تجارت در کانال پاناما تحت تاثیر اختلالات آب و هوایی

امتیاز دهید
کانال پاناما

اختلالات مربوط به آب و هوا یکی از مسائلی هست که بر تجارت در کانال پاناما و حمل‌و‌نقل و عبور کشتی‌ها ​تاثیر گذاشته است.

به گزارش دیلی‌صباح، باعث شده است تا کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی تایوانی Evergreen Marine در تاریخ 1 آگوست فرصتی برای ثبت رکورد در حمل بیشترین کانتینر از طریق میانبر حیاتی دریایی که اقیانوس‌های آرام و اطلس را به هم متصل می‌کند، نداشته باشد.

اداره کانال پاناما حداکثر وزن کشتی و عبور روزانه کشتی‌ها را به منظور صرفه‌جویی در آب کاهش داده است.

کارشناسان حمل و نقل دریایی بیم دارند که چنین رویدادهایی به یک امر عادی تبدیل شوند زیرا کمبود بارندگی در پنجمین کشور مرطوب جهان در کانون توجه آب و هوا قرار دارد و صنعت کشتیرانی اقیانوسی را که 80 درصد تجارت جهانی را جابجا می‌کند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صاحبان کشتی این گزینه‌ها را دارند که محموله کمتری حمل کنند، به مسیرهای جایگزینی بروند که می‌تواند هزاران مایل به سفر اضافه کند یا با صف‌هایی دست و پنجه نرم کنند که در اوایل این ماه 160 کشتی را پشتیبانی کرد و برخی از کشتی‌ها را تا 21 روز به تأخیر انداخت.

در میان افزایش دمای دریاها که دانشمندان اقلیم هشدار می‌دهند که می‌تواند آب‌و‌هوای شدید را افزایش دهد، قیمت حمل و نقل نقطه‌ای تا 36 درصد افزایش یافته است.

«درو لرنر»، بنیانگذار و کارشناس ارشد هواشناسی کشاورزی در World Weather، که مشتریانش شامل تاجران کالاهای جهانی هستند، گفت: «شما باید.»

«پیتر ساند»، تحلیلگر ارشد پلتفرم معیار سنجش نرخ حمل و نقل هوایی و اقیانوسی Xeneta  گفت که اپراتورهای کانال در حال تلاش برای مدیریت اختلالات تجارت دریایی و آماده شدن برای دوره‌ای خشک‌تر در سال آینده هستند.

در سال 2022 بیش از 14000 کشتی از این کانال عبور کردند. کشتی‌های کانتینری رایج‌ترین کاربران کانال پاناما هستند و بیش از 40 درصد کالاهای مصرفی را که بین شمال شرق آسیا و ساحل شرقی ایالات متحده مبادله می‌شود حمل می‌کنند.

طبق داده‌های «استیو فریرا»، مدیر عامل شرکتی که قبوض حمل و نقل اقیانوس را بررسی می‌کند، کشتی‌های مقاصد ایالات متحده که در تنگناها گرفتار شده‌اند، عروسک‌های باربی، قطعات خودرو، پنل‌های خورشیدی BYD، تجهیزات تصفیه آب، کیت‌های آزمایش دیابت و سایر کالاها را حمل می‌کنند.

محدودیت‌ها در این کانال اوایل امسال آغاز شد و حدود 170 کشور و تقریباً هر نوع کالا از جمله سویا و گاز طبیعی مایع از ایالات متحده، مس و گیلاس تازه از شیلی و گوشت گاو از برزیل را تحت تاثیر قرار داد.

برخی از شرکت‌های انرژی در حال تغییر مسیر کشتی های مملو از زغال سنگ و گاز طبیعی مایع به سمت کانال سوئز هستند.

یک الگوی آب‌و‌هوایی طبیعی ال نینو که با آب گرمتر از حد معمول در اقیانوس آرام استوایی مرکزی و شرقی مرتبط است، به خشکسالی پاناما کمک می‌کند.

داده‌های مقامات کانال و موسسه تحقیقات گرمسیری اسمیتسونیان (STRI) نشان می‌دهد که منطقه اطراف کانال یکی از دو سال، خشک‌ترین سال را در 143 سال ثبت سوابق کشور تجربه می‌کند. اندازه‌گیری بارندگی در اطراف منطقه 30 تا 50 درصد کمتر از حد نرمال است.

سطح آب در دریاچه گاتون، مخزن اصلی بارندگی که کشتی‌ها را از طریق سیستم قفل کانال پاناما شناور می‌کند، با وجود انباشتگی از فصل بارانی کنونی، پایین‌تر از حد نرمال باقی مانده است.

شروع زودهنگام بالقوه فصل خشک پاناما و دماهای گرمتر از حد متوسط معمول رویدادهای اصلی ال نینو در این کشور می تواند تبخیر از دریاچه گاتون را افزایش دهد و منجر به کاهش سطح آب تقریباً بی‌سابقه تا مارس یا آوریل 2024 شود.

فراوانی الگوهای خشک شدن عمده ال نینو در طول 25 سال گذشته از تاریخ 109 ساله این کانال به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته‌ی کارشناسان اگر این روند ادامه پیدا کند، تضمین این که بزرگترین کشتی‌ها بتوانند از آن عبور کنند، برای (کانال پاناما) دشوار خواهد بود.

اپراتورهای کانال همچنین تعداد عبور کشتی‌های روزانه را از حدود 36 در طول عملیات عادی به 32 کاهش دادند زیرا هر عبوری به حدود 50 میلیون گالن آب نیاز دارد که تنها بخشی از آن بازیافت می‌شود.

برایان بورک، مدیر ارشد بازرگانی جهانی در SEKO Logistics گفت: «هر کسی که محصولی را در سراسر جهان حمل می‌کند باید به اختلالات احتمالی ناشی از تغییرات آب و هوایی توجه کند. کانال پاناما آخرین نمونه است.»

برخاستن از خشکسالی در گرو مدیریت ریسک است

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

خبرهای کشاورزی شماره 102

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم