امروزه با توسعه فناوری، کسب و کارها نیز شیوهای متفاوت را پیش گرفتهاند، به عنوان مثال سایتهای خریدوفروش روز به روز در حال افزایش هستند و با کسب اعتماد مردم در جهت شناخته شدن و محبوبیت بیشتر گام بر میدارند.
باسلام یک سایت فروشگاهی است که در سال ۹۵ توسط محمدرضا آقایا به همراه احمد عادلی، یاسر محدثی، مسعود توکلیزاده، سجاد عصاکره و علی محمدقاسمی راه اندازی شد و از آن پس تا کنون در حوزه محصولات مختلف فعالیت میکند.
چگونگی شکلگیری این کسب و کار آنلاین
پدر محمدرضا آقایا (یکی از اعضای تیم ) در رشته اقتصاد کشاورزی تحصیل کرده است. وی بیان میکند به سبب تحصیلات پدرم بامشکلات پیرامون حوزه کشاورزی آشنایی داشتم. وی معتقد است صادرات یکی از مزیتهای اقتصادی ایران در جهان به شمار می رود. از این رو رسیدن به رونق و شکوفایی اقتصادی به یکی از اهداف بزرگ آنها در این زمینه تبدیل میشود تا اینکه با ساعتها فکر و اندیشه به این نتیجه میرسند که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مشتق شده از آن میتواند نقطه مناسبی برای شروع این مهم باشد. آنها تصمیم گرفتند فضایی را طراحی کنند که در آن علاوه بر فروش محصولات، به برند سازی نیز پرداخته شود.
در ابتدا با همفکری اعضای گروه به این نتیجه رسیدند که خود به روستا ها سفر کنند و از روستاییان محصولاتشان را خریداری کنند یکی از کارهای جالب گروه این بود که اتفاقات و حواشی قبل از خرید محصولات را نیز در معرض دید عموم قرار دهند تا بدین وسیله، میزان استقبال مردم را نیز بسنجند و اینگونه استارتاپ باسلام قدم های ابتدایی خود را آغاز کرد.
اهداف استارتاپ باسلام
این استارتاپ با این هدف راه اندازی شد تا بتواند به بازار بزرگی از محصولات خانگی ، محلی و روستایی در شهرهای مختلف ایران تبدیل شود و افراد به راحتی بتوانند هنرهای دستی خودرا بفروشند. اکنون با گذشت حدود ۲ سال از راه اندازی این استارتاپ ، بیش از ۲۶ هزار محصول و صنایع دستی در آن به معرض فروش گذاشته شده است .
نحوه فروش محصولات
این سایت هیچ گونه محدودیتی ندارد و افراد میتوانند به راحتی محصولات خود را با نام و یا حتی تصویر در غرفهای که مختص به آنهاست به فروش بگذارند . همچنین، باسلام، قانونی را برای غرفه دارن خود وضع کرده است و بر طبق این قانون از مالکان غرفه میخواهد برای محصولات خود داستانهای جذاب و منحصر به فرد بنویسند تا بدین وسیله کالا و غرفه آنان مجزا از سایر کارهای مشابه شود. بدین واسطه، استارتاپ باسلام خود را به عنوان بازار هزارقصه معرفی میکند و بیان میدارد در ورای هر کالایی، داستانی شنیدنی است.
مشکلات آغازین
مانند هر کسبوکار دیگری، شروع باسلام نیز با دشواری هایی همراه بود . اواخر پاییز ۹۵، شروع به کار اولین غرفههای باسلام کلید خورد و این بازه زمانی تا اواخر بهار ۹۶ به طول انجامید تا باسلام بتواند اعتماد مشتریان خود را کسب کند واینگونه در میان آنان به محبوبیت برسد.