کاهش جنگل زدایی در آمازون در شش ماه اول ریاست جمهوری برزیل

امتیاز دهید
جنگل زدایی در آمازون

طبق داده‌های ماهواره‌ای دولتی، جنگل زدایی در آمازون برزیل در شش ماه اول ریاست جمهوری «لولا داسیلوا» – رئیس‌جمهور برزیل، یک سوم کاهش یافته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، از ژانویه تا ژوئن، جنگل‌های بارانی هشدارهایی برای قطع جنگل‌ زدایی احتمالی به وسعت 2650 کیلومتر مربع داشت که در مقایسه با 4000 کیلومتر مربع در مدت مشابه سال گذشته در زمان «ژایر بولسونارو»- رهبر سابق، کاهش یافته است.

«ژائو پائولو کاپوبیانکو»، دبیر اجرایی وزارت محیط زیست برزیل طی یک سخنرانی در برازیلیا گفت: «تلاش برای معکوس کردن منحنی رشد انجام شده است. این یک واقعیت است: ما منحنی را معکوس کردیم؛ جنگل زدایی در حال افزایش نیست.»

ساخت حلقه‌های دی‌اکسیدکربن

برزیل در حال ساخت حلقه‌های دی‌اکسیدکربن در جنگل‌های آمازون برای شبیه‌سازی تغییرات آب و هوایی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که تغییرات آب و هوایی خارج از کنترل شده است، زیرا زمین گرم‌ترین هفته را تجربه کرده است.

با این حال، این داده‌ها نشانه دلگرم‌کننده‌ای برای لولا است که سال گذشته با وعده‌هایی مبنی بر مهار قطع درختان غیرقانونی و خنثی کردن ویرانی‌های زیست‌محیطی در دوره بولسونارو، مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرد.

رهبر سابق راست افراطی برزیل، مقامات زیست محیطی را تضعیف کرده بود، در حالی که اصرار او بر توسعه منطقه آمازون در میان زمین خواران و کشاورزانی که مدت‌ها احساس می کردند قوانین محیط زیستی به آنها سخت می‌گیرد، طنین انداز شد.

چنانکه آنها جسورتر شدند و جنگل‌ زدایی آمازون به بالاترین حد خود در 15 سال گذشته رسید.

برزیل چگونه جنگل‌زدایی آمازون را پیگیری می‌کند؟

داده‌های جنگل زدایی از سیستمی به نام Deter بدست می‌آید که توسط موسسه ملی تحقیقات فضایی، یک آژانس فدرال مدیریت می‌شود.

این یک ابتکار است که عمدتاً بر تشخیص جنگل‌زدایی در زمان واقعی متمرکز شده است. دقیق‌ترین محاسبات مربوط به جنگل‌زدایی از سیستم دیگری به نام Prodes انجام می‌شود که داده‌های آن سالانه منتشر می‌شود.

«ژایر اشمیت»- رئیس حفاظت از محیط زیست در ایباما، آژانس محیط زیست فدرال برزیل، به خبرگزاری AP گفت: «در نهایت، ما اجرای قانون محیط زیست را در اولویت قرار داده ایم.»

او افزود با این حال، کمبود مداوم پرسنل به این معنی است که این کار آسان نبوده است. بسیاری از عوامل ایباما بازنشسته شدند و در طول دولت بولسونارو جایگزین نشدند که نشان دهنده تلاش او برای بی‌اعتنایی به مقامات محیط زیست است.

لولا متعهد به بازگرداندن نیروی کار شده است، اما تعداد ماموران اجرای ایباما در کمترین حد خود در 24 سال گذشته باقی مانده است. برای کل کشوری که بزرگتر از ایالات متحده است، فقط 700 عامل وجود دارد که 150 نفر برای استقرار در دسترس هستند.

به گفته اشمیت، ایباما همچنین نظارت از راه دور را تقویت کرده است، جایی که جنگل‌زدایی از طریق تصاویر ماهواره‌ای شناسایی می‌شود.

باارجاع متقابل به سوابق زمین، در بسیاری از موارد می‌توان مالک منطقه را شناسایی کرد که منجر به تحریمی می‌شود که دسترسی به وام های مالی را محدود می‌کند.

توقیف گاوهای پرورش یافته غیرقانونی

استراتژی دیگر، توقیف هزاران گاو پرورش یافته غیرقانونی در مناطق تحت تحریم بوده است. اشمیت گفت که این کار به این دلیل مؤثر است که مجازات فوری را اعمال می‌کند، در حالی که به ندرت جریمه در برزیل به دلیل روند کند تجدید نظر پرداخت می‌شود.

«رودریگو آگوستینیو»، رئیس ایباما، خاطرنشان کرد که ارزش جریمه های اعمال شده در نیمه اول سال، 167 درصد نسبت به میانگین 2019 تا 2022 افزایش یافت و آژانس 2086 منطقه را تحریم کرد (111 درصد افزایش)

لولا گفته است که نیروهای اجرای قانون را بازسازی خواهد کرد و قول داده است که مهاجمان را از مناطق حفاظت‌شده بیرون کند.

کارشناسان می گویند صرفاً انتظار این که یک منطقه غصب شده در نهایت منظم شود، از نظر تاریخی یکی از بزرگترین محرک‌های جنگل‌ زدایی بوده است.

با این حال، ممکن است جشن گرفتن معکوس روند جنگل زدایی زود باشد. بر اساس پایش ماهواره‌ای، تنها در ماه ژوئن، 3075 آتش‌سوزی در آمازون رخ داد که نشان‌دهنده آغاز فصل خشک است.

اشمیت گفت که این جهش به دلیل پاکسازی مناطق جنگل زدایی شده در نیمه دوم سال 2022 است. در آمازون، آتش‌سوزی‌ها عمدتاً توسط انسان ایجاد می‌شوند و پس از قطع کردن جنگل رخ می‌دهند.

با ظهور ال نینو، که معمولاً باران کمتر و دمای بالاتری را به آمازون می‌آورد، ایباما بودجه خود را برای مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگلی دو برابر کرده و دامنه گروه‌های آتش‌نشانی خود را برای بحرانی‌ترین دوره، معمولاً از جولای تا اکتبر، 17 درصد افزایش داده است.

تقریباً نیمی از 2117 آتش نشان موقت را مردم بومی تشکیل می دهند.

برزیل چگونه می تواند تا سال 2030 به جنگل زدایی خالص در آمازون پایان دهد؟

جنگل‌های بارانی آمازون، مساحتی دو برابر هند را پوشش می‌دهد و ذخایر عظیمی از کربن را در خود جای داده است که به عنوان یک حائل حیاتی در برابر تغییرات آب و هوایی عمل می‌کند. دو سوم آن در برزیل واقع شده است.

در ماه آینده، لولا ریاست جلسه ای در بلم را بر عهده خواهد داشت و سران کشورهای همه کشورهای آمازون را گرد هم می آورد تا در مورد راه های همکاری موثر در منطقه چالش برانگیز گفتگو کنند.

لولا قول داده است تا سال 2030 به جنگل زدایی خالص در آمازون برزیل پایان دهد. دوره چهار ساله او، سومین دوره ریاست جمهوری او، دو سال زودتر به پایان می‌رسد.

به نظر «آدوالدو دیاس»، شخصی که در یک سازمان غیرانتفاعی به جوامع سنتی غیر بومی در آمازون کمک می‌کند، برای دستیابی به این هدف، اجرای قانون به تنهایی کافی نخواهد بود.

او به آسوشیتدپرس گفت: «لازم است در زنجیره‌های تولیدی پایدار تحت مدیریت جامعه مانند ماهیگیری مدیریت شده پیراروکو (آراپایما)، آجیل برزیلی، روغن‌های گیاهی و آکای سرمایه گذاری شود.

این امر به احیای و گسترش این زنجیره‌ها کمک و درآمد مناسبی را برای کسانی که درگیر تلاش‌های حفاظتی در قلمرو خود هستند، ایجاد می‌کند.»

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم