فعالیت زنان در یمن برای تولید برق با ریزشبکه خورشیدی

امتیاز دهید
ریزشبکه خورشیدی در یمن

در ابس یمن، یک ریزشبکه خورشیدی در فاصله 32 کیلومتری خط مقدم در جنگی که ده ‌ا هزار نفر را کشته و بیش از 3.3 میلیون نفر را آواره کرده است، راه اندازی شده است.

به گزارش الجزیره، این پروژه یکی از سه پروژه‌ای است که برنامه توسعه سازمان ملل متحد به اجرای آن در جوامع خارج از شبکه خط مقدم در این کشور کمک کرده است. ایستگاه ابس، تنها ایستگاهی است که به طور کامل توسط زنان اداره می‌شود.

قبل از این، یشتر مردم از چراغ قوه یا لامپ پنج واتی روی یک باتری کوچک استفاده می‌کردند. اکنون، ریزشبکه خورشیدی انرژی ارزان‌تر، پاک و تجدیدپذیر را در اختیار جامعه قرار می‌دهد و در عین حال به یکی دیگر از مسائل مهم دیگر در این بخش از یمن کمک می‌کند و آن، کمک به زنان برای کسب درآمد پایدار و کسب مهارت‌های حرفه‌ای جدید است.

یمن در پایین‌ترین رتبه شاخص برابری جنسیتی سازمان ملل قرار داشته و فرصت‌های کاری بسیار محدودی برای زنان به ویژه در مناطق روستایی وجود دارد.

اما برای گروهی که این پروژه را در ابس مدیریت می‌کنند، کار متحول‌کننده بوده است. این زنان می‌گویند: «در ابتدا، ما را مسخره می‌کردند که ما می‌خواهیم کار مردانه انجام دهیم. اما اکنون، جامعه، به ما احترام می‌گذارد، زیرا ما صاحبان مشاغل هستیم. آنها به ایستگاه می‌آیند و از ما می‌پرسند که آیا فرصتی وجود دارد؟ این پروژه باعث ایجاد اعتماد به نفس در مشارکت در جامعه و شکستن خط قرمز در برخورد با مردان شده است.»

این اولین بار در یمن است که ریزشبکه‌ها هم برای تولید و هم برای فروش انرژی خورشیدی معرفی می‌شوند و اعتقاد بر این است که آنها اولین منابع انرژی خصوصی در این کشور هستند. قبل از ورود شبکه‌ها، جوامع روستایی به ژنراتورهای دیزل متکی بودند.

هزینه قیمت گازوئیل، 0.42 دلار در ساعت است، انرژی خورشیدی تنها 0.02 دلار هزینه دارد که آن را برای یمنی‌ها مقرون به‌صرفه‌تر می‌کند.

نیروگاه‌های موجود دیگر در یمن کارایی ندارند و زیرساخت‌های فعلی انتقال انرژی به مناطق روستایی گسترش نمی‌یابد. این مناطق روستایی، قلب اقتصاد یمن هستند که در آن کشاورزی، آب، خدمات عمومی و اقتصاد محلی تا حد زیادی به سوخت‌های فسیلی وابسته است.

«آمنه یحیی دوالی»، افسر فنی در ایستگاه ابس، «Abs » می‌گوید: «من مهارت‌های فنی مانند شارژ باتری، اتصال سیم‌ها، اندازه‌گیری توان با استفاده از آوومتر، تبدیل برق از جریان DC به جریان AC و بررسی ظرفیت را در دوره‌ای آموختم.»

آموزش 20 روزه زنان علاوه بر چهار روز جهت‌گیری در مدل ریزشبکه، مهارت‌های تجاری و مالی را نیز پوشش می دهد. این پروژه همچنین توسط اتحادیه اروپا حمایت شده و توسط بنیاد توسعه پایدار (SDF) و CARE International اجرا می‌شود.

سخنگوی یک خیریه می‌گوید: «سازمان‌های غیردولتی محلی فکر می‌کردند که این پروژه با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد شد، زیرا بسیار فنی است و این زنان هرگز کاری مشابه این انجام نداده‌اند.»

منتقدان به این طرح ادعا داشتند نباید این تجهیزات بسیار گران قیمت را در دست افرادی قرار دهید که هرگز این کار را نکرده‌اند اما با این وجود، با گذشت بیش از یک سال، شبکه همچنان کار کرده و انرژی و درآمد تولید می‌کند و هیچ چیز دزدیده یا تخریب نشده است.

در هر سه ریزشبکه خورشیدی، حدود 2100 نفر با شروع فعالیت‌های درآمدزا مانند خیاطی، جوشکاری، فروش مواد غذایی و راه اندازی مغازه های تجاری، درآمد قابل تصرفی به دست آوردند، تقریباً 10,000 نفر از انرژی پایدار در سه جامعه سود غیرمستقیم به دست آورده‌اند.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم