یک روستا یک محصول با صنعت گلیم بافی

4.2/5 - (9 امتیاز)
خدیجه سعیدپور - صنعت گلیم بافی

صنعت گلیم بافی درخشش خاصی دارد و توانسته است زنان کارآفرین  زیادی را با خود همراه کند چنانکه منتخب الگوی برگزیده زن کارآفرین از مناطق محروم کشور در جشنواره ملی زنان کارآفرین و صاحب کسب‌وکار از طرف انجمن ملی زنان کارآفرین در سال ۹۷، بانوی پرتلاش، «خدیجه سعیدپور» است، وی متولد سال ۱۳۶۰ و صاحب دو فرزند پسر است. خدیجه از چگونگی شروع فعالیتش چنین می‌گوید:

«بنده برخلاف تمام روستاییانی که برای موفقیت و کسب‌وکار به شهر مهاجرت می‌کنند بعد از ازدواجم، کارم را در روستا با سرمایه‌ای اندک که اولین یارانه خانوادگی‌مان بود از پرده‌دوزی شروع کردم در آن دوران، روستای «گل سلیمان آباد» در طرح هادی مسکن سازی روستایی بیشترین ساخت و ساز را داشت.

من هم  اولین زنی بودم که در روستا فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی انجام می‌دادم، اوایل کارم خیلی سخت بود، چون برخی فعالیت‌ها با فرهنگ بومی سازگار نبود اما به مرور زمان در روستا جا افتاد.

بعد از پرده‌دوزی، بیشتر به نیازهای روستا توجه داشتم، دوخت لباس، دوخت جهیزیه، بافت لباس، دوخت رومبلی برای تالارها و منازل، دوخت پرچم برای نمایشگاه‌های بین‌المللی را به سایر فعالیت‌ها اضافه کردم کارم به خوبی رونق گرفت، زنان و دختران روستا را آموزش می‌دادم تا در کنارم کمک دستم باشند و بعضی بصورت مجزا برای خود کارگاه کوچک خانگی راه‌اندازی کردند.

همسرم نیز کار در شرکت خصوصی را کنار گذاشته و مرا در کار و رسیدن به هدفم همراهی کرد. با توجه به اینکه پسماندهای شهری فضای چشمگیری از زمین‌های روستا را در برگرفته بود همیشه این دغدغه را داشتم که به نوبه خودم به بازیافت ضایعات کارم توجه کنم از این رو، از ریخته پارچه‌های رومبلی،  پادری؛ از ریخته کامواها، عروسک؛ از ریخته پرده‌ها، سرویس‌های رومیزی و از ریخته پارچه‌های لباسی برای عروسک‌های بافته شده لباس درست می‌کردیم.

تا اینکه در اولین جشنواره توانمندی‌های زنان روستایی که با حضور معاون محترم رئیس جمهور در سال ۹۴ برگزار شد  با سازمان جهاد کشاورزی آشنا شده و صندوق خرد زنان عشایری و روستایی را در روستا تشکیل دادم.»

«آشنایی با سازمان جهاد کشاورزی، نقطه شروع فعالیت‌های تسهیلگری خانم سعیدپور در روستا شد، شرکت در دوره‌های آموزشی و انتقال آموزش‌ها به زنان روستایی، از فعالیت‌های مستمر و پرثمر این بانو به شمار می‌آید.»

خدیجه پس از شرکت در دوره‌های «مسیر کسب‌وکار من» بنیاد توسعه کارآفرینی وارد فاز جدیدی از رشد شخصی و حرفه‌ای‌اش شد، این بانو به واسطه مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در دوره‌های آموزشی تربیت مربی زنان روستایی شرکت کرده و توانست به نحو احسن دوره‌ها را در روستا برای زنان برگزار کند. خانم سعیدپور در رابطه با این دوره‌ها می‌گوید:

«در این دوره‌ها آموختم که باید به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها توجه داشته باشم، از این رو صنعت گلیم بافی را در روستا احیا کرده و پس از شرکت در دوره‌های آموزشی گلیم‌بافی در اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی استان و کسب مهارت، این صنعت را در روستا به بانوان روستایی آموزش رایگان دادم و حتی برای اینکه رغبت بانوان به این صنعت را بیشتر کنم برای هر گلیمی که در دوره آموزشی بدون ایراد بافته می‌شد دستمزد هم پرداخت می‌کردم تقریبا نزدیک به سه میلیون تومن هزینه کردم تا زنان روستایی به این صنعت مسلط شدند.

سپس در دوره‌هایLNSIE  با طرح یک روستا، یک محصول صندوق کارآفرینی امید آشنا شدم و با مراجعه به صندوق استان طرحم را مطرح کرده و در روستا با تعداد ۶۵ نفر از بانوان روستا اجرا کردم.»

«با توجه به دوره‌های  LNSIE، دنبال نوآوری برای گلیم بودم که بتوانم برای تولیداتم در بازار، جا باز کنم، از این رو در نمایشگاه‌هایی که شرکت می‌کردم تمام توجهم به نیاز و خواسته مشتری بود از این رو برای اولین بار در ایران، عرق‌گیر صندلی ماشین و ادارات را از گلیم طراحی کردم و در اولین جشنواره «روستایی شو» منتخب کشوری شدم.»

«بنابراین با کیفیت و نوآوری که در این صنعت به کار بستیم، توانستیم هزار تخته گلیم یک‌دریک برای صادر به کشورهای اروپایی تولید کنیم‌ و این بنظرم برای شروع کارمان خیلی خوب است.

تنوع در تولیدات عروسکی هم در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف باعث شده که بازار خوبی برای خود بازکنیم و برای عروسک‌ها برنامه‌هایی داریم که انشالله در آینده خبرهای خوبی خواهید شنید.»

«در کنار تمامی این فعالیت‌ها بر خود لازم دانستم تا برای ایجاد رغبت و انگیزه برای بانوان روستایی وارد کار کشاورزی شده و از این رو با حمایت جهاد کشاورزی، کشت گل محمدی را در حدود یک هکتار زمین دیم شروع کرده‌ایم که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

از اهداف آینده کاریم، احداث اقامتگاه بومگردی روستایی است که با صنایع دستی مکمل هم هستند و در مرحله اخذ مجوزها هستم. البته در تمام این سال‌ها از تحصیل غافل نشدم و بعد از ۱۸ سال فاصله از تحصیل برای سهولت در کارهای صندوق، تحصیلاتم را در رشته حسابداری صنعتی ادامه داده و هم اکنون، دانشجوی کارشناسی حرفه‌ای کسب‌وکار هستم.»

خدیجه سعیدپور، روستایی نبوده است ولی به عنوان  عروس روستا تمام سعی‌اش در این است تا هر مشکلی که برای اشتغال زنان روستایی و عشایری و حتی برای خودش  بوجود می‌آید به حداقل برساند.

برای ارتباط با کسب‌وکار این بانو به این جا بروید.

کایلی گری : یک مادر کارآفرین که جاه‌طلبی خود را تعدیل می‌کند

از کارآفرینی در روستا تا تحصیلات والا؛ آذر رنجبر را بیشتر بشناسیم

رویداد از صفرِ دانشجویی تا صدِ کارآفرینی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم