موفقیت شرکت کشت گوشت یک ایرانی در کالیفرنیا

امتیاز دهید
شرکت کشت گوشت پرورشی - علی خادم حسینی

زمانی که مهندس بافت و مهندس زیستی پزشکی مشهور «علی خادم‌حسینی» به فکر ورود به فضای کشت گوشت افتاد، نگاه دیگری به آن وجود داشت.

بسیاری از شرکت‌های تولید گوشت از سلول‌ها، حیوانات پرورشی سنتی را کاملاً از معادله خارج می‌کنند، چیزی که خادم‌حسینی آن را ضروری نمی‌دانست.

به گزارش فوددایو، به عقیده‌ی علی، فرض کلی این است که لزوماً حیوان بد نیست. این سیاره صدها میلیون سال است که حیوانات زیادی داشته است. تعداد حیوانات زیاد است و این چالش بزرگی است.

علی خادم حسینی در کالیفرنیا

شرکت خادم‌حسینی که امروزه فعالیتش بیشتر آشکار شده است، از حیوانات برای تولید گوشت پرورشی استفاده می‌کند.

شرکت Omeat ، برای محیط‌های رشد سلولی، سرم استخراج شده جنین گاو را از پلاسمای گله گاو خود تهیه می‌کند. او می‌گوید: «پلاسما دارای طیف گسترده‌ای از مواد مغذی و عواملی است که می‌تواند به طور طبیعی سلول‌ها را رشد دهد.»

به باور وی، نتیجه یک روش مقرون به صرفه، انسانی و پایدار برای تولید گوشت کشت شده است که از طریق این فرآیند، می‌توان گوشت گاو را بیست برابر نسبت به زمانی که گاو ذبح می‌شود دریافت کرد.

این شرکت توجه زیادی را از طرف سرمایه‌گذاران و سایرین در فضای کشت گوشت به خود جلب کرده است. چنانکه سال گذشته، 40 میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری سری A جمع‌آوری کرد.

به گفته‌ی  علی خادم‌ حسینی، روش‌های Omeat مقیاس پذیر هستند و می‌توانند با سرعت بیشتری به گوشت گاو پرورشی با هزینه‌ای برابر با گوشت گاو سنتی دست پیدا کنند، این شرکت برای مدل تجاری خود به کشاورزی سنتی حیوانات متکی است.

در واقع، Omeat پلی بین صنعت گوشت کشت شده و تقریباً دنیای غذا، تولید و عرضه موجود است و همه چیز از گاو گرفته تا نوع کشاورزی پایدار را شامل می‌شود.

این شرکت چگونه کار می‌کند؟

در مقایسه با سایر شرکت‌های تولید گوشت، Omeat  هم بسیار شبیه و هم بسیار متفاوت است.

این شرکت، یک مزرعه گاو سنتی را اداره می‌کند و سلول‌های تولید گوشت و محیط‌های مورد نیاز برای رشد آن‌ها را از این طریق، فراهم می‌کند.

اما مرکز تحقیق و توسعه گوشت کشت شده آن و همچنین کارخانه آزمایشی Omeat که در حال حاضر در نزدیکی لس آنجلس در حال ساخت است، ظاهر و عملکردی شبیه به سایر شرکت‌های گوشت کشت شده دارد.

خادم حسینی می‌گوید: « Omeat از بیوراکتورهای مشابه برای رشد سلول‌های خود استفاده می کند اما همه چیز داخل آن از گاو واقعی می‌آید.»

این نوع ساختار باعث می‌شود Omeat به راحتی مقیاس‌پذیر شود. همانطور که این شرکت رشد می‌کند، می‌تواند با دامداران موجود شریک شود که می‌توانند همه چیز مورد نیاز برای کشت گوشت را تامین کنند. این اقلام می‌توانند به مراکز تولیدی شرکت بروند.

محیط کشت از پلاسمای گاو به تنهایی می‌تواند باعث تولید سلولی شود که مشابه سایر شرکت‌های گوشت کشت شده است.

این شرکت در تاسیسات بیوراکتور خود، سیستم خود را برای ایجاد چندین بهبود فرآیند زیستی که به گفته او باعث افزایش بازده آن به میزان 20 تا 30 درصد شده است، اصلاح کرده است.

گوشت کشت شده یک شرکت ایرانی - علی خادم حسینی

رشد این شرکت به چه صورت است؟

علی خادم‌حسینی حدود چهار سال است که روی توسعه Omeat کار می‌کند، اما این شرکت تا حد زیادی در سایه مانده است.

دلیل اینکه اکنون او از سایه خارج شده است این است که به یکی از اهداف کلیدی خود دست یافته است.

برای بسیاری از شرکت‌های گوشت کشت شده، محیط رشد سلولی، گران‌ترین جزء است.

برخی از مواد مورد استفاده برای رشد سلولی قبلا فقط برای محصولات دارویی استفاده می‌شد. آنها از نظر حجم، غلظت و مطابق با استانداردهای تولید مواد غذایی گران هستند.

سایر اجزای متداول – یعنی سرم جنین گاوی که به طور قابل اعتمادی مواد مغذی مفیدی را برای رشد سلولی فراهم می‌کند، در واقع از حیوانات می‌آیند و نمی‌توان آن‌ها را ارزان تهیه کرد.

بسیاری از شرکت‌های گوشت کشت‌شده با شرکت‌های دارویی، بیولوژیکی و تغذیه حیوانات برای ایجاد راه‌حل‌های گیاهی و یک زنجیره تامین جدید برای حل مشکل رشد شریک شده‌اند. اما Omeat، برای حل این مشکل، زنجیره تامین را در مزرعه خود دارد.

علی می‌گوید: « فرآیندی که Omeat توسعه داده است بسیار شبیه به فرآیندهایی است که برای اهدای پلاسمای انسانی استفاده می‌شود. بر خلاف خون، پلاسما به سرعت بازسازی می‌شود، بنابراین گاو احساس تهی شدن نمی‌کند.»

پلاسما دارای اجزایی است که می‌تواند به طور کامل جایگزین سرم جنین گاوی در محیط رشد شود. این چیزی است که برای دیگر شرکت‌های گوشت کشت‌شده مشکل‌ساز بوده است.

تجزیه و تحلیلی که در مجله تحقیقات کشاورزی و غذا در ماه دسامبر منتشر شد، نشان داد که محیط کشت سلولی همچنان بزرگترین بخش از هزینه گوشت کشت شده را نشان می‌دهد که حدود 64 دلار در هر کیلوگرم است.

این شرکت  با تنظیم‌کننده‌های FDA و USDA همکاری می‌کند تا برای این فرآیند تأییدیه بگیرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این شرکت می تواند تا سال 2025 محصولاتی را وارد بازار کند.

اما طرح افزایش مقیاس فراتر از ساخت راکتورهای زیستی است. خادم‌حسینی در نظر دارد با دامداران موجود برای سلول‌ها و پلاسمای گله‌هایشان شریک شود.

خادمحسینی امیدوار است باقیمانده سال 2023 را صرف ارتقاء جنبه فناوری کسب‌و‌کار خود و  ایجاد روابط بیشتر با کشاورزان سنتی و بهبود محصول کند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم