چهار بیماری اصلی درخت موز

2.3/5 - (18 امتیاز)
بیماری های درخت موز

کشت موز یکی از عناصر اصلی کشاورزی در هند است، در حالی که مشکل رایج کشت این درخت این است که محصول تحت تأثیر بیماری‌های متعددی قرار می‌گیرد، در حالی که برای جلوگیری از ضرر مالی کشاورزان، نشانه‌های آفت برای کشف آلودگی‌ها در ابتدا مورد نیاز بوده است.

البته این مشکل، کل بهره‌وری موز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به طور مستقیم بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد، یک شبکه عصبی کانولوشن ترکیبی (CNN) تشخیص بیماری موز را فعال کرده و این طبقه‌بندی برای غلبه بر این مسائل، کشاورزان را از طریق فعال کردن کودهایی که باید برای اجتناب از بیماری در مراحل اولیه استفاده شوند، راهنمایی می‌کند و تکنیک پیشنهادی، 99 درصد از بیماری را نشان می‌دهد. دقتی که با تکنیک‌های یادگیری عمیق مرتبط مقایسه می‌شود.

کشاورزی منبع حیاتی غذا برای بشر است و یکی از عوامل مهم تعیین کننده اقتصاد یک کشور است. کشاورزی منبع اصلی درآمد بیشتر کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود.

یکی از بخش‌های مهم تجارت جهانی کشاورزی، کشت موز یا صنعت موز است زیرا موز سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، پتاسیم، منیزیم و آهن است. از آنجایی که این محصول خاص دارای این ویتامین‌ها است، این ویتامین‌ها توسط مردم در سراسر جهان مصرف می‌شوند زیرا موز به عنوان یک تقویت‌کننده فوری انرژی در نظر گرفته می‌شود.

طبق آمار تولید و صادرات موز، حدود 25.7 درصد از تولید جهانی موز از هند است و دیگر تولیدکنندگان عمده موز فیلیپین، اکوادور، اندونزی و برزیل هستند که در مجموع حدود 20 درصد از موز جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

ایالات متحده‌ی آمریکا، بزرگترین واردکننده موز است که حدود 18 درصد از واردات جهانی را تشکیل می‌دهد. تأثیر آلودگی درخت موز به دلیل بیماری و سایر تغییرات اقلیمی، حتی 100 درصد در تولید و صادرات موز کل کشورها ضرر خواهد داشت.

به طور کلی، درخت موز تحت تأثیر چهار بیماری اصلی قرار می‌گیرد که عبارتند از سیگاتوکای سیاه، پژمردگی فوزاریوم که در اصطلاح عامیانه «پژمردگی پاناما» نامیده می‌شود، پژمردگی «زانتوموناس» و ویروس «بانچی‌تاپ» که جزئیات مختلف بیماری‌های رایج به همراه علائم بیماری، ظاهر و اثرات بیماری در صورت وجود عفونت در برگ موز در زیر توضیح داده شده است.

  • پژمردگی فوزاریوم که معمولاً به عنوان عفونت پاناما شناخته می‌شود یک عفونت قارچی کشنده است که از قارچ Fusarium oxysporum ناشی از خاک منتقل می‌شود.

این بیماری در صورتی که در مراحل اولیه شناسایی و مدیریت نشود، می‌تواند باعث کاهش 100 درصدی محصول این درخت شود. قارچ به داخل ریشه گیاه نفوذ کرده و آوندهای آوند چوبی را ته‌نشین و در نتیجه جریان آب را مسدود می‌کند.

این بیماری در مرحله اولیه مانند رنگ زرد کم‌رنگ و در مرحله بعدی، تیره به نظر می‌رسد. شکل آن نامنظم بوده و حاشیه کم‌رنگ روی برگ‌های جدید و تیغه‌های برگ منحرف شده است. پژمردگی فوزاریوم بیماری است که در آن قارچ به بافت عروقی در تغییر رنگ ریشه حمله می‌کند، میوه هیچ علامتی نشان نمی‌دهد.

اولین علامت این بیماری، پژمردگی است و رنگ زرد برگ مسن را در حاشیه ایجاد می‌کند. پارگی پایه، اصلی‌ترین اثری است که مکنده آلوده تا 4 ماهگی هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد.

  • ویروس Bunchy Top، یک اجداد ویروس بیماری‌زای گیاهی است که به دلیل آلوده کردن گیاهان موز شناخته شده است، این یک عفونت ویروسی است که توسط یک ویروس DNA تک رشته‌ای ایجاد می شود.

این بیماری در مناطق گرمسیری رایج است و از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می‌شود، علائم این عفونت معمولاً در گیاهان مسن رخ داده که در آن‌ها آخرین برگ‌ها، زرد باریک از حد معمول هستند.

  • سیگاتوکا سیاه که به آن رگه برگ سیاه می‌گویند که توسط مایکوسفارلا فیجی‌ها ایجاد می‌شود، این است که عفونت چند وجهی سیگاتوکا یک دسته از قارچ‌های کاملاً مرتبط است.

در درخت موز، برگ‌های دارای ضایعات عفونی بزرگ شروع به ریزش می‌کنند و فتوسنتز را مختل می‌کند که منجر به مرگ گیاهان می‌شود و در مراحل اولیه عفونت، ضایعات ظاهری قهوه‌ای زنگ‌زده دارند و پس از رشد بیشتر، آنها تیره‌تر می‌شوند و به افسردگی تبدیل می‌شوند. این بیماری ممکن است، بازده را 30 تا 50 درصد کاهش دهد.

البته روش‌های سنتی مورد استفاده برای شناسایی آفات و بیماری‌ها به دلیل فقدان دانش انسانی مبتنی بر کشاورزی محدود شده است و فناوری‌هایی چون  CNN و FSVM  ترکیبی مبتنی بر یادگیری عمیق برای شناسایی و طبقه‌بندی بیماری رایج ذکر شده در بالا در موز توسعه یافته‌اند.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم