تابلوی ایست ساحل عاج به شرکت‌های فرآوری‌کننده کاکائو

4/5 - (1 امتیاز)

«ساحل عاج»، بزرگترین کشور تولیدکننده کاکائو در جهان است اما تنها چهار درصد از ارزش سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری صنعت شکلات را دریافت می‌کند.

کشاورزان به‌طور خستگی‌ناپذیر روی زمین‌های جداگانه کار می‌‌کنند تا در طول فصل برداشت اصلی این کشور آفریقای غربی، بین اکتبر و مارس، تا آنجا که ممکن است دانه‌‌های کاکائو را جمع‌آوری کنند.

به گزارش الجزیره، به گفته‌ی «سیریکی دیاکیته»، مدیر اتحادیه جنگل‌های بارانی آفریقای غربی، کشاورزان کاکائو در منطقه در خط مقدم بحران آب‌و‌هوا هستند و هنگامی که محصولشان دچار مشکل شود، معیشت آنها نیز دچار مشکل می‌شود و این امر با میزان کمی دستمزد به ازای هر کیلوگرم محصول تشدید می‌شود، چیزی که دولت عاج سعی کرده است با آن مقابله کند.

اما با این وجود، دولت عاج نتوانسته است صنعت چند میلیارد دلاری شکلات جهان را مجبور کند تا قیمت‌های عادلانه‌تر کاکائو را به کشاورزان بپردازند. ساحل عاج حدود 45 درصد از دانه‌های کاکائو جهان را تولید و تنها حدود چهار درصد از ارزش سالانه 100 میلیارد دلاری صنعت شکلات را دریافت می‌کند.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، میلیون‌ها کشاورز کاکائو در این کشور به طور متوسط، تنها با دریافت 0.78 دلار در روز زنده می‌مانند.

در ماه اکتبر، ساحل عاج و غنا که تامین‌کننده 65 درصد کاکائو جهان هستند یک نشست صنعتی در بروکسل را تحریم کردند و این نشان می‌دهد که آنها دیگر کالا را با قیمت‌های نامطلوب نمی‌فروشند.

«کوبنان آجومانی کواسی» وزیر کشاورزی ساحل عاج، به الجزیره گفته است که شرکت‌های شکلات‌سازی می‌خواهند حداکثر سود را به دست آورند و هنگامی که آن‌ها سود را در اولویت قرار می‌دهند، این افراد فقیر هستند که رنج می‌برند، آنها باید درک کنند که این استثمار است و باید متوقف شود.

شرکت‌های تولید شکلات، حق بیمه را به تاجرانی که دانه‌ها را از مجموعه‌های بزرگ در سراسر کشور خریداری می‌کنند، پرداخت می‌کنند؛ شرکت های شکلات سازی معمولاً کاکائو را مستقیماً از مبدا خریداری می کنند اما اگر کالا را از بازار ثانویه و از طریق بورس خریداری کنند مجبور به پرداخت حق بیمه مربوطه نخواهند بود.

در یک روستا،60 کشاورز کاکائویی که هر کدام از آنها، زمین‌هایی با اندازه‌های مختلف را در اطراف روستا نگهداری می‌کنند برای منبع اصلی درآمد به کاکائو متکی هستند و تشویق می‌شوند تا به سایر منابع درآمدزا چون تولید عسل روی بیاورند.

شرکت‌های تولید شکلات، راه‌های مختلفی را برای ارائه پول کمتر به کشاورزان در پیش می‌گیرند و طبق گفته‌ی مقامات، آخرین استراتژی استفاده شده توسط شرکت‌ها برای اجتناب از پرداخت  LID، پرداخت نکردن هزینه دیگری است که به عنوان تفاوت مبدأ شناخته می‌شود.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که «کارگیل»، تاجر کالاهای جهانی که غلات، روغن و سبزیجات را در میان سایر محصولات کشاورزی پردازش و توزیع می‌کند، 25000 تن کاکائو با اختلاف درآمد مثبت برای سال های 2023/2024 خریداری کرده است و امید می‌رود که سایرین نیز این کار را دنبال کنند.

این باید تأثیر مثبتی بر پولی که کشاورزان در پایان زنجیره تأمین دریافت می‌کنند داشته باشد، با این حال، آگاهان صنعت بر این باورند که ساحل عاج همچنان با مخالفت شدید شرکت‌های شکلات سازی مواجه خواهد شد که می‌توانند درآمد سالانه بیشتری نسبت به کل کشور آفریقایی ایجاد کنند.

کواسی، وزیر کشاورزی ساحل عاج، معتقد است که این کشور غرب آفریقا بالاخره شرکت‌های شکلات‌سازی را در تنگنا قرار داده است. او گفت: «آنها چاره‌ای نخواهند داشت جز اینکه در نهایت، بهایی را که ما می‌خواهیم بپردازند.»

«پل شوئن میکرز»، رئیس یک شرکت شکلات‌سازی هلندی می‌گوید که اکثر شرکت‌های شکلات‌سازی، فضای زیادی برای توزیع مجدد ثروت در زنجیره تامین دارند و بازیگران بزرگ‌تر در بخش شکلات و کاکائو می‌توانند به راحتی به کشاورزان دستمزد بیشتری بدهند، برخی از حاشیه‌های آن‌ها را کم کنند و همچنان سود مناسبی داشته باشند.

برای اینکه کشاورزان زندگی مناسبی داشته باشند، «شورای قهوه و کاکائو» می‌گوید که کاکائو باید حداقل 2600 دلار در هر تن فروخته شود و این به کشاورزان، 13 درصد حاشیه برای جبران هزینه‌ها و کسب سود کم می‌دهد.

تحلیلگران می‌گویند که قیمت کاکائو در طول همه‌گیری کووید 19، به دلیل کاهش تقاضا برای شکلات کاهش یافته است و فشار بیشتری بر درآمد کشاورزان وارد می‌کند.

برای همین، به گفته‌ی کواسی، ساحل عاج به طور مصنوعی عرضه کاکائو خود را محدود می‌کند تا قیمت‌ها را بالا نگه دارد.

او گفت: «ما اقدامات جدی برای جلوگیری از ساخت مزارع جدید برداشته‌ایم، هدف کاهش عرضه و افزایش تقاضا است،  این اقدام شدید، نشان دهنده احساس فزاینده در میان مقامات عاج و غنا است مبنی بر اینکه تولیدکنندگان سنگین وزن کاکائو دیگر مجبور نخواهند شد این کالا را با قیمت‌های نامناسب به شرکت‌های خارجی بفروشند.» تولیدکنندگان آفریقایی با این احتمال که اخیراً نیجریه و کامرون که مجموعاً 15 درصد از تولید جهانی کاکائو را تشکیل می‌دهند به ابتکار کاکائو ساحل عاج – غنا (CIGCI) ملحق شوند، جسارت یافته‌اند و اگر این اتفاق بیفتد، شکلات‌سازان فضای کمتری برای مانور خواهند داشت، زیرا 75 درصد از تولید کاکائو در جهان به چهار کشور آفریقایی اختصاص دارد و 25 درصد باقیمانده عمدتاً از اندونزی، برزیل و اکوادور و سایرین می‌آیند.

معرفی مزارع گردشگری جهان (۱۱): مزرعه کدو تنبل غول‌پیکر «هیپس»

از کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی روستایی تا زنبورداری

کشاورزی سلولی می‌تواند آینده کشاورزی باشد

ردیابی محصولات کشاورزی چیست؟

مانیا فرزامی از لرستان/ یک کارآفرین خوب را بشناسیم

کشت گیاه یاتروفا در هرمزگان

نتایج جدید مطالعات از عوارض کشاورزی ارگانیک برای محیط‌ زیست

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم