اولین شماره کشت و گشت، نشریه الکترونیکی ویژه گردشگری کشاورزی

4.7/5 - (15 امتیاز)
اولین شماره نشریه کشت و گشت - گردشگری کشاورزی

اولین شماره فصلنامه گردشگری کشاورزی (اگروتوریسم) ایران با نام «کشت و گشت» که به عنوان نشریه داخلی معاونت گردشگری و دفتر توسعه گردشگری داخلی شناخته می‌شود در تابستان سال جاری منتشر شده است.

این نشریه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفتر توسعه گردشگری داخلی و به مدیرمسئولی مصطفی فاطمی و سردبیری لیلا طاهری منتشر می‌شود.

ویراستاران علمی این نشریه، آقایان سعیدرضا اصغری و مهدی بهاروند هستند. در شماره اول این نشریه  مواردی چون محصولات گردشگری کشاورزی؛ تاریخچه و روند اجرای گردشگری کشاورزی در ایران؛ گردشگری چای و جذابیت‌های آن؛ رویکرد فلسفی به گردشگری؛ اگروتوریسم، اگری‌توریسم، فارم‌توریسم؟ یک تحلیل تطبیقی؛ گزارش دوره گردشگری کشاورزی در بم؛ گیاه حرا به عنوان پایشگر زیستی در سواحل خلیج فارس و آشنایی با حامی این شماره نشریه (روستای حسین‌آباد بهشهر) گنجانده شده‌اند.

گردشگری کشاورزی به کشاورزان فرصت کسب درآمد بیشتر از طریق فعالیت‌های گردشگری در مزرعه را می‌دهد. این امر به حفظ دوام مزارع فعال و جوامع روستایی کمک می‌کند.

در بسیاری از مواقع، یک کشاورز یا دامدار، فعالیتی انجام می‌دهد که با حضور گردشگران، امکان ادامه‌ی آن مهیا می‌شود و کشاورز انگیزه‌ی بیشتری برای تولید و فرآوری محصولاتش پیدا می‌کند، در واقع گردشگری کشاورزی، تجربه می‌فروشد و گردشگران با حضور در فضای باغ، مزرعه، دامداری و استخرهای پرورش ماهی، علاوه برکسب اطلاعات آموزشی درباره‌ی فعالیت‌های کشاورزی، تجربه‌ی چیدن محصول و حتی فرآوری آن را بدست می‌آورند.

فعالیت‌های تولیدی و غیرتولیدی زیادی در مزارع می‌توان انجام داد، برای نمونه ایجاد منطقه‌ی عکاسی با عنوان «فوتوزون» و یا اجازه‌ی چیدن میوه به گردشگران با عنوان (U-pick) از آسان ترین این فعالیت‌ها است، ایجاد فضای مخصوص کودکان و سرگرمی‌های متناسب با آن‌ها، امکان پخت غذاهای محلی با سبزیجات و محصولات کشاورزی توسط گردشگر یا صاحب مزرعه، تدارک دیدن فضاهای متناسب با هر فصل برای حضور گردشگر در فضاهای کشاورزی می‌تواند جزو ساده‌ترین کارها باشد.

گردشگری کشاورزی می‌تواند بینش‌ها و تجربیات جدیدی را به مهمانان ارائه دهد که در بیشتر موارد، ارتباط آنها را با محیط‌زیست تقویت می‌کند، این یک راه عالی برای ترکیب تجربیات سفر برای مهمانان با مزایای کشاورزی است، گردشگری کشاورزی گام بعدی در زندگی آگاهانه از محیط زیست بوده و فرصتی برای آموزش و تأثیرگذاری بر خرید و انتخاب سبک زندگی است.

دانلود نشریه الکترونیکی «کشت و گشت»

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن صادقی یونسی
حسن صادقی یونسی
4 دی 1401 10:29 ب.ظ

بسیار عالی

حسن صادقی یونسی
حسن صادقی یونسی
4 خرداد 1402 1:17 ق.ظ

*بسیار سفر باید تا پخته شود خامی*
زمان مدیدی است دوست عزیزم جناب آقای دکترحسن( مجتبی )صادقی یونسی پیشنهاد سفر به بخش های جنوبی خراسان رضوی را برای این کمترین در برنامه داشت اما قرین شدن سعادت و بخت با برنامه های کاری من مقداری زمان برد.
روز خوب جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه که هوا می رفت گرمای خود را نشان دهد این فرصت فراهم شد تا به روستای تاریخی *گیسور* سفر کنیم.
وقتی که بنا باشد کاری سر بگیرد همه چیز دست به دست هم می‌دهند تا آن اتفاق رخ دهد.
دیر وقت پنج شنبه شب آقای حسن صادقی تماس گرفت که فردا جمعه را به سفر گیسور اختصاص دهیم. گفتم: شیشه عقب اتومبیل مان شکسته است و نمی توانیم به فریمان بیاییم.
آقا حسن (مجتبی )صادقی گفتند: به مشهد می آییم تا از اینجا با هم برویم.
چه کرامتی بالاتر از این همه لطف و مهربانی و رفاقت!
بنا را بر ساعت ۵ صبح گذاشتیم.
هوای بر خلاف چند روز گذشت خنک شده بود. باران نیز نرم نرم می بارد.
ساعت ۴:۳۰ آماده رفتن میشویم.
ایراد پیدا کردن بخاری اتومبیل آقای صادقی نیز مانع از رفتن نمی شود. اگرچه گردش علمی را با اندکی اختلال روبرو می کند.
به امید آنکه تعمیرگاهی در مسیر سفر باز باشد وارد بزرگراه شهید شوشتری و باغچه می شویم.
بارندگی همچنان ادامه دارد. عوارضی شهر ملک آباد شدت بارش باران بیشتر شده است. برف پاک کن ها به گرد پاک کردن قطره های زیبای باران نمی رسند.
حدود رباط سفید و سپس ورودی شهر رباط سفید برف می بارد.
خلاصه از سحر که راه افتاده ایم خیلی از حالت های متنوع آب و هوا را مشاهده کردیم. تا به شهر تربت حیدریه برسیم ساعت ۸ شده است.
صنف تعویض روغن و آپاراتی سحرخیزترین شاغلین شهری و کنار جاده ای به شمار می‌آیند. اما دریغ از یک تعمیرگاه برق.
مسیر شهر *جنگل* را انتخاب می کنیم.
بارندگی ضعیف تر می شود. پس از چند کیلومتر خورشید از پس ابرها ظاهر می شود. برخلاف اسم جنگل در این سکونتگاه زیبا درختان کمتری به چشم می خورند.
صبحانه را در مرکز اسکان اقامتگاه بوم گردی خانم مهندس صادقی صرف می کنیم.
مکانی به غایت زیبا، در اوج تطابق با محیط طبیعی، توأم با همراه داشتن مظاهر زندگی مدرن شامل حمام و آب گرم. نان داغ، ورودی های زیبا، نورپردازی های متنوع، شاه نشین اتاق ها، زیبایی آنها را دوصد چندان کرده است. زیبای داخل محوطه با آبنمای چند وجهی مرکز حیاط با چرخش مداوم آب فضا را مفرح ساخته است. حوض خانه ی مجموعه در شرف تکمیل شدن است. راه پله هایی که تو را به پشت بام می رساند و از آنجا به آسمان خداوند که به غایت پس از بارندگی صبحگاهی لطافت آن دوچندان شده است و لذتی وصف ناشدنی دارد.
چندین عکس به یادگار ثبت گوشی های چند کاربردی مان می کنیم.
شاید خیلی از قسمت های این سفر را به مرور زمان فراموش کنیم اما مهربانی و هوش رویی خانم مهندس صادقی با نان داغی که برای ما هدیه آورده است هیچ وقت از ذهن و دلمان بیرون نخواهد شد. ایشان خیلی اصرار دارند نهار را نیز این جا بمانیم. درخواست کریمانه ایشان را به وقت دیگری موکول می‌کنیم.
توصیه می‌کنم برای یک مرتبه هم که شده است سری به شهر جنگل و اقامت در مرکز بوم گردی بسیار چشم نواز زیبای آن که تمامی آن توسط بانویی خلاق و خوش ذوق ایرانی احداث و توسعه یافته است داشته باشید. فاصله شهر جنگل تا روستای *بیمرغ* پدیده های زمین شناسی چشم نوازی می کنند. ابتدای جاده شهرستان گناباد با ورود و به صورت زدن کف دستی از آب انبار کنار مسیر برای ما به یادگار می ماند.
دو سمت جاده تعداد زیاد آب انبارها موجب حیرت می شوند. اگرچه که در محیط گرم و خشک ایران هر ابداع و اختراعی برای استفاده بهینه، از موهبت آب، که سر منشا و ممد حیات است، امری بدیهی و پرتکرار است.
نبکا ها یا گلدان های بیابان، دق های رسی، تاغزارها جاده‌ی قرق شده برای رانندگی در آن، زیبایی های مسیر را چشم نوازتر می کنند. جهت جاده از روستای بیمرغ به سمت گیسور تغییر می کند. کوه ها رفته رفته ارتفاع می یابند. پوشش گیاهی طبیعی غنی تر می شود هر لحظه خودمان را نزدیک و نزدیک تر به گیسور میبینیم. در ابتدای این روستای تاریخی *ارگ بیک ها* سمت چپ جاده به مسافران بومی و غریبه خیر مقدم می گوید. نمی شود بی تفاوت از کنار آن گذشت. هر چند ما بی دعوت نیامده ایم.
اینجا میهمان مدیریت آن مجموعه بی نظیر (دکتر حاج رضا اسدی )و اعضای فرهیخته و بخشنده شورای روستای گیسور(جناب علیزاده) و معتمدین روستا(جناب شهرستانی) هستیم. محدوده حصار شده چندین هکتاری احداث شده در شیب ملایم کوهستانی که با نسیم خنک روزهای میانی اردیبهشت ماه صورت را نوازش می دهد و خستگی سفر را از تن می زداید محل اسکان نیم روزی ما هست. چای داغ داخل رستوران مجموعه در ظرف های سنتی و گپ و گفت با دوستان و بزرگواران آن مجموعه لذت سفر را بیشتر پیش چشم می آورد.
به پیشنهاد اعضای محترم شورای اسلامی روستا وارد محیط اداری و کتابخانه ی مجموعه می شویم. آنجا را نیز در کمال آراستگی ساختمان سازگار با محیط طبیعی می یابیم. این بنا با…توجه به زلزله خیز بودن منطقه با ترفند های معماری و مهندسی مستحکم و ضد زلزله شده است.
 به سان کودکی از شوق آموختن از محضر دوستان مجموعه به وجد می آییم.خصوصا همسرم و خانم دکتر سلاطینی به کتابهای حقوقی مراجعه می کنند.
 انگیزه های وطن دوستی سرمایه گذاران بومی، سابقه سکونت، روابط اقتصادی و اجتماعی با سایر مناطق همجوار، جنگ ها و درگیری های تاریخی، علت توسعه فرهنگی این مکان، هدف گذاری آینده این سکونتگاه و تفرجگاه روستایی با بیان شیوای دوستان و میزبانان اندوخته های علمی محدود ما را بهبود و افزایش می دهند. سپس فرصتی را به استراحت و  انجام فرایض دینی اختصاص میدهیم. 
پذیرایی ناهار با، قورمه، بادمجان، اشکنه کشک، نان محلی، سبزی تازه انجام می شود. اما فرزندم امیرعلی(شادلو) ترجیح می دهد ناهار” جوجه کباب” انتخاب کند. خوشبختانه گزینه های پذیرایی دارای تنوع فراوانی هستند. در پیشگاه جنوبی ساختمان مرکزی محوطه ای بزرگ تدارک دیده شده تا مراسم آیینی در صورت نیاز آنجا برگزار شوند.
روز جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه طبق محاسبات مرکز نجوم ایران یکی از زیباترین خسوف های سال ۱۴۰۲، که گفته می شود تا ۱۹ سال آینده به این صورت غیر قابل تکرار است توسط دوربین های نجومی برای ساکنین و مسافرین مورد رصد قرار خواهند گرفت. 
خیلی تمایل داشتیم  آن شب را نیز گیسور می ماندیم اما ضرورت انجام کارهای اداری و حضور روز شنبه در مشهد این سعادت را از ما سلب نمود. پس از خداحافظی با نیروهای پشتیبانی و پرسنل مهربان و بخشنده مجموعه به نیت گشت و گذار وارد بافت تاریخی، مسکونی و کاربری های پرورش دام روستا می شویم. 
قبل از خداحافظی با پرسنل ارگ، بانوان کدبانوی رستوران نانهای قلفتی بسیار خوشمزه را به همراه گلاب محلی به ما هدیه میدهند و بیش از پیش شرمنده الطاف آنها می شویم. در بافت روستا کاربرد پرورش دام محدوده ای کاملاً مجزا را از سایر کاربری های آن سکونتگاه به خود اختصاص داده است. این امر می‌تواند الگوی بسیار ارزنده برای موارد مشابه باشد. 
با امید به اینکه در آینده‌ای نزدیک فرصت مجددی برای سفر به این محدوده از ایران برایمان فراهم شود گیسور را به مقصد مشهد ترک می کنیم.
دکتر مجتبی شادلو_۱۴۰۲

حسن صادقی یونسی
حسن صادقی یونسی
16 خرداد 1402 4:04 ب.ظ

بازدید از توانهای محیطی و سیمای فیزیکی و کالبدی روستای کردینه(گردشگری کشاورزی)
نوشته: حسن صادقی یونسی(جغرافیا)
۱۵/۲/۱۴۰۲

حجت الاسلام و المسلمین سید فاطمی و خانم مهندس زهرا سادات رباط جزی
با مساعدت اعضای محترم خانواده طراحی و راهنمایی بازدید یکروزه فضای جغرافیایی روستای کردینه را عهده دار بودند ؛” ژئو تیم” ما(حسن صادقی_اکرم سلاطینی) ساعت ۵ صبح از فریمان حرکت نمود.
در مجاورت پمپ بنزین طرقبه جلسه معارفه و آخرین تبادل نظر صورت گرفت.دکتر رحیمی پرانرژی تر از همیشه از حضورش در سالکرد شهید مطهری در فریمان به همراه جانباز نابینا(با دوچرخه دونفره)در فریمان گفت…از مصاحبه های پر محتوای علمی اش با رادیو در خصوص حرکت تاریخی ثانن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع)….من و مهندس سلیمانی به دقت گوش می دادیم.
مسیر دسترسی به روستا و منطقه زیبای کردینه از انتهای طرقدر شروع می‌شود.
با عبور از حاشیه رودخانه و ارتفاعات پوشیده از گل و گیاه و سنگ های شیل های زیبا امتداد می‌یابد.
اما از آنجایی که ارتفاع روستای کردینه بالاتر از روستاهای اطراف است.
مسیر آن از با شیبی ملایم و از کنار درختان و با چشم‌اندازی بسیار زیبا در حاشیه یالها و گردهای سنگی عبور می‌کند.
اگر جاده خاکی بعد از دهبار که با تابلو نارنجی مشخص است را تا پایین رودخانه ادامه دهیم به روستای کردینه
سرسبز(بدون برق و بدون دسترسی به اینترنت) می‌رسیم.
مسیر دسترسی به کردینه به قدری زیبا است که در حین حرکت، هدف و مقصد نهایی را گاه فراموش می‌کنید و غرق در زیبایی‌های جهان اطرافتان می‌شوید. خصوصا عملکرد گلسنگ ها…
به خصوص اگرهم سفرتان از رشته های مختلف و طیف های سنی گوناگون باشند (مادر شهیدان ؛مادر استاد؛نوه شیرین سخن و جمعی از سادات) آغاز کرده باشید.

ضمناکردینه بهترین مسیر دسترسی به قله فلسکه است. و در مسیر چشمه طلا خودی به طبیعتگردان نشان می دهد. جای که بود آویشن؛ تریخ؛ درمنه و گون و ریواس…مشام را سیراب می کند…و کبک های غوغای به پا می کنند.بقول جناب احمدی زیبایی های کردینه تمام شدنی نیست.
از روستای کردینه تا قله فلسکه تنها ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه پیاده‌روی است.
در مجموع پس از 13 ساعت پیاده‌روی یکسره آبشار درود آشکار می‌شود.

قله فلسکه از قلل مرتفع استان خراسان رضوی است که ۳۰۷۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به دلیل اختلاف ارتفاع آن با ارتفاعات اطراف، از دور دست قابل مشاهده است.
مسیر صعود به این قله از روستای کردینه است.
نتایج بازدید:الف_نشست علمی در خصوص جای نام شناسی و تکنیک های بومی باغبانی*
ب_استماع نتایج “تجربه زیسته” استاد دکتر رحیمی و سایر عزیزان
ج_معرفی چهره ماندگار منجم و فیلسوف ساکن مشهد(استاد دکتر قربانی)
د_بازدید و مشاهدات مستقیم از ایده های روستاییان کردینه و ابتکارات ایشان
ه_اقامه نماز جماعت ظهر و عصر
و_پذیرایی
ز_تشکر از میزبانان و خداحافظی

حسن صادقی یونسی
حسن صادقی یونسی
22 خرداد 1402 5:00 ق.ظ

ذخیره ژنتیکی جهان در شهرستان فریمان
گزارشی از کهنسال ترین درخت شاه توت ایران (و جهان)

“درخت شاه توت کهنسال روستای اقر علیا” از نظر سن، شاخه بندی، قطر تنه، ترکیب کلی درخت و نیز باردهی و قدرت باروری کامل از برجسته ترین درختان شاه توت کشور و احتمالا دنیا است که آن را از نظر مطالعات ژنتیکی نیز حایز اهمیت ساخته است.این درخت کهنسال شاه توت در ارتفاعات شهرستان فریمان*خراسان رضوی قرار دارد.با توجه به مشاهدات سال ۱۳۶۸ آقایان #حسن صادقی یونسی#جعفر بارویی#سید اصغر میرزاده(دانشجویان ورودی ۱۳۶۷ دانشگاه فردوسی)رشته جغرافیا*این درخت سنگی بزرگ را درآغوش داشته و پارچه و نخ های زیادی به آن بسته شده بود.اهالی روستای اقر علیا احترام و ارزش خاصی برای محیط زیست

بخصوص حفظ و نگهداری این درخت با توجه به به آموزه های اسلامی و ایرانی داشته و دارند.. دوستدار محیط زیست ؛آقای حسن صادقی یونسی(دانشگاه پیام نور فریمان_جغرافیا) بارها سعی در معرفی این درخت جهت ثبت ملی و درج در ردیف امتیازات گردشگری شهرستان فریمان_بخش مرکزی (و نماد روستای اقرعلیا) داشته است.
نام شاه توت (Morus) از کلمه لاتین Mora به معنی تأخیر گرفته شده است.
و روستای اقرعلیا با بیش از پانصدخانوار در ۱۲ کیلومتری (شمال)شهر فریمان قرار دارد.
اما این درخت و حومه آن از منظری دیگر نیز اهمیت دارد
و آن دفاع جانانه مدافع امنیت(شهید نیروی انتظامی شهرستان فریمان) شهید سرافراز “ستوانیار” دلیری در مقابل قاچاقچی ها و اشرار تا آخرین فشنگ و قطره خون است*راهش پر رهرو باد و نامش جاوید باد
آخرین بازدید از درخت کهنسال(و مقدس)شاه توت در تاریخ بیست و یکم خرداد ۱۴۰۲ توسط “ژئو تیم”مشروحه ذیل صورت پذیرفت
حسن صادقی یونسی مدرس دانشگاه و پژوهشگر
علی شاملوئیان مدرس دانشگاه و عضو جامعه معدن استان خراسان
عبدالناصر وفایی صالحی؛ عضو شورای اسلامی روستای اقر بالا و دانش آموخته رشته جغرافیا
واکاوی و مشاهدات حاوی و گویای این نکات بود
الف_درخت دارای میوه است
ب_رویش درخت در کنار یک آبکند(مسیل )است
ج_از دانشگاه پیام نور فریمان تا مجاورت درخت ۲۰ کیلومتر راه است که ۱۳ کیلومتر آسفالت و باقی کوره راه است.
د_پدیده های جغرافیایی و وجود النگ و چشمه و چاه و مکان های نگهداری دام سبک و معدن و طرح های آبخیزداری برای گردشگران روستایی و طبیعتگردان جالب خواهد بود.

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم