گزارش اولین رویداد از سلسله رویدادهای گردشگری کشاورزی توسکانو

امتیاز دهید
حمیدرضا مختاری - سلسله رویدادهای کارآفرینی

اولین رویداد از سلسله رویدادهای گردشگری کشاورزی ، 22 تیرماه روز سه‌شنبه در دو پنل صبح و بعد از ظهر بصورت حضوری و آنلاین در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) با مدیریت باشگاه نوآفرینی توسکانو برگزار شد.

به گزارش کافه کشاورز، حمیدرضا مختاری، بنیانگذار باشگاه نوآفرینی توسکانو  و مشاور وزیر، مجری طرح راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای نوپا در بخش کشاورزی با اشاره جایگاه گردشگری کشاورزی در جهان و معرفی نمونه‌های جهانی و نمونه‌های ملی، اهمیت این حوزه نوآور را متذکر شد، به گفته‌ی وی، مزیت‌های گردشگری کشاورزی، متنوع‌سازی کشاورزی، ایجاد درآمد اضافی، حفظ سلامت کسب‌و‌کار، حفظ منابع، سنت‌ها و فرهنگ بومی و کمک به پایداری گردشگری کشاورزی است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در این رویداد، با اشاره به خلاقیت و نوآوری نمونه‌های ملی چون مزرعه گردشگری توسکا و سریزدی، نوآوری را از ویژگی‌های گردشگری کشاورزی برشمرد و از شرکت‌کنندگان خواست برای موفقیت در این حوزه با شبکه فعال در این حوزه بیشتر آشنا شده و شبکه‌سازی را داشته باشند.

از دیگر سخنرانان این رویداد، سعیدرضا اصغری – مدرس و مشاور طرح ملی گردشگری کشاورزی با تعریف روستای خلاق به عنوان یک فضای زیست پایدار متکی بر فرایندهای بوم‌مدارانه زندگی، محیط‌زیست پاک و امکانات مطلوب و دارای زمینه جذاب طبقه خلاق فعال در صنایع، فناوری، فرهنگ و هنر، چشم‌انداز روستای خلاق را ایجاد بستر انتفاع برد – برد برای جامعه روستایی، طبقه خلاق و مخاطبان محصولات و خدمات خلاقانه روستایی دانست.

در ادامه این استاد دانشگاه، با ذکر ابعاد آینده‌پژوهش، بعد روندها را مورد توجه قرار داد، به گفته وی، روندهای خلاق شامل هوشمندسازی کشاورزی، گردشگری جایگزین و خلاق، تجارت الکترونیک، مزارع خانوادگی، توسه کسب‌و‌کارهای خدماتی و تولیدی روستایی، محصول سبز و ارگانیک و استارتاپ برای ارائه محصول یا خدمات نوین است.

سعیدرضا اصغری، اهداف اصلی گردشگران تجربه‌گرا را لذت، یادگیری و رهایی از زندگی روزمره عنوان کرد. بنابر تعریف این استاد دانشگاه، گردشگری کشاورزی، کسب‌وکار یا فعالیتی است که بازدیدکنندگان را به مزرعه یا جامعه روستایی دعوت می کند تا از کشاورزی، محصولات آن و محیط طبیعی لذت ببرند و به طور کلی یک سرمایه‌گذاری اضافی در یک مزرعه در حال تولید است.

وی، با ذکر انواع گردشگری کشاورزی، به دستورالعمل راه‌اندازی گردشگری کشاورزی اشاره کرد و اخذ مجوز را برای شروع این کسب‌و‌کار ضروری دانست. از دیگر موضوعات مورد تدریس سعیدرضا اصغری، فعالیت‌های درآمد‌زائی تولیدی و غیرتولیدی در مزارع گردشگری کشاورزی بود که در پنل بعدازظهر این رویداد ارائه شد.

مجید زمانی، موسس مزرعه توسکا از دیگر سخنرانان این رویداد بود. وی با اشاره به روند چگونگی شکل گیری مزرعه توسکا به عنوان یک مزرعه گردشگری، از جذابیت مزارع بری (توت فرنگی، تمشک و ..) در دنیا برای راه اندازی یک مزرعه گردشگری به دلیل داشتن ویژگی میوه‌های ناهمرس نام برد. به گفته زمانی، گردشگری کشاورزی باید از مسیر استارتاپ‌های کشاورزی در کشور رونق گیرد.

استارتاپ ورگانو نیز در این رویداد با سخنرانی بنیانگذارش، سهیل جعفر صالحی به شرکت‌کنندگان معرفی شد، به گفته‌ی صالحی، مجموعه آموزشی و گردشگری ورگانو به دنبال آشتی خانواده‌ها با کشاورزی است و برای ورود به این عرصه، با تربیت مربیان ویژه معرفی کشاورزی به کودکان و برگزاری تورهای گردشگری کشاورزی ، زمینه‌های دسترسی به اهدافش را ایجاد می‌کند.

رویداد گردشگری کشاورزی برگزار می‌شود

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا حاجی اشرفی
23 تیر 1400 4:00 ب.ظ

با درود عالی و تشکر ویژه. متاسفم که دیروز این کارگاه عالی از دستم رفت….امیدوارم حضوری شایستگی در چنین کارگاه هائی نصیبم گردد. و جالب هست بدانید. چند سالی مکاتبه با جهاد کشاورزی و دانشگاه های علمی . و کاربردی و… برای راه اندازی چنین رشته‌ای بودم… خدا رو شکر میکنم. که شاهد رشد و شکوفائی و تربیت مدیریت چنین مزارعی هستم……سپاسگزارم. و بسیار علاقه مند..
ارادتمند. علیرضا حاجی اشرفی. راهنمای گردشگری و دبیر انجمن توانمندیها ، خدمات و توسعه گردشگری ایران…..۰۹۹۱۴۹۵۸۸۰۴

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم