«یوان لانگ‌پینگ»، چرا قهرمان برنج در چین بود؟

5/5 - (2 امتیاز)
یوان لانگ پینگ - قهرمان برنج

«یوان لانگ‌پینگ» کسی است که برنج هیبریدی پرمحصولش به جلوگیری از گرسنگی در پرجمعیت‌ترین کشور جهان – چین و فراتر از آن کمک کرد، امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، یوان را قهرمان واقعی غذایی  و قهرمان برنج  دانسته و از او به خاطر نجات میلیون‌ها نفر از گرسنگی تمجید کرده است.

برترین دانشمند برنج کشور چین که اولین سویه برنج هیبریدی پرمحصول را کشت کرده بود، یوان لانگ پینگ در 7 سپتامبر 1930 در بیپینگ، همانطور که در آن زمان پکن نامیده می شد، به دنیا آمد. در آستانه پیروزی حزب کمونیست چین در سال 1949، او وارد کالجی در حومه چونگ کینگ در استان سیچوان شد که بعداً به دانشگاه جنوب غربی تبدیل شد تا در رشته کشاورزی و ژنتیک محصولات تحصیل کند. او در مِی 2021، بر اثر نارسایی اندام، در سن 91 سالگی در چانگشا درگذشت.

این کارشناس کشاورزی به چین کمک کرد تا شگفتی بزرگی انجام دهد، تغذیه تقریباً یک پنجم جمعیت جهان با کمتر از 9 درصد از کل زمین‌های قابل کشت جهان، خدمتی است که یوان انجام داده است.

در تابستان 1961، یوان ساقه‌ای از برنج هیبریدی را در طبیعت کشف کرد. در سال 1964، او و یک دانش آموز، تابستان را صرف گشتن کیلومترها مزارع برای یافتن گیاهان نر عقیم طبیعی کردند. یوان در مقاله ای در شماره آوریل 1966 مجله علمی برتر، بولتن علوم چین، کشف خود را از گیاهان برنج نر عقیم گزارش کرد.

قهرمان برنج، تحقیقات پیشگام خود را بر روی برنج هیبریدی در سال 1964 آغاز کرد، در دهه 1970، یوان بیشتر وقت خود را در جزیره هاینان در سواحل جنوبی چین گذراند، جایی که او و تیمش به دنبال گونه‌های وحشی مورد نیاز برای تولید دانه‌های هیبریدی بودند  و پس از 9 سال تحقیق و آزمایش پر زحمت، تیم او با موفقیت، سویه برنج هیبریدی را در سال 1973 کشت کرد. یوان چهار دهه بعدی را صرف بهبود برنج هیبریدی کرد که اکنون به نسل سوم خود رسیده است.

فداکاری مادام العمر یوان برای کاهش گرسنگی او را به یک قهرمان ملی و نام آشنا در چین تبدیل کرده است چنانکه در سال 1999، یک سیارک کشف شده توسط رصدخانه های نجوم ملی چین به نام یوان نامگذاری شده است.

یوان در سال 2006، به عنوان یکی از اعضای بین‌المللی آکادمی ملی علوم ایالات‌متحده انتخاب شد و با وجود اینکه سه بار نامزد شده بود، هرگز به آکادمی علوم چین راه پیدا نکرد. او مرتباً نسبت به سیاست ابراز بی‌علاقگی می‌کرد و به طور غیرعادی برای یکی از افراد برجسته، او هرگز به حزب کمونیست نپیوست.

یوان به عنوان یک بازیگر کلیدی در انقلاب سبز، به یکی از مشهورترین دانشمندان چین تبدیل شد و مرکز تحقیقات و توسعه ملی ترکیبی برنج چین را در چانگشا هدایت کرد. هنگامی که المپیک در سال 2008 به چین آمد، او مشعل را حمل کرد.

در چین، سطح کاشت سالانه برنج هیبریدی از 16 میلیون هکتار یا 57 درصد از کل سطح کاشت برنج فراتر رفته است و افزایش عملکرد به 80 میلیون نفر در سال کمک می‌کند.

دستاوردهای اخیر یوان، شامل توسعه انواع برنج مقاوم به قلیایی شور بود. در ژانویه 2021، تیم او اعلام کرد که قصد دارند از برنج برای تغییر 6.7 میلیون هکتار زمین شور-قلیایی در طی 8 تا 10 سال آینده استفاده کنند.

در سال 2010، تیم یوان  به کشور آفریقایی ماداگاسکار کمک کرد تا با یک رقم محصول هیبریدی در سال 2019 ، 10.8 تُن در هکتار برداشت کند که بسیار بیشتر از عملکرد برنج محلی بود.

برنج هیبریدی او در بیش از 60 کشور، با مساحت کل رشد 8 میلیون هکتار در خارج از چین، کشت شده است. تیم یوان همچنین از دهه 1980 دوره‌های آموزشی را در ده‌ها کشور در آفریقا، آمریکا و آسیا برگزار کرده است تا منبع غذایی قوی در مناطق با خطر قحطی فراهم کند.

آیا کشت برنج بصورت هیدروپونیک، اقتصادی است؟

بازسازی و ساخت خانه با استفاده از ضایعات برنج

فلزات سنگین را چطور از برنج خارج کنیم

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم