محدودیت صادرات برنج هند و پیامد جهانی این تصمیم

امتیاز دهید
محدودیت صادرات برنج در هند

قیمت برنج کشت شده در کنیا چندی پیش به دلیل افزایش قیمت کود و خشکسالی چند ساله برای تولید و تصمیم هند برای کاهش صادرات برنج افزایش یافت.

به گزارش دیلی‌صباح، برنج ارزان وارداتی از هند این شکاف را پر کرده بود و به بسیاری از صدها هزار نفر از ساکنان زاغه «کیبرا نایروبی» که با کمتر از 2 دلار در روز زنده می‌ماندند، غذا می‌داد.

اما این در حال تغییر است. قیمت یک کیسه برنج 25 کیلوگرمی (55 پوندی) از ژوئن تا کنون یک پنجم افزایش یافته است. عمده‌فروشان هنوز ذخایر جدیدی دریافت نکرده‌اند زیرا هند، بزرگترین صادرکننده برنج جهان، ماه گذشته اعلام کرد که برخی از محموله‌های برنج را ممنوع می‌کند.

این تلاشی است که پرجمعیت‌ترین کشور جهان برای کنترل قیمت‌های داخلی پیش از یک سال مهم انتخاباتی انجام می‌دهد – اما شکاف بزرگی برای 9.5 میلیون تن برنجی که مردم سراسر جهان به آن نیاز دارند، به جای گذاشته است که تقریباً یک پنجم حجم جهانی برنج است.

البته از زمانی که روسیه توافقنامه صادرات گندم به اوکراین را متوقف کرد و پدیده آب‌و‌هوایی «ال نینو»، تولید برنج را با مشکل مواجه کرد، امنیت غذایی جهانی در حال حاضر در معرض تهدید است.

اکنون، قیمت برنج در حال افزایش است – به عنوان مثال، قیمت صادرات برنج ویتنام به بالاترین حد خود در 15 سال گذشته رسیده است چنانکه آسیب‌پذیرترین افراد در برخی از فقیرترین کشورها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

«بو دیمن» – افسر منابع طبیعی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد مستقر در بانکوک گفت که جهان در یک نقطه‌ی عطف قرار دارد.

حتی قبل از محدودیت‌های هند، کشورها از قبل دیوانه‌وار برنج می‌خریدند و در انتظار کمیاب شدن آن بودند.

چیزی که می تواند وضعیت را بدتر کند این است که ممنوعیت هند باعث ایجاد یک اثر دومینویی شود و سایر کشورها نیز از آن پیروی کنند.

پیش از این، امارات متحده عربی برای حفظ ذخایر داخلی خود، صادرات برنج را به حالت تعلیق درآورده است. تهدید دیگر این است که اگر آب‌و‌هوای شدید به محصولات برنج در کشورهای دیگر آسیب برساند.

«ال نینو» یک گرم شدن طبیعی، موقت و گاه به گاه بخشی از اقیانوس آرام است که الگوهای آب و هوای جهانی را تغییر می‌دهد و تغییرات آب و هوایی آنها را قوی‌تر می‌کند.

مصرف برنج در آفریقا به طور پیوسته در حال رشد بوده است و اکثر کشورها به شدت به واردات وابسته هستند.

در حالی که کشورهایی با جمعیت رو به رشد مانند سنگال در تلاش بوده‌اند تا برنج خود را بیشتر بکارند – بسیاری از آنها با مشکل مواجه هستند.

سخنگوی وزارت کشاورزی سنگال می‌گوید: «سنگال برای واردات به سایر شرکای تجاری مانند تایلند یا کامبوج روی خواهد آورد، اگرچه این کشور غرب آفریقا از نظر برنج، دور نیست خودکفا شود و بیش از نیمی از تقاضای آن در سطح محلی رشد کرده است.»

کشورهای آسیایی که 90 درصد برنج جهان در آن کشت و خورده می‌شود، با تولید دست و پنجه نرم می‌کنند.

فیلیپین با پیش بینی بارندگی کمتر در بحبوحه ال نینو به دقت آب را مدیریت می‌کرد، زمانی که طوفان داکسوری به منطقه تولید برنج شمالی آن ضربه زد، محصولات برنج به ارزش 32 میلیون دلار آسیب زده شد چنانکه تخمین زده می‌شود 22 درصد از تولید سالانه آن را شامل شود.

این کشور مجمع الجزایر، دومین واردکننده بزرگ برنج پس از چین است و رئیس جمهور «فردیناند مارکوس جونیور» بر لزوم اطمینان از بافرهای کافی تاکید کرده است.

به گفته‌ی «دویندر شارما» – کارشناس سیاست غذایی هند، محدودیت‌های برنج در هند نیز به دلیل آب‌و‌هوای نامنظم بود چنانکه بادهای موسمی ناهموار به همراه ال نینو در حال پیشروی به این معنی بود که ممنوعیت جزئی برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی مورد نیاز بود.

«آشوک گولاتی» از شورای تحقیقات روابط اقتصادی بین‌الملل هند گفت که این محدودیت‌ها، تقریباً نیمی از صادرات معمول برنج کشور را در سال جاری حذف خواهد کرد. او افزود که محدودیت های مکرر، هند را به یک صادرکننده غیرقابل اعتماد تبدیل می‌کند.

گولاتی گفت: «این برای تجارت صادرات خوب نیست زیرا سال‌ها طول می‌کشد تا این بازارها توسعه یابد.»

ویتنام، نیز در تلاش است تا حدود 500 کیلومتر مربع زمین در دلتای مکونگ را به کشت برنج اختصاص دهد که منطقه‌ای بزرگتر از 90,000 زمین فوتبال است.

«لائوتماتاس»، رئیس شرکت برنج تایلندی می‌گوید: « عدم شفافیت در مورد اقدامات بعدی هند و نگرانی در مورد ال نینو به این معنی است که صادرکنندگان تایلندی تمایلی به پذیرش سفارش ندارند، اپراتورهای آسیاب تمایلی به فروش ندارند و کشاورزان، قیمت برنج آسیاب نشده را افزایش داده‌اند.»

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم