یک رویداد گردشگری کشاورزی چطور برگزار می‌شود؟

4.6/5 - (10 امتیاز)
رویداد گردشگری کشاورزی

رویداد ، یک تجربه طراحی‌شده است که برای دستیابی به اهداف و مقاصد خاصی چون گردشگری خلق می‌شود. اجرای آیین‌ها، ارائه‌ها، نمایش‌ها و جشن‌های خاص، به منظور دستیابی به اهداف اجتماعی، فرهنگی، سازمانی و یا اقتصادی شکل می‌گیرند.

در این راستا، رویداد گردشگری نیز یک برنامه مشخص فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و … است که در تاریخ مشخص و معمولا به صورت ادواری برگزار می‌شود که توان جلب گردشگر و ایجاد گردش مالی فراوان را دارد.

به گفته سعیدرضا اصغری، در واقع، رویدادهای گردشگری با 6 ویژگی آگاهی‌بخشی، ارائه یک تجربه اجتماعی، نداشتن روال مالوف، غیرمداوم بودن، برگزاری در مدت زمان محدود و توان جذب توریست، برگزار می‌شوند.

انواع رویدادها بصورت برنامه‌ریزی شده و یا برنامه‌ریزی نشده هستند و در رویدادهای برنامه‌ریزی شده که به دو صورت شخصی یا عمومی اجرا می‌شوند رویدادهای عمومی می‌توانند بصورت محلی(جشنواره های استانی و ..)، اصلی(مسابقات ملی و باشگاهی و ..)، برجسته(جشن‌های استقلال و انقلاب و ..) و عظیم(المپیک و جام جهانی و …) برگزار شوند.

از مزایای رویداد گردشگری می‌توان به گسترش فصل گردشگری مقصد، نوسازی و افزایش زیرساخت و ظرفیت گردگشری مقصد، ایجاد یک تصویر مثبت از مقصد، کمک به بازاریابی عمومی، تحرک بخشیدن به جاذبه‌ها یا مناطق خاص مقصد و جذب بیشتر بازدیدکننده بومی و گردشگر اشاره کرد.

رویدادهای گردشگری کشاورزی می‌توانند به دو صورت عمومی یا خاص کشاورزی برگزار شوند، در رویدادهای عمومی کشاورزی، رویدادهای مرتبط با ویژگی‌های طبیعی منطقه؛ جشنواره‌های صنایع دستی روستا، شهر و منطقه؛ جشنواره‌های فرهنگی – هنری روستا و منطقه و جشن‌ها و عزاداری‌های آیینی (نوروز، یلدا، مراسم خاص سوگواری) مطرح هستند.

رویدادهای خاص کشاورزی نیز می‌توانند شامل رویداد گردشگری گل‌وگیاه؛ رویدادهای ملی و بین‌المللی منابع طبیعی و کشاورزی مانند روز درخت کاری؛ رویدادهای هنری در مزرعه مانند نقاشی و عکاسی در مزرعه؛ رویدادهای گردشگری سلامت و گیاهان دارویی؛ رویدادهای موضوعی مزرعه تا میز، رویدادهای هنر کشت؛ جشنواره صنایع دستی محصولات فرعی کشاورزی؛ رویدادهای تفریحی کشاورزی (مسابقات شکار)؛ جشنواره‌های محصولی؛ نمایش‌های اسب‌سواری باراژ، درساژ و کورس و جشن‌های فرهنگی و آیینی کشاورزی مانند جشن پایان برداشت محصول باشند.

اصول اولیه طراحی و مدیریت یک رویداد گردشگری کشاورزی

مدیریت رویداد را بکارگیری تجربیات و علوم مدیریت پروژه در خلق و توسعه یک رویداد می‌دانند و هدف از آن را گردآوری کلیه فاکتورهای مدیریتی برای تولید یک رویداد قابل اجرا می‌توان دانست.

مدیریت رویداد گردشگری کشاورزی از تلاقی سه حوزه مدیریت رویداد، مدیریت کشاورزی و مدیریت گردشگری بدست می‌آید و تحت‌تاثیر چهار حوزه ی مدیریت منابع مالی، مدیریت بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات هست.

مراحل اجرای یک رویداد شامل پس‌رویداد، زمان رویداد و پیش‌رویداد است، در مرحله پیش رویداد، دو بعد آغاز و طراحی مطرح هستند؛ در مرحله زمان رویداد، سه مورد اجرا، کنترل و نظارت و اختتامیه مورد توجه قرار می‌گیرند و در مرحله‌ی پس رویداد، ارزیابی رفع نواقص برای اجرای بعد اعمال می‌شود.

نویسنده: سعیدرضا اصغری

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم