پنج فناوری غذایی تاثیرگذار قرن بیست و یکم

امتیاز دهید
فناوری های غذایی - یک مرد در آزمایشگاه در انجام آزمایش میوه و سبزی

پنج فناوری غذایی در حال ظهور وجود دارد که می‌تواند به جهان کمک کند تا به جایی که برای تغییر سیستم نیاز دارد برسد.

در طول 90 سال گذشته، جمعیت جهان و تولید مواد غذایی به طور تصاعدی افزایش یافته است، با این حال، کل زمین‌های کشاورزی ثابت مانده و فشار بر سیستم غذایی برای تولید مواد غذایی بیشتر با منابع کمتر وارد شده است.

به گزارش فوددایو، انتظار می‌رود تقاضا برای غذا تا سال 2050 تا 60 درصد افزایش یابد و در نتیجه فشار بر تولید مواد غذایی تشدید شود البته امید است که این پنج فناوری غذایی راهگشا باشند:

کشاورزی سلولی

تحقیقات جدید اندیشکده Planet Tracker نشان داده است که سیستم غذایی جهانی یک سوم از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد و 86 درصد از گونه‌های موجود در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) را به خطر می‌اندازد.

بخش پروتئین حیوانی، سهم عمده‌ای در این تاثیر دارد. با این حال، فن‌آوری‌های غذایی در حال ظهور امکان کشت گوشت را بدون نیاز به دامداری سنتی فراهم می‌‌کند.

کشاورزی سلولی یکی از این فناوری‌ها است که شامل استفاده از کشت سلولی برای تولید محصولات حیوانی مانند گوشت، شیر و تخم‌مرغ بدون نیاز به حیوانات است.

این فرآیند شامل گرفتن نمونه کوچکی از سلول‌های حیوانی و استفاده از آن‌ها برای رشد بافت ماهیچه‌ای است که می‌توان از آن برای تولید گوشت یا پروتئین شیر و تخم‌مرغ برای محصولات لبنی و تخم‌مرغ استفاده کرد.

مزایای کشاورزی سلولی بسیار زیاد است. به عنوان مثال، می‌تواند بسیار پایدارتر از شیوه‌های کشاورزی سنتی باشد. از زمین، آب و انرژی کمتری استفاده می‌کند و گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کند که می‌تواند به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند.

علاوه بر این، نیاز به دامداری را از بین می‌برد، فرآیند را بسیار کارآمدتر می‌کند و خطرات بیماری‌های ناشی از غذا را کاهش می‌دهد.

اولین پذیرندگان این فناوری عبارتند از Perfect Day و محصولات لبنی بدون حیوانات آنها، و UPSIDE Foods and Eat Just (گود خوب). شرکت های اخیر به طور کامل مجاز به فروش محصولات مرغ خود به مصرف کنندگان در ایالات متحده بودند. با این حال، پذیرش گسترده هنوز تا حدودی فاصله دارد.

تولید گوشت آزمایشگاهی در حال حاضر گرانتر از گوشت سنتی است و احتمالاً کاهش هزینه‌ها زمان می‌برد. علاوه بر این، موانع قانونی و اجتماعی، از جمله نگرانی در مورد ایمنی و پیامدهای اخلاقی به اصطلاح «گوشت رشد یافته در آزمایشگاه» وجود دارد.

رگولاتورها در ایالات متحده و سنگاپور در حال حاضر از تولید گوشت کشت شده حمایت می‌کنند و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در مورد ایمنی آن برای انسان حکم «بدون سوال» صادر کرده است.

دولت‌های هلند، ژاپن و نروژ نیز سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در تحقیقات آن متعهد شده‌اند. با ادامه تحقیقات و تأیید قانون‌گذاران، انتظار می‌رود که این فناوری از نظر اجتماعی قابل قبول‌تر شود.

جایگزین‌های گوشتی

محصولات گوشتی گیاهی به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند زیرا مصرف کنندگان بیشتری به دنبال جایگزین‌های گوشت هستند.

این محصولات با استفاده از انواع ترکیبات گیاهی مانند پروتئین‌های نخود فرنگی، سویا یا گندم، ترکیب شده با سایر مواد برای ایجاد بافت و طعمی شبیه گوشت ساخته می‌شوند.

شرکت‌هایی مانند Redefine Meat و Juicy Marbles از تکنیک‌های چاپ سه بعدی و فناوری مونتاژ برای تولید محصولات گیاهی استفاده می‌کنند .

تبدیل زباله‌های غذایی

تخمین زده می‌شود که 40 درصد از مواد غذایی تولید شده در سراسر جهان به هدر می‌رود. این نه تنها یک موضوع اخلاقی است، بلکه باعث اثرات منفی زیست محیطی، مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

فناوری هضم بی‌هوازی می‌تواند ضایعات مواد غذایی را به منابع ارزشمند تبدیل کند. این فرآیند شامل قرار دادن زباله‌های آلی در محیطی بدون اکسیژن است، جایی که تجزیه می‌شود و بیوگاز تولید می‌کند که می‌تواند برای انرژی استفاده شود. مواد باقی مانده را می‌توان به عنوان یک کود غنی از مواد مغذی استفاده کرد.

یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور، بالابردن چرخه است که از ضایعات مواد غذایی برای تولید محصولات غذایی جدید استفاده می‌کند. این می تواند شامل تبدیل ضایعات میوه و سبزیجات به پودرهای مغذی یا ایجاد محصولات غذایی جدید از محصولات ناقص یا استفاده شده باشد که در غیر این صورت هدر می‌رود.

EverGrain، یک شرکت AB InBev، دانه جو مصرف شده را که یک محصول جانبی از فرآیند دم کردن آبجو است، برای استخراج پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی و تبدیل آنها به طیف وسیعی از محصولات غذایی افزایش می‌دهد.

یک مبتکر دیگر، Reencle، کمپوست‌های خانگی تولید می‌کند که برای تجزیه ضایعات غذا به کمپوست غنی از مواد مغذی – که برای بارور کردن گیاهان و باغ‌ها استفاده می‌شود کاربرد دارد.

فرآیند کمپوست به طور کامل در داخل واحد موجود است و می‌تواند در عرض 2 ساعت تکمیل شود.

بسته بندی هوشمند

فناوری غذایی دیگر، بسته‌بندی هوشمند است که قدرت نظارت، ضبط و انتقال اطلاعات در مورد محتویات بسته را داراست.

فن‌آوری‌ها شامل شاخص‌های زمان-دما، ارائه اطلاعات در مورد تاریخچه دمای یک محصول، حسگرهای تازگی که عوامل موثر بر کیفیت مواد غذایی مانند سطح اکسیژن و دی‌اکسید‌کربن را کنترل می‌کنند و در آخر، بسته‌بندی فعال حاوی مواد فعال مانند عوامل ضد میکروبی برای کمک به حفظ آن است.

این فناوری‌ها می‌توانند به افزایش ماندگاری محصولات غذایی و کاهش ضایعات کمک کنند و در عین حال ایمنی غذا و تجربه مصرف‌کننده را بهبود بخشند.

یکی از این فناوری‌های بسته‌بندی هوشمند که در حال حاضر در بازار وجود دارد، نی‌های خوراکی توسط یک شرکت اسپانیایی به نام Sorbos است.

کشاورزی دقیق

کشاورزی دقیق که به عنوان کشاورزی هوشمند نیز شناخته می‌شود، شامل استفاده از حسگرها، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر فناوری‌ها برای جمع آوری داده‌ها در مورد شرایط خاک، رشد محصول و سایر عواملی است که بر کشاورزی تأثیر می‌گذارد.

از این داده‌ها می‌توان برای بهینه سازی تولید محصول، کاهش ضایعات و افزایش کارایی استفاده کرد.

طیف وسیعی از فناوری‌ها برای حمایت از کشاورزی دقیق مانند تراکتورها و ماشین‌های خودران وجود دارد که توسط جان دیر توسعه می‌یابد و پلتفرم‌های نرم‌افزاری که به کشاورزان اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد مدیریت محصول خود بگیرند.

راه‌حل‌های امیدوار کننده

این فناوری‌های نوظهور راه‌حل‌های امیدوارکننده‌ای را برای برخی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت غذای امروزی ارائه می‌دهند.

همانطور که فناوری‌ها بهتر تحقیق و توسعه می‌شوند، از طریق کارایی در مقیاس قابل دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌شوند – روش تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی را تغییر می‌دهند. این امر ضایعات سیستم غذایی را کاهش می‌دهد و به برآورده شدن تقاضای رو به رشد به روشی اخلاقی و سازگار با محیط زیست کمک می‌کند.

بررسی وضعیت گردشگری کشاورزی ایران

مروری بر گردشگری کشاورزی در آمریکا

روندها و ترندهای پیش روی صنعت غذا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم