وبینار مدیریت کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برگزار می‌شود

امتیاز دهید
مدیریت کربن

شاخه دانشجویی انجمن مهندسی گاز ایران در دانشگاه تهران با همکاری مرکز خدمات تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، وبینار «مدیریت کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» برگزار می‌کند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، این برنامه با حضور و ارائه مهندس محسنی – مسئول پروژه تهیه گزارش اقدامات کشور در حوزه کاهش انتشار و سازگاری با تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست و کارشناس پروژه تدوین راهنمای ملی محاسبه موجودی انتشار گازهای گلخانه‌ای دفتر عمران سازمان ملل متحد(UNDP)، روزسه‌شنبه، ۱۹ مرداد ماه ساعت ۱۷ الی ۱۹، به صورت آنلاین برگزار می شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام به این لینک مراحعه کنند.

مدیریت کربن رویکردهای عملی و مقرون به صرفه را برای کاهش انتشار سالانه گازهای گلخانه ای (GHG) به روش‌هایی که عملکرد زیست محیطی را بهبود می‌بخشد، ترکیب می‌کند.

مدیریت کربن برای شناسایی استراتژی‌های مفید کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن (CO2) برای کاهش گزارش تجاری انتشار سالانه به سهامداران در گزارش‌های CSR مفید است.

طیف گسترده‌ای از استراتژی‌ها در مدیریت کربن استفاده می‌شوند: بهره‌وری انرژی، جایگزینی سوخت کم کربن، گواهی‌های انرژی تجدیدپذیر، تجزیه و تحلیل چرخه عمر، و استفاده از فناوری‌های جدید مانند جذب کربن که در غیر این صورت به عنوان جذب مستقیم هوا شناخته می‌شود، همه استراتژی‌هایی هستند که می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا انتشار CO2 گزارش شده خود را کاهش دهند.

چرا مدیریت کربن مهم است؟

مدیریت کربن فقط به مشکل انتشار کربنی که هر ساله به جو اضافه می‌شود نگاه نمی‌کند، بلکه از توسعه فناوری‌ها و رویکردهایی برای رسیدگی به انتشارات قدیمی و کاهش انتشارات صنعتی که سخت می‌شود، حمایت می‌کند.

حتی اگر نسل جدید، انتشار دی‌اکسید کربن را به‌طور کامل به صفر برساند، مدیریت کربن از حذف انتشارات تاریخی دی‌اکسیدکربن و استفاده از سوخت‌های فسیلی حمایت می‌کند.

در سازمان‌ها، مدیریت کربن فراتر از فناوری است و شامل سیاست‌ها، آموزش‌ها و تکنیک‌هایی می‌شود که انتشار CO2 را به صورت استراتژیک کاهش می‌دهند.

با رویکرد مدیریتی به مشکل انتشار CO2، سازمان‌ها می توانند از یک فرآیند بی‌نظم و گیج‌کننده برای تغییر سیستم‌های خود اجتناب کنند.

با هر مشکلی، چندین مسیر برای بهبود وجود دارد. در مورد کاهش انتشار CO2، مدیریت کربن، مسیرهایی با کمترین مقاومت را شناسایی می‌کند.

تغییرات آب و هوایی اساساً مسیر کسب‌وکار را در چند دهه آینده شکل خواهد داد، بنابراین مهم است که در مورد استفاده از گاز طبیعی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، هزینه‌های انرژی و تغییرات آب و هوایی هوشیار باشیم.

اعتبار کربن، رویکرد قانونی سازمان را به یک مشکل شناخته شده در سطح جهانی نشان می‌دهد: انتشار کربن بسیار زیاد است و علم، منابع، تحقیقات و ایده‌های جدید باید به خاطر اقلیم و کاهش گازهای گلخانه‌ای مضر و انتشار متان جستجو شود.

هر سیستم مدیریت کربن با جمع آوری داده‌ها در مورد انتشار CO2 شروع می‌شود. این داده‌ها را نقطه شروعی در نظر بگیرید تا اعداد را به سمت صفر برش دهید و به سمت کاهش خالص کار کنید.

اندازه گیری و گزارش کربن

مشکل فقط این نیست که کسب‌وکارها اهداف خالص صفر را تعیین نکرده‌اند، مسئله این است که بسیاری از آنها حتی پایه انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را محاسبه نکرده‌اند.

خط پایه انتشار CO2 نقطه شروعی است که مدیریت کربن را در وهله اول امکان پذیر می‌کند.

خط پایه همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌هایی را با جدول زمانی، بودجه و KPI توسعه دهند مانند هر مشکل مدیریتی در یک سازمان. داشبورد کربن شما یک ابزار ارتباطی برای ارزیابی عملکرد، برجسته کردن پیشرفت و ایجاد اعتماد است.

ردپای کربن چیست؟

ردپای کربن، یک کلمه پرطرفدار پایداری است، اما برخی از مردم ممکن است معنای آن را درک نکنند. این عبارت به مجموع گازهای گلخانه‌ای (دی‌اکسیدکربن، دی‌اکسید نیتروژن، متان و HFCs) اشاره دارد که فعالیت‌های کربن فشرده و پروژه‌های دیگر تولید می‌کنند.

ردپای کربن را می توان برای افراد، مشاغل، شهرها یا حتی کشورها محاسبه کرد. به طور متوسط، مردم ایالات متحده دارای ردپای کربن 16 تن CO2 در سال هستند. این بسیار بالاتر از میانگین جهانی سالانه 4 تن است.

با این حال، حتی این میانگین هنوز هم برای محدود کردن انتشار جهانی به کمتر از 2 درجه سانتیگراد تا سال 2100 بسیار زیاد است. میانگین جهانی ردپا باید تا سال 2050 به 2 تن یا کمتر در سال کاهش یابد.

کسب و کارها نقش محوری در کمک به کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر ایفا می‌کنند، زیرا میزان زیادی از انتشار در طول تولید و توزیع کالاها و خدمات رخ می‌دهد که افراد نمی‌توانند آن را تغییر دهند.

کسب و کارها همچنین مسئول نحوه طراحی محصولات هستند. با طراحی محصولات و خدماتی که به طور موثر رفتارهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشویق می‌کنند، کسب‌وکارها می‌توانند کربن را برای کاهش ناکارآمدی انتشار مدیریت کنند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

خبرهای کشاورزی شماره 102

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم