پروژه‌ی یک میلیون کشاورز در کنیا

امتیاز دهید
استفاده از گوشی موبایل برای امور کشاورزی

کنیا مرکز نوآوری دیجیتال آفریقا و خانه بسیاری از استارت‌آپ های نوآورانه این قاره در کشاورزی دیجیتال است اما بسیاری از کشاورزان کنیا هنوز از آن سود نبرده‌اند.

از این رو در 5 تا 6 آوریل 2019، گروهی از ذینفعان به رهبری گروه بانک جهانی، یک مسابقه ی چالشی را برای شناسایی امیدوارکننده‌ترین نوآوری‌های کشاورزی این کشور برگزار کردند تا طی سه سال آینده، یک میلیون کشاورز کنیایی را به یک پلتفرم دیجیتالی تأثیرگذار برسانند.

فناوری‌هایی مانند برنامه‌های موبایل، تجزیه و تحلیل داده‌ها و توسعه دیجیتالی می‌توانند برای بهبود بازده کشاورزان در صورت استقرار و مقیاس‌بندی موثر به طور چشمگیر استفاده شوند.

بانک جهانی از طریق دو پروژه موجود خود، کشاورزی هوشمند آب‌و‌هوای کنیا (KCSAP) و پروژه رشد فراگیر کشاورزی ملی (NARIGP) به طور تجمعی، 450 میلیون دلار برای افزایش بهره‌وری، انعطاف‌پذیری و سود‌دهی یک میلیون کشاورز سرمایه‌گذاری کرده است.

پروژه کشاورزی هوشمند آب‌و‌هوای کنیا (KCSAP)  یک پروژه دولتی کنیا است که به طور مشترک توسط بانک جهانی پشتیبانی شده و در یک دوره پنج ساله (2022-2017) اجرا می‌شود.

این پروژه مجموعاً 279 میلیون دلار با تأمین مالی 250 میلیون دلاری از سوی بانک جهانی و کمک دولت با 29 میلیون دلار هزینه داشته است.

کشاورزی ستون فقرات اقتصاد کنیا است، چنان‌که به طور مستقیم، 27 درصد از تولید ناخالص داخلی و 65 درصد درآمد صادراتی را تشکیل می‌دهد، 98 درصد کشاورزی کنیا، دیم است و به طور فزاینده‌ای در برابر آب‌و‌هوای نامنظم و شدید، از جمله خشکسالی‌های طولانی مدت و سیل که با تغییرات آب‌و‌هوایی بر تعداد و شدت آن افزوده می‌شود، آسیب پذیر است، البته عواملی چون نوسانات قیمت کالاها، آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی و دامی از مسائل دیگر کشاورزی کنیا است.

این کشور در سال 2019 نزدیک به 28 میلیون هکتار زمین کشاورزی داشت که معادل بیش از 48 درصد از مساحت کل این کشور بود. از سال 2010، منطقه مورد استفاده برای کشت محصولات زراعی و تولید حیوانات در کنیا، ثابت مانده است.

NARIGP یک پروژه 5 ساله بوده که در سال 2016 آغاز شده و توسط بانک جهانی با هدف افزایش بهره‌وری کشاورزی و سودآوری در میان جوامع منتخب کشاورزی خرده مالک، تامین مالی شده است و مشارکت بازار و ارزش افزوده را برای پانصد هزار کشاورز در مقیاس کوچک در کنیا که در 9 زنجیره ارزش درگیر هستند، افزایش می‌دهد.

پروژه های کشاورزی کنیا

محصولاتی چون لبنیات، مرغ، میوه‌ها (موز، انبه و آووکادو)، سبزیجات (گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی)، قهوه، پنبه، بادام هندی، زنبورداری و زنجیره ارزش پیرتروم در این طرح‌ها، مطرح هستند.

کنیا پیشتاز فضای فناوری کشاورزی است و 30 درصد ازDATها (disruptive agricultural technologies) در کنیا قرار دارند. کنیا همچنین به عنوان یکی از اکوسیستم‌های دیجیتال با رتبه برتر در این قاره رتبه‌بندی شده است.

استراتژی‌های بخش عمومی با دستور کار فناوری کشاورزی همسو هستند. دولت در حال جذب یک میلیون کشاورز از طریق عملیات بانک جهانی است که می‌توانند از دسترسی بهتر به DAT بهره‌مند شوند.

در واقع، پلتفرم یک میلیون کشاورز، ابتکاری است تا مطمئن شود که کشاورزان در مقیاس کوچک می‌توانند از راه‌حل‌های دیجیتال برای افزایش بهره‌وری، سودآوری و انعطاف‌پذیری خود استفاده کنند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم