محصولات پرسود کشاورزی – قسمت دوم

4.5/5 - (4 امتیاز)
گیاه واسابی - محصول پرسود کشاورزی

در مطلب گذشته به تعدادی از محصولات پرسود کشاورزی چون قارچ، ریزسبزها، جینسینگ، زعفران، گوجی‌بری و اسطوخودوس اشاره کردیم در این مطلب نیز به سه محصول دیگر که می‌تواند علاوه بر انگیزه کشاورزی، برای‌تان جالب باشد، می‌پردازیم:

واسابی

واسابی

هر آنچه که در مورد سوشی می‌دانید ممکن است دروغ باشد. واسابی‌های موجود در سوشی‌های اطراف ما  واسابی نیستند و بیشتر اوقات، ترکیبی از ترب کوهی، خردل و رنگ سبز است.

در واقع، هزینه واقعی واسابی برای 100 گرم، حدود 50 دلار است و به طور عمده‌فروشی، هر کیلوگرم به 160 دلار، به فروش می‌رسد. واسابی باید تازه تهیه شود. و واسابی تازه واقعی در بهترین حالت، فقط 15 دقیقه پس از اینکه گیاه به صورت خمیر درآمده، قابل استفاده است.

واسابی یک ریشه نیست  بلکه ساقه متورم است. دو ماده موجود در گیاه با هم ترکیب می‌شوند و طعم تندی به آن می‌دهند، این ترکیب پایدار نیست و به سرعت تجزیه می‌شود. واسابی در آب‌های شیرین رشد می‌کند و پرورش آن در مقیاس بزرگ در گلخانه سخت است و همچنین مستعد بیماری است. در حقیقت، پرورش این گیاه سخت بوده و به خاطر شهرتش، قیمت بالایی نیز به همراه دارد.

واسابی برای پرورش نیاز به آب‌و‌هوای خنک و مرطوب دارد و آن را در ظروف، داخل حوضچه یا نهرهای کوچک هم می‌توان کاشت.

برای برداشت واسابی، 15 ماه تا 2 سال طول می‌کشد تا بتوان ریزوم یا ساقه آن را چید. اما بعد از 8 هفته و هر 6 تا 8 هفته بعد تا زمان رشد کامل گیاهان، می‌توان برگ‌های آن را به عنوان سبزیجات مصرف کرد.

بونسای

بونسای

بونسای درختچه یا درخت زینتی است که در گلدان رشد می‌کند. ریشه‌های آن محدود شده است تا به طور مصنوعی از رسیدن به اندازه طبیعی خود جلوگیری شود.

قیمت گیاهان بونسای از 20 دلار برای جوانترها تا 5000 دلار یا بیشتر برای نمونه‌های برتر و بزرگ‌تر، برآورد می‌شود.

برخی از بونسای‌ها، 100 سال یا بیشتر رشد می‌کنند و علی‌رغم اینکه فقط یک یا دو پا دارند هنوز سالم هستند.

تولیدکنندگان بونسای معمولاً در چند زمینه مختلف تخصص دارند، برخی سینی‌های اولیه درختچه‌ها را پرورش می‌دهند. برخی دیگر، گیاهان کمی رشد کرده را در گلدان‌های جداگانه پرورش می‌دهند، پرورش‌دهندگان پیشرفته‌تر، گیاهان خود را بیشتر نگه می‌دارند و شروع به آموزش آنها به اولین گلدان خود می‌کنند،  سایر تولیدکنندگان نیز بر روی نمونه‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و سپس گیاهان بونسای کاملاً توسعه‌یافته را هر کدام صدها دلار به مجموعه‌داران می‌فروشند.

رشد بونسای به فضای زیادی احتیاج ندارد و می‌توان آن را با چند میلیون جهت هزینه دانه و خاک، کار را شروع کرد. ارزش واقعی این فعالیت، داشتن مهارت و دانش لازم برای تبدیل نهال‌های معمولی به گیاهان زیبای بونسای هستند.

بامبو

محصول پرسود کشاورزی - پرورش بامبو

بامبو، بسیار سریع رشد می‌کند و یکی از سریعترین گیاهان چوبی از نظر رشد در جهان است، چنان‌که گونه‌ای از آن در ژاپن وجود دارد که رشد بیش از 1 متر (3 فوت) در یک روز برای آن، ثبت شده است.

بامبو را به عنوان یک گیاه گرمسیری می‌‌شناسند ولی چندین‌گونه‌ی مقاوم آن در برابر سرما نیز وجود دارد که حتی می‌توانند در زمستان‌هایی که دما به زیر صفر می‌رسد نیز زنده بمانند.

از بامبو به عنوان گیاهان زینتی و یا برای ایجاد پرچین یا پرده استفاده می‌شود، قیمت بین‌المللی آن برای یک گیاه بامبو در گلدان حدود 150 دلار است.

در فضای صد متری، می‌توان بیش از 600 گیاه بامبو را همزمان رشد داد، از بامبو به عنوان حفاظ، ماده آشپزی در غذاهای آسیایی، تولید ظروف آشپزخانه، کفپوش و حتی سوخت زیستی استفاده می‌شود.

شاخه‌های جدید بامبو 8 تا 10 هفته طول می‌کشد تا به قد کامل برسند، اما پس از آن به 3 تا 5 سال دیگر نیاز دارند تا به رشد کامل و  به بلوغ برسند.

بامبو پس از برداشت، بدون نیاز به کاشت دوباره آن، رشد می‌کند و مطالعات نشان داده که قطع این گیاه، باعث رشد سریعتر آن در سال آینده می‌شود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم