فعالیت دومین مرکز کشاورزی عمودی سرپوشیده جهان در ترکیه

4/5 - (8 امتیاز)
کشاورزی عمودی در ترکیه

دومین مرکز کشاورزی عمودی سرپوشیده جهان که در استانبول با همکاری وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه و بخش خصوصی تأسیس شده است، با هدف پرورش فناوری‌های جدید در مواجهه با جمعیت رو به رشد، فعالیت می‌کند.

هدف این مرکز، ریشه‌کن کردن مشکلات ناشی از بحران آب‌وهوا، صرفه جویی 95 درصدی از آب مصرفی در یک فرآیند کاملاً خودکار است که متکی به نورهای مصنوعی مخصوص تولید شده است و نیازی به خاک یا خورشید ندارد.

به گزارش دیلی‌صباح، «احمد یاووز کاراجا» – مدیر کشاورزی و جنگلداری استانبول در توضیح این پروژه می‌گوید: «ما در دومین نقطه عمیق در جهان هستیم که در آن کشاورزی عمودی داخلی انجام می‌شود. منطقه تولید در لندن 2.5 متر (8.2 فوت) عمیق‌تر است، اینجا خاکی نیست، خورشیدی نیست، ما این کار را با نورهای مصنوعی مخصوص تولید شده و اتوماسیون کامل انجام می‌دهیم.»

با مشارکت وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه – «واهیت کیریشچی»، مرکز تحقیق و توسعه کاربرد و توسعه عمودی کشاورزی استانبول در 8 دسامبر در مجتمع مرکز فرهنگ جدید در «کاگیتان» افتتاح شد.

این مرکز برای نزدیک‌تر کردن تولید به شهر ساخته شد تا هزینه‌های لجستیک و از دست دادن محصول را کاهش دهد و دسترسی ساکنان شهر به سبزیجات تازه و ارزان را فراهم کند

در پروژه‌ی کشاورزی عمودی، 95 درصد آب مصرفی در فرآیند تولید سبزی صرفه‌جویی می‌شود، علاوه بر این، هیچ آفت‌کشی روی سبزیجات استفاده نمی‌شود که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تولید محصولات ارگانیک‌تر است.

این مرکز می‌تواند در زمان خشکسالی، بلایای طبیعی و شرایط جنگی مفید باشد، این سایت در پارکینگ شهرداری کاگیتان در 30 متری زمین، در طبقه‌ی منهای 8 واقع شده است.

کل مکان این مجموعه در مجموع 700 متر مربع (7534 فوت مربع) بوده که بخش تولید شامل 250 متر مربع است که بازدهی معادل تقریباً 20 هکتار در سال را داراست.

کاراجا می‌گوید: « شما می‌توانید هر سبزی گرمسیری تولید کنید، می‌توانید همه‌ی آنها را بدون توجه به اینکه اهل کجا هستند، پرورش دهید.»

این مرکز ظرفیت کشت 24000 قلم محصول را به طور همزمان دارد، اما به دلیل نیاز به کاشت متناوب کاهو، در حال حاضر 16000 قطعه محصول در حال رشد است.

کاراجا همچنین اضافه کرد که هزینه‌های تولید تقریباً با کشاورزی سنتی مطابقت دارد و تأکید کرد که اگر از سیستم‌های انرژی خورشیدی استفاده شود می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.

وی با بیان اینکه نهال‌ها در مدت 30 تا 35 روز آماده برداشت هستند، افزود: «این مزیت بزرگی است که بر خلاف کشاورزی سنتی بتوانیم در تمام طول سال با سیستم کشت عمودی محصول تولید کنیم.»

او همچنین افزود: «هدف نهایی ما رشد محصولات با ارزش افزوده بالا با کشاورزی عمودی است. برخی محصولات به ویژه گرانبها هستند مانند زعفران که یکی از اهداف ما است.»

این مقام مسئول با بیان اینکه انجام تحقیقات در حوزه کشاورزی عمودی در اولویت است، در پایان گفت: «هدف ما توسعه فناوری بومی و ملی با تشویق به تحقیق و توسعه در این زمینه به جای کسب درآمد است و ترکیه باید مرکز سرمایه گذاران باشد.»

داستان مزارع زیرآب/ کشاورزی زیرآب را جدی بگیریم

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم