نقش زنان در تولید غذا در جهان

امتیاز دهید
نقشش زنان در تولید غذا - یک زن کشاورز آفریقایی در کنار مزرعه اش ایستاده است

زنان کشاورز ، نقش کلیدی در تضمین امنیت غذایی و تولید غذا به ویژه در جوامع روستایی دارند، اما فقدان آموزش، دسترسی ناکافی به منابع و محرومیت از فرآیندهای تصمیم‌گیری اغلب باعث می‌شود که بازده آنها تا 30 درصد کمتر از کشاورزان مرد باشد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، اطمینان از دسترسی زنان به منابع تولیدی مشابه مردان، می‌تواند گرسنگی را در سراسر جهان تا 17 درصد کاهش دهد. از بین بردن شکاف جنسیتی می‌تواند کل تولید کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را تا 4 درصد افزایش دهد.

منابع مناسب می تواند به زنان روستایی کمک کند تا فرصت های اقتصادی را به حداکثر برسانند، بهره‌وری را افزایش دهند و امنیت غذایی، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی را در سراسر جهان بهبود بخشند چراکه زنان تمایل به سرمایه‌گذاری مجدد در خانواده خود دارند.

حدود 80 درصد از مواد غذایی جهان توسط کشاورزی در مقیاس کوچک تولید می‌شود، زنان به طور متوسط، ​​43 درصد از این نیروی کار کشاورزی را در کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند، آنها در برخی کشورها در اکثریت هستند.

در جنوب آسیا، بیش از دو سوم زنان شاغل در بخش کشاورزی کار می‌کنند، در شرق آفریقا بیش از نیمی از کشاورزان، زن هستند. با این حال، آنها 20 تا 30 درصد کمتر از کشاورزان مرد، تولیدی دارند زیرا با دو لایه مرکب محرومیت به عنوان کشاورزان خرده مالک و به عنوان زنان روبرو هستند.

از این رو، یکسان سازی این شکاف‌ها می تواند تولید کشاورزی را افزایش داده و 17 درصد گرسنگی جهانی را کاهش دهد.

برای مثال، خانم مری با همسر و شش عضو خانواده اش در گوزییر، شمال غنا زندگی می‌کند. مری از پروژه‌های آکسفام برای کمک به کشاورزان کوچک در افزایش بازده محصول، ساخت اجاق‌های کارآمد انرژی و دسترسی به وام‌های کوچک بهره برده است. این بانو توانسته است در سال گذشته، برداشت ذرت خود را دو برابر کند. اکنون او می‌خواهد آنچه را که در مدرسه مزرعه کشاورزی آموخته است با زنان دیگر جامعه‌اش به اشتراک بگذارد.

با این حال، زنان کشاورز با موانعی که آنها را از تغذیه خانواده و سرمایه‌گذاری مجدد در معیشت خود باز می‌دارد، عقب مانده‌اند. آنها با محدودیت های مربوط به جنسیت خود روبرو هستند و در عین حال مشکلات مالی مشترک بین همه کشاورزان کوچک را نیز تجربه می‌کنند.

زنان به اندازه مردان کشاورز از حمایت برخوردار نیستند. دسترسی کمتری به زمین، وام و ماشین آلات دارند، زنان به شدت در فعالیت‌های خانگی از جمله مراقبت، آشپزی و نظافت شرکت دارند که از نظر اقتصادی پنهان مانده است.

زنان به طور نامتناسبی، تحت تأثیر تغییرات آب‌و‌هوایی قرار می گیرند و به دلیل همان موانعی که بهره‌وری آنها را کاهش می‌دهد، بیشتر در معرض خطرات آب‌و‌هوایی قرار دارند.

رشد کشاورزی در مقیاس کوچک، دو تا چهار برابر بیشتر از هر بخش دیگری در کاهش گرسنگی و فقر مؤثر است و زنان کشاورز نقش اصلی را ایفا می‌کنند. آنها مقدار زیادی غذا برای خانواده خود و جوامع اطراف تولید می‌کنند.

با این حال، اقدامات کمی برای اطمینان از برخورداری آنها از منابع مورد نیاز برای بهبود معیشت، مقابله با ناامنی غذایی و ایجاد انعطاف پذیری جوامع خود در برابر تغییرات آب و هوایی انجام شده است، دولت‌ها باید موانعی که از دسترسی آنها به نهاده‌های مهم کشاورزی بازمی‌دارد شناسایی و از بین ببرند.

آنها باید تضمین کنند که زنان از حقوق زمین امن برخوردار هستند و برای زنان بودجه و حمایت حیاتی برای کشاورزی و سازگاری با تغییرات آب و هوایی فراهم کنند، چنین حمایتی از حقوق آنها محافظت می‌کند و بهره‌وری آنها را افزایش می‌دهد.

زنان کارآفرین در کشاورزی را بشناسیم

آموزش کاشت زعفران در منزل از لحظه‌ی خرید پیاز زعفران تا گلدهی (به‌صورت گام به گام)

کشاورزی، شعری ناتمام است؛ داستان یک زن موتورسوار

داستان نجات دام هزاره سوم/ همیشه پای یک زن در میان است

از کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی روستایی تا زنبورداری

مانیا فرزامی از لرستان/ یک کارآفرین خوب را بشناسیم

معرفی چند تولیدکننده دستگاه کشاورزی در خانه

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم