یادداشت‌هایی درباره‌ی سرمایه گذاری ESG – قسمت سوم

امتیاز دهید
ESG سرمایه گذاری

«سرمایه گذاری ESG » گاهی اوقات به عنوان سرمایه‌گذاری پایدار، سرمایه‌گذاری مسئولانه، سرمایه‌گذاری تاثیرگذار یا سرمایه‌گذاری مسئولیت‌پذیر اجتماعی (SRI) نامیده می شود.

پنج نتیجه از ESG برای شرکت‌ها

  • رشد تاپ لاین: یک پیشنهاد قوی ESG به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از بازارهای جدید استفاده کنند. بر اساس یک مطالعه، شرکت‌هایی که فعالیت‌هایی با مشارکت اجتماعی و از نظر عمومی، مفید دارند، به طور قابل‌توجهی به موفقیت‌های بالاتری دست یافته‌اند.
  • کاهش هزینه‌ها: سرمایه گذاری ESG می‌تواند هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به طور موثر می‌تواند به مبارزه با افزایش هزینه‌های عملیاتی (مانند هزینه‌های مواد خام) کمک کند.
  • کاهش مداخلات نظارتی و قانونی
  • ارتقای بهره‌وری کارکنان: یک پیشنهاد قوی ESG می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا کارکنان با کیفیت را جذب و حفظ کنند. القای حس هدفمندی، انگیزه کارکنان را افزایش داده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد، به طور کلی، رضایت کارکنان با بازده سهامداران همبستگی مثبت دارد.
  • سرمایه‌گذاری و بهینه‌سازی دارایی: ESG می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا سرمایه‌گذاری‌های سرگردان نداشته باشند.

نمره ESG چیست؟

امتیاز ESG ، یک اندازه‌گیری یا ارزیابی عینی از عملکرد یک شرکت، صندوق یا اوراق بهادار با توجه به مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) است. معیارهای ارزیابی خاص بین پلتفرم‌های رتبه‌بندی مختلف که امتیازات ESG را اعلام می‌کنند، متفاوت است.

سیستم‌های امتیازدهی ESG معمولاً یا مختص صنعت هستند یا برای صنعت. از این رو، مسائلی را ارزیابی می‌کنند که در کل صنعت مهم تلقی می‌شوند.

پلتفرم‌های رتبه بندی ESG برای هر معیار اندازه‌گیری، وزن تعیین و سپس، عملکرد سازمان را بر اساس هر معیار ارزیابی می‌کنند. امتیاز نهایی ESG یک سازمان معمولاً حاصل جمع رتبه‌بندی معیارها و وزن‌دهی آن‌ها است.

نمرات توسط ذینفعان مختلف (یعنی سرمایه‌گذاران در مقابل کارمندان) به طور متفاوتی استفاده می‌شود و پلتفرم‌های رتبه‌بندی به عنوان منعکس‌کننده، جهت انواع کاربری تکامل یافته‌اند.

نمرات ESG چگونه کار می‌کند؟

به طور فزاینده‌ای، تیم‌های مدیریتی در شرکت‌های دولتی (توسط بازارهای سهام و نهادهای دولتی) ملزم می‌شوند تا اطلاعات ESG را همراه با گزارش‌های فصلی و سالانه خود ارائه دهند. به منظور گزارش معیارهای واضح و مرتبط در قالب استاندارد، آنها یک چارچوب گزارش را انتخاب می‌کنند.

برخی از چارچوب‌های رایج، نهادهایی چون ابتکار گزارشگری جهانی (GRI)، اصول سرمایه‌گذاری مسئولانه (PRI) و هیئت استانداردهای حسابداری پایداری (SASB) هستند و هنگامی که مدیریت شرکت، اطلاعات ESG را بدون استفاده از چارچوب مناسب افشا می‌کنند، اغلب به آن  Greenwashing  (در پایین توضیح داده شده است.) می‌گویند.

سبزشویی

ذینفعان و آژانس‌های رتبه‌بندی علاقه‌مند به تولید امتیازات ESG، افشای ESG شرکت را بررسی می‌کنند، سپس مصاحبه‌های مدیریتی انجام می‌دهند، نتایج و معیارها را با سایر شرکت‌های صنعت مقایسه می‌کنند و امتیاز ESG را برای شرکت ارائه می‌کنند.

ارزیابی‌های ESG به پر کردن شکاف بین افشای سازمان و تفسیر عموم مردم از رفتارها و عملکرد ESG سازمان کمک می‌کنند. نمرات نیز توسط جامعه تحلیلگران مالی برای کمک به اطلاع رسانی جهت تصمیم‌گیری و تخصیص سرمایه استفاده می‌شود.

چه کسانی، عملکرد سرمایه گذاری ESG را اندازه‌گیری می‌کنند؟

سیستم‌های امتیازدهی می‌توانند از شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری، گروه‌های مشاوره، نهادهای تعیین‌کننده استاندارد، سازمان‌های غیردولتی و حتی سازمان‌های دولتی باشند.

با این حال، به طور کلی، دو دسته اصلی، ذینفعان خارجی و داخلی هستند که امتیازات ESG  را ایجاد می‌کنند:

  • ذینفعان خارجی: این نوع از پلتفرم‌ها، افشای شرکت‌ها را مصرف، اطلاعات در دسترس عموم را بررسی و تحقیقات اولیه را با مدیریت شرکت در مورد تلاش‌های پایداری سازمان، انجام می‌دهند.

ISS یا خدمات سهامداران نهادی، یکی از بزرگترین خدمات مشاوره سرمایه‌گذار نهادی در جهان است. آن‌ها انواع سیستم‌های امتیازدهی، از جمله امتیازات مربوط به  «رده‌بندی خطر کربن» یا «رده‌بندی خطر آب» را انجام می‌دهند.

  • ذینفعان داخلی: نمرات داخلی ESG، در قالب کارت امتیازی ESG، برای سنجش عملکرد در یک سازمان نیز استفاده می‌شود. در واقع، تعداد بیشتری از نهادها در حال ایجاد سیستم‌های امتیازدهی داخلی برای نظارت و گزارش عملکرد خود هستند.

نمره ESG به چه معناست؟

نمرات بالای ESG یک هدف دائماً در حال حرکت است زیرا امتیازات، اغلب تحت تأثیر عملکرد سایر بازیگران صنعت، روندهای صنعت کلان و تغییرات در متدولوژی‌های داخلی پلتفرم امتیازدهی قرار می‌گیرند.

ارزیابی نمرات به صورت مطلق نیز دشوار است. با این حال، اگر همه چیزهای دیگر برابر باشند، سازمانی که به طور مداوم، نمرات ESG بالایی را در انواع پلتفرم‌های رتبه‌بندی کسب می‌کند، احتمالاً نسبت به همتایان خود عملکرد خوبی خواهد داشت.

چگونه از امتیازات ESG در بازار استفاده می‌شود؟

سیستم‌های امتیازدهی ESG برای موارد استفاده مختلف و برای ذینفعان مختلف (بر اساس نیازهای مرتبط آنها) ایجاد می‌شوند. برخی برای حمایت از تصمیمات تخصیص سرمایه (مانند سرمایه‌گذاری یا ارزیابی ریسک اعتباری) طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از تصمیمات مدیریت سرمایه انسانی و کارکنان پشتیبانی کنند.

جالب است بدانید که گرین واشینگ چیست؟

وقتی تیم مدیریت در یک سازمان، اظهارات یا ادعاهای نادرست، غیرقابل اثبات یا کاملاً گمراه کننده در مورد پایداری یک محصول یا خدمات یا حتی در مورد عملیات تجاری ارائه می‌دهد، سبزشویی رخ می‌دهد.

برخی از سبزشویی‌ها به دلیل عدم‌آگاهی یا درک مدیریت، ناخواسته است، اما گاهی اوقات سبزشویی نیز به طور عمدی از طریق تلاش‌های بازاریابی انجام می‌شود.

تعاریف اولیه Greenwashing بیشتر حول ادعاهای زیست محیطی می‌چرخید و امروزه، با تکامل (ESG) به عنوان یک چارچوب تحلیل، درک و تفسیر بازار از «پایداری» گسترش یافته است تا عوامل اجتماعی و حاکمیتی را نیز شامل شود.

به این ترتیب، فعالیت شستشوی سبز اکنون ممکن است شامل اظهاراتی باشد که فراتر از ادعاهای صرفاً زیست محیطی هستند.

تیم‌های مدیریتی که می‌خواهند از سبزشویی اجتناب کنند، باید افشای ESG را با استفاده از یک چارچوب گزارش‌دهی معتبر و جهانی مانند GRI، PRI یا SASB ارائه دهند تا ارائه اطلاعات ESG استاندارد و قابل مقایسه باشد.

 گزارش ESG شامل چه مواردی است؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم