چند خبر کشاورزی از ایران

امتیاز دهید
چند خبر کشاورزی

در این مطلب به چند خبر کشاورزی از ایران مانند آغاز تنک خوشه خرما در فارس، پیش بینی تولید نهال توت، الگوی کشت و معرفی توانمندی‌های علمی حوزه کشاورزی پرداخته ایم.

تنک خوشه و میوه خرما

مهمترین مرحله بعد از گرده افشانی در نخل‌ها، آرایش و اصلاح خوشه‌ها یا تنک‌کردن میوه خرما است که این امر در نخلستان‌های فارس آغاز شده است. این عملیات ۶ تا ٨ هفته پس از گرده‌افشانی و زمانی که میوه‌ها حدود یک سوم وزن اصلی خود را به دست آورده اند، اجرا می‌شود.

عمل تنک میوه در اکثر نخل‌ها باعث افزایش مرغوبیت، بزرگ شدن میوه، ایجاد تعادل فیزیولوژیکی بین قسمت‌های رویشی و زایشی گیاه، کاهش ریزش محصول، پژمردگی و خشکیدگی خوشه و پدیده ترشیدگی میوه، افزایش سرعت رسیدگی میوه‌ها و بهبود رنگ‌گیری آنها می‌شود.

برای تنک میوه به ازای هر ١٠ برگ سبز خرما، یک خوشه و یا یک سوم خوشه خرما را از پایین حذف کنند چرا که این کار باعث می‌شود درختان خرما هر ساله به بار بنشینند. سطح زیر کشت خرما در استان فارس ٣١ هزار هکتار است که ۴ هزار و ٨٠٠ هزار هکتار از آن در شهرستان‌های جهرم و خفر وجود دارد.

پیش‌بینی تولید بیش از 1.1 میلیون اصله نهال توت

یک خبر کشاورزی دیگر این است که از دو میلیون و ۳۰۰ هزار قلمه توت، برای نخستین بار ۶۰۰ هزار قلمه بر اساس تفاهم نامه مشترک میان وزارت جهادکشاورزی و کمیته‌ی امداد امام (ره) در اختیار این نهاد قرار گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم ۳۰۰ هزار اصله نهال از آن در گلستان تولید شود.

مابقی قلمه‌ها نیز توسط پیمانکاران در سازمان‌های جهاد کشاورزی در پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی کاشته شده و برآورد می‌‌شود از این میزان قلمه، ۸۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده، به تولید برسد.

میانگین توزیع نهال توت طی ۱۵ سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار اصله نهال بوده و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۶۷ هزار اصله نهال توت اصلاح شده میان نوغانداران ۱۹ استان کشور توزیع شده است.

آب زارعان بر اساس الگوی کشت تأمین می‌شود

برنامه مهم و اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی آینده توسعه و ترویج کشت قراردادی است تا در قالب این طرح الگوی کشت مورد نظر در کشور و استان اردبیل به خوبی رعایت شود.

کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا، سویا، گندم و جو در استان اردبیل جز الگوهای کشت ارائه شده خواهد بود.

معرفی توانمندی‌های علمی حوزه کشاورزی در یک رویداد ملی

اولین رویداد ملی با عنوان «ترویج کشاورزی دانش‌بنیان و نوآور ایران» با هدف ارتقای نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و نفوذ بیشتر فناوری و نوآوری به صنعت کشاورزی با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

فراهم کردن زمینه مناسب برای تسریع در فرایند نفوذ دانش و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی از طرق مختلفی چون نمایش و معرفی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، یافته‌های علمی، محصولات و خدمات مؤسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌ها و واحدهای تولیدکننده نهاده‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات نوین کشاورزی از دیگر رویکردهای این رویداد است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این رویداد ملی در روزهای ۲۵ و ۲۶ خردادماه جاری برگزار خواهد شد.

آسیب‌شناسی زنجیره ارزش خرما در ایران

تنوع زیستی و گردشگری حیات‌وحش

اقدامات شرکت پپسی برای استفاده بهینه از آب

 تعیین سازوکار تشکیل کمیته ملی نهاده‌های فناورانه کشاورزی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم