از کارشناسی ارشد برنامه‌ ریزی روستایی تا زنبورداری

5/5 - (1 امتیاز)
زهرا خداکرمی - زنبورداری در زنجان - یک زن زنبوردار - برنامه ریزی

«زهرا خداکرمی» ساکن شهرستان خدابنده استان زنجان است و ۳۴ سال سن دارد، برنامه ریزی روستایی را تا مقطع کارشناسی ارشد خوانده و با توجه به تحصیلاتی که داشته به سراغ زنبورداری و فعالیت‌های کشاورزی و بهره‌برداری در روستا رفته است.

منطقه‌ای که بانو خداکرمی در آن زندگی می‌کند سرشار از محصولات باغی از قبیل زردآلو، سیب، انگور، گردو و همچنین محصولات دیمی و آبی از قبیل گندم، لوبیا، عدس، خیار، گوجه و … است که همین‌ها، باعث می‌شود وی با علاقه‌ی زیادی که به فعالیت‌های بسته‌بندی محصولات کشاورزی و زنبورداری داشته، فعالیت زنبورداری را شروع کند.

زهرا خداکرمی به عنوان عضوی از زنان کشاورز زنجان درباره‌ی شروع فعالیتش می‌گوید:

«با توجه به علاقه‌ای که داشتم و زمینه‌ای که وسع مالی‌ام اجازه فعالیت به من می‌داد بخش زنبورداری بود، سال۹۴ با ۳ عدد کندو کارم را شروع کردم، آب‌و‌هوا و طبیعت(دشت پرگل و گیاه) منطقه یاری‌ام کردند تا زنبورهایم با موفقیت زادوولد و رشد کنند.

سال ۹۶ سه کندو به ۱۸ عدد تبدیل شده بود و ۱۰ تا ۱۵ کیلو سالیانه عسل طبیعی و خالص برداشت می‌کردم. سال ۹۶، ۲۰ عدد کندوی زنبور عسل کارنیکا خریداری و به کندوهایم اضافه کردم و روی برداشت عسل تمرکز کردم و در حال حاضر، 21 عدد کندو دارم.»

بانو خداکرمی در مورد توسعه‌ی فعالیت زنبورداریش ادامه می‌دهد:

«فعالیت در زمینه زنبورداری دو نوع است:

  • ازدیاد کندو: اگر تمایل به افزایش تعداد کندو داشته باشی، باید از کندوی مادر بچه برداشت کنی و به کندوی خالی منتقل دهی تا تعداد کندوهایت افزایش یابد در این صورت کندوی مادر ظرفیت تولید عسل را ندارد.
  • پرورش زنبور و برداشت عسل: در این روش بچه‌دهی زنبور به صفر می‌رسد و تغذیه و مراقبت از کندو بمنظور برداشت عسل صورت می‌گیرد.»

عسل طبیعی مشتریان خاص خود را دارد، مشتریان زهرا خداکرمی نیز معمولا کسانی هستند که بیماری معده، دیابت و … دارند و هرساله متقاضی عسل خالص قابل اعتماد این بانو هستند چنانکه باور دارند که عسل طبیعی به بهبود امراض‌شان کمک کرده است.

زهرا قصد دارد تا باغی را خریداری کند و کندوها را بمنظور توسعه صنعت زنبورداری به آن‌جا منتقل کند او ایمان دارد با وجود امکانات و توسعه فعالیتش می‌توان برای ده‌ها نفر اشتغالزایی کرد.

این بانو درباره‌ی ظرفیت‌های شهرستان خدابنده باور دارد که این شهرستان، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بی‌شماری برای توسعه‌ی زنبورداری و کشاورزی بالاخص در زمینه فراوری دارا است ولی بهره‌برداری مناسب و درخوری صورت نگرفته است. او می‌گوید با برنامه‌ریزی اصولی و با توجه به مزیت‌ها، محدودیت‌ها و حمایت‌های مالی نهادهای مرتبط به توسعه منطقه و درنتیجه به توسعه ملی می‌توان امیدوار بود.

زهرا خداکرمی مادر دو فرزند دو قلوی دو ساله هست و با تشویق همسرش در زمینه‌ی کارآفرینی به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد او درباره‌ی مشکلاتش و توصیه‌اش به سایر بانوان می‌گوید:

«زنبورداری شغلی لذت‌بخش، شیرین و درحین حال سخت هست، سالی که خشکسالی باشد زنبورها، شهد کافی برای تغذیه نخواهند داشت و بازدهی کندو پایین می‌آید، همچین زمستان سختی را به علت نداشتن ذخیره عسل کافی برای تغذیه و کمبود جمعیت کندو برای گرمایش خواهند داشت. زمستان خیلی سرد، کندوهای کم‌جمعیت را به کشتن می‌دهد.

توصیه ام برای بانوان علاقه‌مند به کار کشاورزی و زنبورداری این است که منتظر شرایط ایده آل( داشتن زمین، سرمایه و…) برای شروع کار  و فعالیت نباشند بلکه سعی کنند با کمترین مبلغ و دارایی در وسعت کم، کار خود را با امید به خدا و انگیزه بالا شروع کنند تا بتوانند در سال‌های آتی فعالیت‌شان را گسترش داده و مورد حمایت نهادهای مرتبط قرار گیرند.»

زنان کارآفرین در کشاورزی را بشناسیم

آموزش کاشت زعفران در منزل از لحظه‌ی خرید پیاز زعفران تا گلدهی (به‌صورت گام به گام)

کشاورزی، شعری ناتمام است؛ داستان یک زن موتورسوار

داستان نجات دام هزاره سوم/ همیشه پای یک زن در میان است

مانیا فرزامی از لرستان/ یک کارآفرین خوب را بشناسیم

معرفی چند تولیدکننده دستگاه کشاورزی در خانه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم