راه‌های منجمد کردن خرما در خانه

5/5 - (2 امتیاز)
خرمای منجمد

خرما فواید زیادی برای سلامتی دارد و سرشار از فیبر، B6، پتاسیم، منگنز، منیزیم و مس هست بنابراین منجمد کردن آن چه به صورت صنعتی و خانگی، علاوه بر ذخیره‌سازی آسان آن، می‌تواند مانع از هدررفت این میوه شود.

خرما را می‌توان با هسته و یا بدون هسته در کیسه‌های زیپ‌دار در فریزر گذاشت و تا 5 سال، از آن استفاده کرد. سعی کنید خرما را بدون هسته فریز کنید و موقع چیدن آن‌ها در ظرف یا کیسه، فاصله بین‌شان نباشد.

همچنین خرماها را در قسمت جداگانه‌ای از سایر محصولات فریزشده قرار دهید تا بوی مواد غذایی را نگیرند. دمای نگهداری مطلوب خرما، صفر تا ۱۸- درجه سانتی‌گراد است. حداکثر نقطه انجماد خرماهایی که در آن 93 درصد منجمد می‌شوند 18- تا 27- درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

اما راه دیگر فریزکردن خرما این است که آن را به صورت خمیر درآورید. این به عنوان یک جایگزین شکر تصفیه شده  عمل می‌کند. خرما به طور طبیعی فوق‌العاده شیرین و بدون گلوتن است و آن را به یک مکمل غذایی کامل برای محصولات پخته‌شده تبدیل می‌کند.

  • برای تهیه خمیر خرما، اولین قدم این است که هسته دانه‌های درشت را جدا کنید. خرماها را در آب گرم ریخته و اجازه دهید چند ساعت خیس بخورند تا نرم شوند.
  • سپس خرماهای خیس خورده را بدون آب در غذاساز مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. هر بار، کمی آب خیسانده اضافه کنید تا خمیر به غلظت دلخواه برسد.
  • خمیر را در یک کیسه زیپ‌دار مخصوص فریزر بریزید و یک یا دوسانتی‌متر در قسمت بالایی آن را خالی بگذارید. هوا را تا حد امکان فشار دهید و محکم ببندید و در فریزر بگذارید تا منجمد شود.
  • همچنین می‌توانید خمیر خرما را در قسمت‌های کوچکتر فریز کنید. برای مثال از قالب‌های یخ استفاده کنید. هر مکعب را با سه چهارم از خمیر خرما، پُر کنید و یک شب در فریزر قرار دهید و صبح روز بعد، که خمیر خرما به حالت جامد درآمد، آن را از فریزر خارج کنید.
  • تکه‌های خرما را از سینی یخ بیرون بیاورید و در کیسه فریزر زیپ‌دار قرار دهید، تا حد امکان، هوا را خارج کنید، برچسب بزنید و به فریزر برگردانید.

 نحوه یخ‌زدایی خرما

  • اگر می‌خواهید از خرماهای یخ زده در اسموتی‌ها استفاده کنید، خمیر یخ‌زده خرما را به سادگی به مخلوط‌کن اضافه کنید و به طور معمول هم بزنید.خرما به دلیل داشتن قند زیاد هرگز به طور کامل منجمد نمی‌شود.
  • اگر می‌خواهید خرمای منجمد را بصورت کامل، آب کنید، سه ساعت قبل از استفاده از فریزر خارج کنید و روی میز قرار دهید و اجازه دهید تا به آرامی به دمای اتاق برسد.
  • یک راه سریعتر برای آب کردن خرما، غوطه‌ور کردن آنها در یک کاسه‌ی بزرگ آب داغ است. این حدود 30 دقیقه طول می‌کشد و میوه‌ها را به آرامی ذوب می‌کند تا طعم و بافت آنها حفظ شود.
  • یک راه سریع دیگر برای یخ‌زدایی خرماهای یخ‌زده، استفاده از مایکروویو در دمای کم است. برای این‌کار در فواصل 30 ثانیه‌ای حرارت دهید تا خرماها کاملاً آب شوند.

عواملی که باید قبل از انجماد خرما در نظر گرفت

  • اگر نمی‌خواهید خرما را فریز کنید، می‌توانید آن را تا یک سال در یخچال نگهداری کنید. دمای سرد به حفظ طعم میوه کمک می‌کند.
  • هر چه مدت زمان طولانی‌تری خرما در فریزر نگهداری شود، وضعیت آنها بدتر می‌شود. خرماهای یخ زده برای مدت طولانی ممکن است زیر پوست خود، توده‌های کریستال قند ایجاد کنند،  این مضر نیست و طعم آن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما بافت آن را کمی تغییر می‌دهد. همیشه باید یک یا دو سانتی‌متر فضا را در بالای هر ظرفی که به داخل فریزر می‌رود، خالی بگذارید. چون با یخ‌زدن مواد غذایی، آب منبسط شده و کریستال‌های یخ تشکیل می‌شوند.
  • خرمای منجمد را در دمای بالا گرم نکنید. دلیل آن این است که قندها خیلی سریع گرم می‌شوند. قرار دادن آنها در معرض حرارت می تواند باعث کاراملی شدن و سوختن کریستال‌های شکر شود و این به طور بالقوه می‌تواند خرمای شما را خراب کند، بنابراین توصیه می‌کنیم آنها را به آرامی آب کنید، خرما به طور طبیعی ماندگاری طولانی مدت از چند ماه تا یک سال دارد، اما اگر به درستی در فریزر نگهداری شود، می‌توان این مدت را تا 5 سال افزایش داد، آنها به دلیل محتوای قند بالا به صورت جامد منجمد نمی‌شوند اما به خوبی در فریزر نگهداری می‌شوند.
  • خرما یک جایگزین عالی شکر تصفیه شده است و می‌تواند در اسموتی‌ها، پخت‌و‌پز و بسیاری از غذاهای دیگر استفاده شود.منجمد کردن مجدد خرمای ذوب شده را توصیه نمی‌کنیم زیرا این کار زمینه مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر را فراهم می‌کند.

سرکه بالزامیک خرما را چطور درست کنیم

چطور شیره خرما را در خانه درست کنیم؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم