دسته‌بندی انواع محصولات کشاورزی

4/5 - (4 امتیاز)
انواع محصولات کشاورزی

انواع محصولات کشاورزی و گیاهان را می‌توان بر اساس چرخه زندگی آن‌ها دسته‌بندی و برنامه‌ریزی کرد چنان‌که فعالیت‌های کاشت و برداشت را برای کشاورزان آسان‌تر می‌کند.

کشاورزان همیشه باید ویژگی‌های انواع مختلف محصولات را در هنگام انتخاب نوع کاشت و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های کشاورزی خود در نظر بگیرند. فناوری مدرن به ویژه برای طبقه‌بندی و مدیریت انواع گیاهان در مقیاس بزرگ مفید خواهد بود.

انواع محصولات کشاورزی بر اساس کاربرد، به شش دسته غذایی، علوفه‌ای، الیافی، روغنی، زینتی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

محصولات غذایی

گیاهان غذایی از نظر تاریخی اولین گیاهانی بودند که برداشت و کشت شدند، آن‌ها برای مصرف انسان رشد می‌کنند، گیاهان غذایی، به ویژه غلات، از اهمیت استراتژیک برخوردار هستند.

در عین حال، کشاورزان باید در نظر داشته باشند در حالی که کشت گیاهان غذایی صنعتی فواید زیادی دارد اما می‌تواند پیامدهای زیست‌محیطی منفی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) داشته باشد.

غلات شامل گندم، برنج، جو، ارزن، جو دوسر، چاودار، سورگوم و غیره جزو این محصولات هستند، غلات منبع غنی نشاسته، پروتئین، فیبر غذایی و مواد مغذی هستند و بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی روزانه به شمار می‌آیند.

به طور خاص، ذرت، برنج و گندم، بیشترین کالری و پروتئین مصرفی را در کشورهای در حال توسعه تامین می‌کنند، تأثیر قابل توجهی از نوع محصول بر انتشار اکسید نیتروژن وجود دارد، ذرت، مهمترین غله است و در عین حال منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشاورزی به شمار می‌آید.

در درجه اول، فعالیت‌های کشاورزی مرتبط با رشد ذرت به روش‌های زیر به آلودگی نیتروژن کمک می‌کند:

  • استفاده بیش از حد از کود و کودهای مصنوعی؛
  • کشت گیاهان تثبیت‌کننده نیتروژن؛
  • زهکشی ناکافی، افزایش اشباع خاک؛
  • خاک‌ورزی، آزادسازی بقایای نیتروژن؛
  • آبیاری بیش از حد دانه‌ها

محصولات زراعی نیز شامل غلات، گیاهان آجیلی، سبزیجات و برخی ادویه‌جات بوده و دانه‌ها سرشار از فیبر، چربی، ویتامین، موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان هستند.

میوه‌ها نیز شامل سیب و گلابی، مرکبات، میوه‌های هسته‌دار، میوه‌های گرمسیری و عجیب و غریب، انواع توت ها و غیره هستند، میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر رژیمی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فلاونوئیدها هستند که باعث سلامتی می‌شوند.

سبزیجات سرشار از آب بوده و کم کالری هستند، آنها همچنین سرشار از فیبر غذایی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها به ویژه A و C هستند.

انواع مختلفی از محصولات گیاهی چون سبزیجات ریشه‌ای: چغندر، هویج، سیب‌زمینی شیرین، شلغم؛ غده‌ها: سیب زمینی؛ سبزیجات ساقه‌ای: مارچوبه، کرفس؛ سبز برگ: کاهو، اسفناج، چغندر؛ سبزیجات آلیوم یا پیاز: سیر، تره‌فرنگی، پیاز، موسیر؛ سبزیجات سر یا گل: کنگرفرنگی، کلم، گل‌کلم؛ سبزیجات خانواده خیار: کدو تنبل، خیار، کدو سبز وجود دارد.

همچنین ادویه‌ها به سه نوع خود ادویه‌ها (فلفل، زنجبیل)، دانه‌های ادویه و گیاهان تقسیم می‌شوند. از ادویه‌جات برای افزایش طعم و عطر غذا به مقدار کم استفاده می‌شود، آن‌ها حاوی اسانس‌ها و آلکالوئیدها هستند که به اشتها و هضم غذا کمک می‌کنند.

انواع محصولات کشاورزی

محصولات پرسود کشاورزی – قسمت اول

محصولات پرسود کشاورزی – قسمت دوم

محصولات علوفه‌ای

علوفه یا همان خوراک، گیاهان حاوی مواد مغذی هستند که حیوانات برای رشد به آن‌ها نیاز دارند، آن‌ها برای مصرف دام پرورش داده می‌شوند و در مدیریت مراتع ضروری هستند.

برخی از مهم‌ترین انواع محصولات علوفه‌ای شامل سورگوم، یونجه، جو، جو دوسر، ارزن، سویا، گندم و ذرت هستند، علوفه بر اساس نحوه فرآوری به دو نوع طبقه‌بندی می‌شود:

  • یونجه علوفه‌ای است که بریده، در مزرعه خشک و ذخیره شده است؛
  • سیلو با برداشت گیاهان و نگهداری آن‌ها در شرایطی که امکان تقسیم (تخمیر) به اسیدها را فراهم می‌کند، تولید می‌شود.
  • انواع محصولات سیلو شامل علف‌های چند ساله، یکساله و حبوبات است، با افزایش تقاضای جهانی برای گوشت، تولید علوفه به شدت افزایش یافته است. تولید بیشتر علوفه، چشم‌انداز کشاورزی را تغییر داده و باعث جنگل‌زدایی گسترده و ایجاد مراتع چرا برای دام‌ها شده است.

محصولات فیبر

گیاهانی که برای تولید الیاف برای منسوجات، طناب، پرکننده و کاغذ رشد می‌کنند، به عنوان یک نوع فیبر از محصولات شناخته می‌شوند. گیاهان الیافی معروف پنبه، کنف، جوت، کناف و کتان هستند.

برخی از آنها چشم انداز خوبی به عنوان زیست توده کشاورزی با پتانسیل تبدیل شدن به اتانول دارند، این گیاهان را می‌توان فرآوری کرد و به اجزای اصلی خود، از جمله روغن، تجزیه کرد.

الیاف و پارچه موز چگونه ساخته می‌شوند؟

کشت گیاه رامی و تولید پارچه، هجدهمین میراث کشاورزی کره جنوبی

پارچه ابریشم و صنعت نوغانداری در جهان

معرفی الیاف آباکا و کاربردهای آن

گیاهان فیبری

محصولات روغنی

امروزه نوع روغنی محصولات کشاورزی، دومین عامل تعیین‌کننده اقتصاد کشاورزی (بعد از غلات) و سومین مصرف‌کننده بزرگ زمین‌های کشاورزی است،گیاهان ضروری این نوع عبارتند از سویا، تخمه آفتابگردان، کلزا و بادام زمینی که سرشار از روغن، فیبرهای غذایی، پروتئین، موادمعدنی و ویتامین هستند.

این نوع گیاهان به غیر از تولید روغن برای مصارف انسانی در صنایع مختلفی از جمله صابون سازی، رنگ، روان‌کننده ماشین‌آلات، سوخت و بسیاری دیگر کاربرد دارند. کارخانه‌های نفت نیز مواد اولیه تولید بیودیزل را تامین می‌کنند، سویا، کلزا، آفتابگردان، کاملینا و نخل منابع معمولی بیودیزل هستند، به دلیل پتانسیل بازده بالای درختان نخل، صنعت کشت روغن نخل به طور مداوم در حال گسترش است.

کشت خردل اتیوپی در آمریکا برای تولید سوخت جت

 گیاه پوششی شاهی و تولید بیودیزل

کشت گیاه یاتروفا در هرمزگان

کشت و مدیریت نخل روغنی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sanat
16 خرداد 1402 12:06 ب.ظ

اگه دنبال محصولات کشاورزی آبیاری میگردی با قیمت مناسب و کیفیت عالی از س ایت ما دیدین کنید
w w w . s a n a t m a t i n . i r

sanat
sanat
22 خرداد 1402 12:28 ب.ظ

اگه دنبال محصولات کشاورزی آبیاری میگردی با قیمت مناسب و کیفیت عالی از ســایت ما دیدین کنید
w w w . s a n a t m a t i n . i r

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم