یک ماه از جنگ روسیه و اوکراین گذشت!

5/5 - (2 امتیاز)
انبار گندم - جنگ روسیه و اکراین

در سه مطلب گذشته؛ تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین در حوزه کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت حال با گذشت یک ماه از شروع این جنگ، چشم‌اندازهای ناخوشایندی برای امنیت غذایی جهان پیش‌بینی می‌شود.

فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در روسیه

به گزارش «وال‌استریت‌ژورنال»، بزرگ‌ترین شرکت‌های کشاورزی جهان به‌رغم فشارهای دولت‌های غربی برای قطع روابط با روسیه، به فروش بذر و محصولات کشاورزی در روسیه ادامه می‌دهند.

شرکت‌هایی از جمله کارگیل(Cargill Inc)، بایرآگ (Bayer AG) و آرچر دنیلز‌میدلند (Archer Daniels Midland) می‌گویند که نگرانی‌های بشردوستانه در مورد دسترسی به غذا برای شهروندان روسیه و سایر کشورها، ادامه فعالیت این شرکت‌ها در روسیه را توجیه می‌کند.

به گفته‌ی مدیرعامل « SovEcon» روسی، تحریم‌ها به صورت مستقیم صادرات مواد غذایی روسیه را هدف قرار نداده‌اند و بنادر در این کشور فعال هستند، واردکنندگان برای رزرو محموله از آنجا با هزینه‌های بالای بیمه مواجه هستند و اگر تامین‌کنندگان محصولات کشاورزی از روسیه خارج شوند و این کشور تولید خود را کاهش دهد، روسیه احتمالاً غلات کافی برای تغذیه خود را خواهد داشت.

البته ولودیمیر زلنسکی- رئیس جمهور اوکراین از کنگره خواسته است شرکت‌های آمریکایی را تشویق کند تا تجارت در روسیه را متوقف کنند. وی همچنین از واشنگتن خواست تا واردات همه کالاهای روسیه را ممنوع کند.

انبار گندم

وضعیت کشاورزی اوکراین

با وجود گندم بر روی زمین مزارع اوکراین، تنها چند هفته  به زمان کاشت ذرت باقی مانده است؛ کشاورزان در اوکراین نمی‌توانند کودها و مواد شیمیایی مورد نیاز را دریافت کنند. سوخت آنها برای تراکتور و سایر تجهیزات کشاورزی کم است. کارگران برای پیوستن به مبارزه با روس‌ها یا ترک کشور، دست از کار می‌کشند و مزارع را ترک می‌کنند.

در امتداد ساحل دریای سیاه، مزرعه مارچوبه «لاریسا بودن»، یکی از بزرگترین مزارع اوکراین در اختیار روسیه است، این کشاورز قرار بود تا آوریل، 340000 تاج مارچوبه را از هلند برای کاشت محصولات بیشتر تحویل بگیرد. او 78000 یورو، پیش پرداخته بود و پس از تهاجم، سفارش را لغو کرد و از تامین‌کننده خواست تا آن‌ها را در جای دیگری بفروشد.

با بسته شدن بنادر، اوکراین در تلاش است تا بخشی از صادرات را از طریق مرزهای غربی خود منتقل کند. حدود 25 تا 30 درصد از محصولات اوکراین با قطار به رومانی، لهستان و اسلواکی ارسال و به بنادر دیگر فرستاده می‌شوند.

البته این یک راه حل ناقص است و راه‌آهن‌های اوکراین به اندازه‌ی بنادر، حجم محصولات زراعی را در خود جای نمی‌دهند.

بیشترین گندم اوکراین در جنوب شرقی این کشور متمرکز شده است که بیشترین حملات نظامی روس را  تحمل می‌کند.

بنادر متروکه اوکراین
بنادر متروکه اوکراین

آمریکا

به گزارش «واشینگتن‌پست»، هزینه‌ی کود برای کشاورزان ایالات متحده‌ی آمریکا افزایش یافته است چنانکه هزینه کود در سال گذشته، 510 دلار در هر تن بود ولی امسال به 1508 دلار رسیده است.

از 25 فوریه، قیمت گندم در آمریکا، 29 درصد، ذرت 15 درصد و سویا 6 درصد بوده است، البته برخی از کشاورزان آمریکا گفته‌اند ممکن است از ذرت که به کود نیتروژن بیشتری نیاز دارد به سویا و از محصولات اصلاح شده ژنتیکی به فناوری قدیمی‌تر تغییر مسیر دهند.

البته بالا رفتن سوخت هم بر قیمت موادغذایی بویژه در خرده‌فروشی‌ها تاثیر گذاشته است و جالب است بدانید برزیل که بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده شکر در جهان است. با افزایش قیمت سوخت، ممکن است از نیشکر خود برای تولید اتانول استفاده کند که این امر، عرضه جهانی شکر را کاهش داده و قیمت آن را بالاتر می‌برد.

منطقه خاورمیانه و کشورهای آفریقایی

به گزارش «پلیتیکس تودیز»، امین سلام – وزیر اقتصاد و تجارت لبنان گفته است که این کشور برای شش هفته تا دو ماه، ذخیره گندم دارد،همچنین، طبق گزارش ها، دولت تونس از مقامات خواسته است که در مورد بحران قریب‌الوقوع گندم با رسانه‌ها صحبت نکنند.

مصر، بزرگترین واردکننده‌ی گندم در جهان هم ادعا می‌کند که کمبود گندم ندارد. با این حال، صادرات آرد، عدس و گندم را برای محافظت از غذای خود ممنوع کرده و در در حال بررسی منابع جایگزین گندم است.

به گفته‌ی مقامات ترکیه، این کشور با کمبود گندم و روغن آفتابگردان مواجه نخواهد شد. البته دولت ترکیه، تعرفه واردات روغن آفتابگردان را در سال 2021 به صفر کاهش داده بود و به عنوان یک اقدام احتیاطی دیگر، معافیت مالیاتی گمرکی روی روغن آفتابگردان و گندم، چاودار، جو، ذرت و نخود را تا پایان ژوئن 2022 تمدید کرده است.

قبل از جنگ روسیه و اوکراین و همه‌گیری کووید 19، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تخمین زده بود که بیش از 55 میلیون نفر از 415 میلیون جمعیت خاورمیانه و شمال آفریقا دچار سوء تغذیه بوده‌اند و  وضعیت در کشورهای یمن و سوریه، بدتر است.

چنانکه تخمین زده می‌شود تعداد یمنی‌هایی که در سال 2021 به دلیل ناامنی غذایی آسیب دیده‌اند به 20.7 میلیون نفر رسیده است که از این رقم، 16.2 میلیون نفر به غذای اضطراری نیاز دارند. همچنین  بیش از 12 میلیون سوری در ناامنی غذایی قرار دارند، حال با توجه به جنگ در اوکراین، برخی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در تلاشند تا به دنبال جایگزینی برای تامین گندم و سایر انواع غلات خود باشند.

کشور سوریه، گندم، روغن آفتابگردان و سایر کالاهای ضروری را جیره‌بندی کرده است.

انبار گندم - جنگ روسیه و اوکراین

تعلیق برنامه‌های کشاورزی پایدار اتحادیه اروپا

به گزارش «رویترز»، جنگ در اوکراین، برنامه‌های کشاورزی پایدار اتحادیه اروپا را به تاخیر می‌اندازد و کمیسیون اروپا تصمیم دارد تا انتشار پیشنهادهای مربوط به کشاورزی پایدار و طبیعت را به تعویق بیاندازد چراکه بحران تامین مواد غذایی باعث شده تا برخی کشورها، شرایط زیست محیطی اتحادیه اروپا را زیر سوال ببرند.

لازم است بدانید که اتحادیه اروپا به دنبال بازنگری همه‌ی بخش‌ها از جمله کشاورزی بود (10 درصد گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا را کشاورزی تولید می‌کند.) همچنین بروکسل اهدافی چون نصف‌کردن میزان استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی را تا سال 2030 دنبال می‌کرد ولی با این شرایط پیش‌آمده، به گفته‌ی «یانوش وویچیچوسکی»، اتحادیه اروپا فعلا درباره‌ی آفت‌کش‌ها بحث نخواهد کرد.

گروهی متشکل از 400 دانشمند و کارشناس مواد غذایی اعلام کردند که ترک شیوه‌های کشاورزی پایدار، نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت، همچنین آن‌ها خواهان تغییر به سمت محصولات زراعی‌اند که کمتر به کودهای تولید شده با استفاده از گاز روسیه وابسته هستند.

تاثیر حمله روسیه به اوکراین از بُعد کشاورزی / حمله روسیه به اوکراین فراتر از یک اقدام نظامی است

ترکش‌های جنگ روسیه و اوکراین بر پیکر مصر

وضعیت امنیت غذایی جهان در هفته‌ی سوم جنگ روسیه و اوکراین

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم