طرز تهیه پنیر لور

3.8/5 - (10 امتیاز)
پنیر لور

پنیر لور، پنیر بومی استان گیلان است که از آب پنیر درست می‌شود چراکه آب‌ پنیر، محصول جانبی مهم عملیات درست کردن پنیر به شمار می‌آید.

درواقع، لور ماده‌ای هست که از پس از جدا کردن پنیر از آب آن، مایع به جا مانده را می‌جوشانند و پس از اضافه کردن کمی آبلیمو، ماده‌ای خامه مانند از آن استخراج می‌شود که به آن لور می‌گویند.

در برخی منابع، برای درست کردن لور، آب پنیر را تا 80 درجه سانتیگراد به مدت ده دقیقه حرارت می‌دهند و سپس به آن شیر اضافه می‌کنند که لخته‌های ایجاد شده، پنیر لور نام می‌گیرند.

البته به جای شیر، دوغ هم‌ می‌توان به آب پنیر در حال حرارت اضافه کرد چراکه همان عملکردی که شیر دارد را دوغ هم انجام می‌دهد.

از آب شیر باقی مانده پنیر برای سایر غذاها نیز استفاده می‌شود این آب بسیار مقوی بوده و در سوپ‌ها و حتی کته پلویی هم کاربرد دارد.

این پنیر در حین مقوی بودن، دارای کالری پایین و چربی کمی است و افرادی که از پنیرهای پرچرب پرهیز دارند می‌توانند از این پنیر استفاده کنند.

  • در لور چنگی به لور کمی نمک زده و در خیک می‌ریزند.
  • در لور خشک، لور را بر روی زمین زیر آفتاب پخش می‌کنند تا لور خشک به دست آید.
  • برای روغن لور، روغنی که هنگام خشک کردن لور بر روی سینی پس داده شده است را استفاده می‌کنند که مصرف دارویی بویژه برای رماتیسم دارد.
  •  لور آروشه نیز از حرارت دادن لور تازه بی‌نمک بدست می‌آید.

با شیر کهنه چه کار کنیم

بعضی اوقات، به دلیل فراموشی، تاریخ مصرف شیر در حال گذشتن است و یا شیر، کهنه می‌شود در این حالت اگر رنگ و بوی شیر، تغییری پیدا نکرده است می‌توانید شیر را بجوشانید، اگر شیر بریده بریده شود یعنی آب و املاح شیر از هم جدا شوند و در شیر، تکه‌های سفت دیده شود می‌توان از آن، برای درست کردن پنیر استفاده کرد.

البته بعضی اوقات، شیر فقط کهنه شده و با جوشاندن بریده بریده نمی‌شود ولی امکان نوشیدن آن هم وجود ندارد برای اینکار بهتر است با اضافه کردن نمک یا آب سرد، باعث بریده بریده شدن شیر شوید.

وقتی شیر جوشید و بریده بریده شد می‌توانید به آن کمی سبزی معطر هم اضافه کرده و در داخل کیسه‌ای تنظیف مانند ریخته و فشار دهید تا آن‌جا که آب آن کامل خارج شود و پنیرتان را آماده استفاده کنید.

البته اگر شیر بدون اضافه کردن نمک و فقط با اضافه کردن آب سرد، بریده بریده شود، می‌توان پس از آب کشی، مواد استخراجی را با عسل نیز میل کرد.

پنیر آشری

طرز تهیه انواع سس‌ها و چاشنی‌های غذا – قسمت اول

درباره ترشی کیمچی چه می‌دانید؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 105

خبرهای کشاورزی شماره 105

کشورهای تولیدکننده ادویه

کشورهای تولیدکننده‌ ادویه

معرفی بهترین سگ های مزرعه

بسته‌بندی با فناوری نانو

بسته‌بندی مواد غذایی و فناوری نانو

درجه بندی چای با بینی الکترونیکی - لیوان چای در کنار دانه های چای

کاربرد بینی الکترونیک در درجه بندی کیفی چای سیاه ایرانی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ (همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم 

کشت برنج بصورت هیدروپونیک در گلخانه

آیا برنج بصورت هیدروپونیک، کشت می‌شود؟