وضعیت امنیت غذایی جهان در هفته‌ی سوم جنگ روسیه و اوکراین

5/5 - (1 امتیاز)
کار کمباین در زمین کشاورزی

جنگ روسیه و اوکراین و حمله نظامی روسیه به این کشور، فراتر از یک اقدام نظامی است که در این مطلب به آن اشاره شد و در مطلب دیگری در روز دهم این جنگ، وضعیت نابسامان مصر در تامین غلات ضروری‌اش مورد توجه قرار گرفت.

در این مطلب نیز باتوجه به اینکه در هفته‌ی سوم این جنگ هستیم نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به تامین امنیت غذایی برخی کشورها مورد مداقه قرار می‌گیرد.

به گزارش «فاینانشیل‌تایمز»، تهاجم روسیه  بر منابع غذایی جهان خواهد داشت، به گفته مدیران صنعت و مقامات برجسته اروپایی، مصرف‌کنندگان در سراسر جهان، تأثیر عظیم جنگ روسیه بر اوکراین را از طریق افزایش شدید قیمت موادغذایی و اختلال قابل توجه در زنجیر‌ه‌ی تامین محصولات کشاورزی احساس خواهند کرد.

سازمان خوار‌بار و کشاورزی ملل متحد هشدار داده است که 30 درصد از مناطق زراعی در اوکراین به دلیل درگیری در سال جاری، کاشته یا برداشت نمی‌شوند و از طرف دیگر، توانایی روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نامشخص است، البته  از طرفی هم، از دست دادن بازارهای صادراتی به کشاورزان این کشور ضربه خواهد زد و منجر به کاهش تولید خواهد شد.

گروه غیررسمی G7 (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده)  در روز جمعه گذشته، 11 مارس، گردهمایی داشتندکه در واکنش به حمله روسیه به اوکراین تشکیل شده بود، در این گردهمایی تصمیم گرفته شد تا کشورها از ممنوعیت صادرات خودداری کنند و بازارهای غذایی و کشاورزی خود را باز نگه دارند.

البته لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا نیمی از ذرت خود را از اوکراین و یک سوم کودهای خود را از روسیه تهیه می‌کند. همچنین، کشور بلاروس، متحد روسیه، یکی دیگر از تامین‌کنندگان کلیدی کود است.از این رو  قیمت کود به شدت افزایش یافته است و از طرفی هم با افزایش قیمت گاز طبیعی، ماده اصلی کودهای نیتروژن، نیز دچار مشکل و کمبود شده است.

مدیر عامل «یارا» (یک شرکت شیمیایی نروژی است، بزرگترین تجارت آن، تولید کودهای نیتروژنی است که رایج‌ترین کود در جهان است. یارا همچنین نیترات، آمونیاک، اوره و سایر مواد شیمیایی مبتنی بر نیتروژن تولید می‌کند، این شرکت، کود خود را از گاز طبیعی تولید می‌کند.) یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان کود در جهان، در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته است که ممکن است، جهان با کمبود کود مواجه شود.

کار در زمین کشاورزی

اسپانیا

به گفته‌ی «لوئیس پلاناس» – وزیر کشاورزی اسپانیا، این کشور مشکلی در تامین مواد غذایی ندارد، اما مشکل جدی برای خوراک دام را خواهد داشت،چراکه حدود 22 درصد از ذرت تغذیه‌شده برای دام اسپانیا از اوکراین تامین می‌شود.

او از اتحادیه اروپا درخواست کرد تا محدودیت‌های باقیمانده حشره‌کش‌ها و GMOs (ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) موجودات زنده ای هستند که مواد ژنتیکی آنها به طور مصنوعی در آزمایشگاه از طریق مهندسی ژنتیک دستکاری شده است. این امر ترکیبی از ژن‌های گیاهی، حیوانی، باکتری‌ها و ویروس‌ها را ایجاد می‌کند که در طبیعت یا از طریق روش‌های تلاقی سنتی وجود ندارند) را کاهش دهد تا امکان واردات بیشتر از آرژانتین و ایالات متحده فراهم شود.

همچنین اسپانیا، نگرانی خود را از قیمت و عرضه غلات در منطقه مدیترانه از جمله مصر، تونس و مراکش اعلام کرده است چرا که این شرایط، شبیه به سال 2011 است که به دلیل قیمت بالای غلات بوجود آمده بود.

اتحادیه اروپا

در بیست و‌یکم مارس، کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در بروکسل، در مورد طرح حمایت از کشاورزان آسیب‌دیده، نشستی داشته باشند که به جهت هزینه‌های بالای تولید و از دست دادن صادرات بوجود آمده است.

به گفته‌ی «یانوش وویچوفسکی» – کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپا، این طرح شامل مجوز کشت محصولات غذایی ویژه حیوانات در زمین‌های بایر و تغییر در قوانین برای کمک‌های دولتی بصورت یارانه به کشاورزان آسیب‌دیده خواهد بود.

وی همچنین گفت که خطر کمبود موادغذایی در اتحادیه اروپا وجود ندارد و هشدار داد که کمیسیون اروپا علیه مجارستان (این کشور پس از جنگ روسیه و اوکراین، صادرات غلات خود را ممنوع اعلام کرد.) که صادرات غلات را ممنوع کرده است، اقدام قانونی خواهد کرد.

بریتانیا

خرید یک مرد از فروشگاه در اروپا

به گزارش «نشینال‌ورلد» در حالی که بریتانیا غذای زیادی از روسیه یا اوکراین وارد نمی‌کند، جنگ همچنان می‌تواند بر قیمت عرضه مواد غذایی در سوپرمارکت‌ها به دلیل گران شدن سوخت و حمل‌و‌نقل تأثیر بگذارد.

بر اساس گزارش فدراسیون غذا و نوشیدنی این کشور، اوکراین و روسیه مسئول 60 درصد روغن آفتابگردان جهان هستند، روغن آفتابگردان یک عنصر کلیدی در تولید بسیاری از محصولات از سس مایونز گرفته تا لوازم آرایشی است.

همچنین به گفته‌ی «جک ‌وارد»، مدیر عامل انجمن پرورش‌دهندگان بریتانیا، امسال سال سخت و نامطمئنی برای کشاورزان و خریداران خواهد بود چرا که گاز به خودی خود، یک ورودی کلیدی برای کشاورزان محصولات زراعی است که در گلخانه‌ها از آن برای رشد و پرورش محصولاتی چون گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی استفاده می‌کنند.

ولی جالب است بدانید که یکی از مشکلات اصلی کشور بریتانیا با جنگ روی‌داده، نداشتن نیروی کارگر برای برداشت محصولاتشان است، چنان‌که در سال گذشته، 60 تا 70 درصد از کارگران مزارع بریتانیا از اوکراین آمده بودند و با توجه به شرایط جنگی، مشخص نیست که امسال، چه تعداد از این کارگران می‌توانند به بریتانیا برگردند.

کانادا

به گزارش «گلوبال‌نیوز»، «دین دیاس» – نماینده کشاورزان، فرآوری‌کنندگان و صادرکنندگان غلات کشور کانادا، در رابطه با تاثیر جنگ بر امنیت عذایی جهان اظهار کرده است که «ما به بازار تجارت جهانی متکی هستیم تا بتوانیم غذا را در آشپزخانه، یخچال و قفسه‌‌های فروشگاه‌ها، مواد غذایی داشته باشیم و  این نشان می‌دهد که آنچه در یک بخش از جهان اتفاق می‌افتد بر سایر نقاط جهان نیز تأثیر می‌گذارد.»

خشکسالی سال گذشته‌ی شهر پریری کانادا، تولید گندم این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده است چنان‌که از حجم معمولی 26.5 میلیون تُن به 19 میلیون تُن کاهش یافته است.

همچنین اکثر کشاورزان این کشور، گندم باقیمانده از برداشت سال گذشته‌ی خود را فروخته‌اند و کمبود عرضه از کانادا به جهان، باعث تشدید بحران کمبود غلات  خواهد شد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم