«کشت شده»، عنوان برگزیده شرکت‌های گوشتی مبتنی بر سلول

امتیاز دهید
گوشت کشت شده

75 درصد از شرکت‌های گوشتی مبتنی بر سلول، واژه «کشت شده» را برای محصولات خود ترجیح می‌دهند، این بر اساس یک نظرسنجیست که موسسه غذای خوب، انجام داده است،

سه چهارم همه شرکت‌هایی که گوشت را از سلول‌های حیوانی تهیه می‌کنند، ترجیح می‌دهند تا محصولات خود را «گوشت کشت شده» بنامند. دومین گزینه‌ی محبوب، «گوشت پرورشی» با 20 درصد ترجیح و  عنوان «گوشت بر پایه سلول» با ترجیح فقط یک شرکت، از سایر عناوین مطرح شده، بوده است.

طبق سایر نظرسنجی‌های انجام شده، مصرف‌کنندگان نیز اصطلاح «کشت شده» را ترجیح می‌دهند. گروه‌های مطالعه‌کننده دریافته‌اند که مصرف‌کنندگان، واژه پرورش را که با کشاورزی و طبیعت، ارتباط دارد، بیشتر می‌پسندند.

موسسه غذای خوب نیز از عنوان «گوشت پرورشی» استقبال می‌کند، البته در گذشته، عنوان «گوشت تمیز» نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت که محبوبیت کمتری پیدا کرد.

گوشت مبتنی بر سلول چیست؟

گوشت پرورشی که به عنوان گوشت پرورشی نیز شناخته می‌شود، گوشت حیوانی اصیل (شامل غذاهای دریایی و گوشت اعضای بدن) است که با کشت مستقیم سلول‌های حیوانی تولید می‌شود.

این روش تولید، نیاز به پرورش حیوانات برای غذا را بی‌نیاز می‌کند. گوشت پرورشی از همان انواع سلولی ساخته شده است که می‌توانند در ساختار یکسان یا مشابه بافت‌های حیوانی چیده شوند، بنابراین پروفایل‌های حسی و تغذیه‌ای گوشت‌های معمولی را تکرار می‌کنند.

دانشمند هلندی مارک پست اولین همبرگر گوشت کشت شده را در تلویزیون زنده در سال 2013 رونمایی کرد.

دو سال بعد، اولین چهار شرکت گوشت کشت شده تاسیس شدند. این صنعت از آن زمان تا اواخر سال 2022 به بیش از 150 شرکت در 6 قاره با حمایت 2.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری رسیده است که هدف هر کدام تولید محصولات گوشتی کشت شده است.

ده ها شرکت دیگر برای ایجاد راه حل‌های فناوری در طول زنجیره ارزش تشکیل شده‌اند.

دهه‌ها دانش انباشته در زمینه کشت سلولی، زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت، تخمیر، مهندسی شیمی و فرآیندهای زیستی، مقدم بر حوزه گوشت کشت‌شده بود.

صدها شرکت و آزمایشگاه دانشگاهی در سراسر جهان در حال انجام تحقیقات در این رشته‌ها هستند تا الگوی جدیدی برای تولید محصولات گوشتی در مقیاس صنعتی ایجاد کنند.

گوشت پرورشی یا کشت شده چگونه تهیه می‌شود؟

فرآیند تولید با تهیه و ذخیره سلول‌های بنیادی از یک حیوان آغاز می‌شود. سپس این سلول‌ها در بیوراکتورها (که در محاوره به عنوان کولتیواتور شناخته می‌شوند) در تراکم و حجم بالا رشد می‌کنند.

مشابه آنچه در داخل بدن حیوانات اتفاق می‌افتد، سلول‌ها از یک محیط کشت سلولی غنی از اکسیژن تشکیل شده از مواد مغذی اساسی مانند اسیدهای آمینه، گلوکز، ویتامین‌ها و نمک‌های معدنی تغذیه می‌شوند و با فاکتورهای رشد و سایر پروتئین‌ها تکمیل می‌شوند.

تغییرات در ترکیب محیط، اغلب همراه با نشانه‌هایی از ساختار داربست، سلول‌های نابالغ را تحریک می‌کند تا به ماهیچه‌های اسکلتی، چربی و بافت‌های همبند که گوشت را می‌سازند تمایز پیدا کنند.

سپس سلول‌های تمایز یافته برداشت، آماده شده و به محصولات نهایی بسته‌بندی می‌شوند. این فرآیند بسته به نوع گوشتی که در حال کشت است انتظار می‌رود بین 2 تا 8 هفته طول بکشد. برخی از شرکت‌ها استراتژی مشابهی را برای تولید شیر و سایر محصولات حیوانی دنبال می‌کنند.

تلاش نستله برای تولید محصولات گوشتی جایگزین

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم