به سرآشپزها و رستوران‌ها باید درنظر گرفته شود.

اگر تعداد زیادی قارچ برای فروش دارید می‌توانید آنها را خشک کرده تا برای مدت طولانی قابل استفاده باشند.

ریزسبزها

ریزسبزها - محصولات پرسود کشاورزی

ریزسبزها، مقیاس پذیر بوده و می‌توان 5 یا 6 سینی از آن‌ها را در یک اتاق کوچک یا حتی تحت نور فلورسنت با حداکثر 4 ردیف روی یکدیگر پرورش داد.

ریزسبزها باید تازه فروخته شوند و ماندگاری بسیار بالایی ندارند. این سبزی‌ها بزرگتر از جوانه بوده ولی از سبزیجات معمول کوچکتراند.

ریزسبزها قبل از رشد کامل برداشت می‌شوند چراکه مواد مغذی آن‌ها بیشتر از برگ‌های کامل است. این محصولات را مبتدی‌ترین افراد هم می‌توانند کشت کنند.

جینسینگ

جینسینگ ها

جینسینگ گیاهی است که به دلیل ریشه دارویی‌اش، کُند رشد می‌کند. دو نوع اصلی جینسینگ، جینسینگ کره‌ای و جینسنگ آمریکایی است  و حدود دو هزار سال است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد البته شواهد قطعی برای اثبات فواید جینسینگ برای سلامتی وجود ندارد، اما بر اساس مطالعات بالینی اولیه، تأثیرات مثبتی بر حافظه، علائم یائسگی و خستگی دارد.

جینسینگ در دستور‌العمل‌های آسیایی، کاربرد آشپزی دارد و به عنوان چای و نوشیدنی انرژی‌زا نیز استفاده می‌شود. وقتی صحبت از رشد گیاهان به منظور سودآوری می‌شود، جینسینگ یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و شش سال طول می‌کشد تا ریشه‌های بالغ جینسنگ برداشت شود.

البته، برخی از پرورش‌دهندگان، ریشه‌های جوان را می‌فروشند، با این وجود، با در نظر گرفتن یک دوره شش ساله، تولیدکنندگان جینسینگ می‌توانند تا 200 هزار دلار در هکتار درآمد داشته باشند.

رشد جینسینگ در مقیاس بزرگ یک فرایند با ریسک بالا است و نیاز به استفاده از پارچه سایه پلی پروپیلن دارد. اما در مقیاس کوچک می‌توان آن را بدون پوشش پرورش داد. این گیاه در بسیاری از مناطق شرقی و شمالی ایالات متحده نیز به صورت وحشی رشد می‌کند. همچنین، خریداران، جینسینگ وحشی را در مقایسه با محصولات کشت‌شده در مزارع ترجیح می‌دهند و اعتقاد بر این است که جینسینگ وحشی از نظر دارویی بسیار قوی‌تر است.

جینسینگ واقعی وحشی هر روز کمیاب‌تر می شود، بنابراین بازار بزرگی برای جینسینگ «شبیه‌سازی شده وحشی» ایجاد شده است.

اسطوخودوس

مزارع اسطوخودوس - مزرعه اسطوخودوس

اسطوخودوس یک محصول بسیار متنوع است، گل‌های آن را می‌توان تازه یا خشک به گل فروشی‌ها فروخت، گل‌های خشک شده را می‌توان به صورت گل یا تاج گل درآورد یا مستقیماً به صنایع دستی یا مغازه‌های عرضه صنایع دستی فروخت.

البته از آن برای تهیه روغن اسطوخودوس نیز استفاده می‌شود. این ماده رایج در محصولات آروماتراپی، محصولات مراقبت از پوست مانند صابون‌ها و لوسیون‌ها و حتی در بالش‌ها و کیسه‌های گیاهی کاربرد دارد.

یک هکتار گیاه اسطوخودوس می‌تواند سالانه حدود 12000 دسته گل تولید کند که هر کدام، 10 دلار یا بیشتر به فروش می‌رسد. گیاهان اسطوخودوس به خاک با زهکشی خوب نیاز دارند، اما می‌توانند در انواع مختلف آب‌و‌هوا نیز رشد کنند.

زعفران

زعفران آسیاب نشده

زعفران ممکن است گران‌ترین محصول جهان باشد. فروش هر 450 گرم آن، حدود 2500 دلار است. توصیف طعم زعفران سخت است  اما اکثر مردم آن را به عنوان عطر گل عسل توصیف می‌کنند،  زعفران از کلاله (قسمتی از گل که از گرده جوانه می‌زند) از گیاه کروکوس تهیه می‌شود.

برای تولید یک کیلو زعفران خشک، تقریباً 75000 گل نیاز است،  اما برای رشد این تعداد گل کروکوس، فقط یک دهم هکتار زمین نیاز است، بنابراین می‌توانید تصور کنید که این محصول چقدر سودآور می‌تواند باشد.

کروکوس زعفران را نمی‌توان به راحتی از دانه پرورش داد و برای رشد آن، باید ریشه‌های غده‌ای گوشتی گیاه را کاشت.  با گذشت سال‌ها، بنه‌های کروکوس تقسیم می‌شوند. به این معنی که می‌توان آنها را جدا کرده و مجددا کاشت تا اندازه مزرعه افزایش پیدا کند.

بخش سخت کاشت زعفران، فرآیند برداشت است،  باید با ظرافت، گلها را هنگام شکفتن انتخاب کرد و سپس سه شکوفه در هر گل را بیرون کشید، برای تولید یک گرم زعفران خشک، حدود 150 شکوفه لازم است،  هزینه نیروی کار، دلیل اصلی این است که چرا زعفران در ایران بصورت خانوادگی کاشته و برداشت می‌شود.

گوجی بری

میوه گوجی بری

گوجی‌بریی‌ها بسیار مغذی‌اند، پر از آنتی‌اکسیدان بوده و حتی ممکن است دارای خواص ضدپیری و ضد سرطان باشد. اکثر توت‌های گوجی در چین کاشته می‌شوند، گوجی‌بری خشک شده ارگانیک به ازای هر 450 گرم آن، 20 دلار یا بیشتر فروخته می‌شود و انواع توت‌های تازه، قیمت‌های بالاتری دارند.

با پرورش سه هزار کیلو گوجی‌بری در هکتار، می‌توان باارزشمندترین محصول در زمینه‌ی توت‌ها را برداشت کرد. گیاهان گوجی‌بری، درختچه‌های برگدار و کمی خاردار هستند که در هنگام هرس و کشت به ارتفاع 3 تا 6 فوت می‌رسند، اگرچه در طبیعت می‌توانند تا 12 فوت، ارتفاع داشته باشند.

گیاهان گوجی بری بهتر است در 6 هفته اول در گلخانه رشد کنند همچنین این گیاهان می‌توانند زمستان‌های سرد را تحمل کنند، در برخی نقاط، گوجی بری به عنوان یک گونه مهاجم در نظر گرفته می‌شود، بنابراین توصیه می شود رقم نامدار آن مانند  Phoenix Tears یا Crimson Star که معمولاً تهاجمی نیستند، پرورش داده شود.

این گیاهان در سال دوم، خود برداشت اندکی دارند ولی  معمولاً سه تا پنج سال طول می‌کشد تا به ظرفیت کامل تولید برسند.

کاشت بوته‌های گوجی در اواخر زمستان در حالی که در حالت خواب هستند می‌تواند به شروع کار کمک کند، گیاهان گوجی معمولاً از قلمه‌ها رشد می‌کنند که این می‌تواند راه‌اندازی یک مزرعه گوجی‌بری را کمی گرانتر از محصولات دیگرکشاورزی جلوه دهد، هزینه اولیه راه‌اندازی این محصول زیاد است اما مانند دیگر انواع توت‌ها، گیاهان گوجی هر سال بدون نیاز به کاشت مجدد به تولید توت ادامه خواهند داد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم